Home/technology/Upscaling generowanie klatek i ray tracing to najwazniejsze technologie w nowych grach a Black Myth Wukong jest tego najlepszym przykadem

technology

Upscaling generowanie klatek i ray tracing to najwazniejsze technologie w nowych grach a Black Myth Wukong jest tego najlepszym przykadem

Mocna karta graficzna to marzenie kazdego gracza ale coraz czesciej istotniejsze od mocy obliczeniowej sa dodatkowe narzedzia do poprawy obrazu. A nowe ukady maja ich cay pakiet dzieki czemu atwo zwiekszymy liczbe klatek czy poprawimy rozdzielczosc.Informacja Upscaling generowanie klatek i ray tracing to najwazniejsze technologie w nowych grach a Black Myth Wukong jest tego najlepszym przykadem zostaa opublikowana przez GRYOnline.pl 25 wrzesnia 2024.

September 25, 2024 | technology

Wiadomość Materiały promocyjne 25 września 2024, 16:10 autor: Konrad Sarzyński Upscaling, generowanie klatek i ray tracing to najważniejsze technologie w nowych grach, a Black Myth: Wukong jest tego najlepszym przykładem Mocna karta graficzna to marzenie każdego gracza, ale coraz częściej istotniejsze od mocy obliczeniowej są dodatkowe narzędzia do poprawy obrazu. A nowe układy mają ich cały pakiet, dzięki czemu łatwo zwiększymy liczbę klatek czy poprawimy rozdzielczość. SPIS TREŚCI: Wymagania sprzętowe Black Myth: Wukong a rzeczywistość Black Myth Wukong ma szeroki wachlarz ustawień graficznych, ale nie na wszystkich świat wygląda pięknie Czysta moc to za mało – z czego mogą korzystać gracze? Podsumowanie? DLSS + FG + RT = <3 Black Myth: Wukong może służyć za model prezentujący nowy trend w optymalizacji gier i kluczowych elementach ich grafiki. Czysta moc karty graficznej to jedno, ale spore znaczenie mają różnego rodzaju dodatki, które pozwalają znacznie poprawić zarówno jakość obrazu, jak i liczbę klatek wyświetlanych na ekranie. Coraz ważniejsze staje się, żeby mieć nową kartę graficzną, która może wykorzystać w pełni potencjał dostępnych narzędzi i to nawet jeśli nie wydamy na nią fortuny. Początkowo Black Myth: Wukong zapowiadał się na prawdziwą techniczną katastrofę , jednak na ostatniej prostej twórcom udało się naprawić największe błędy trapiące grę i otrzymaliśmy bardzo solidny tytuł, o czym zresztą przekonacie się z recenzji Zbyszka. Gra od premiery doczekała się kilku poprawek i teraz, grając w wersję aktualną na 23 września, mamy do czynienia ze znacznie dojrzalszym produktem. Jedno jednak pozostało niezmienne – wysokie wymagania sprzętowe, przez które wielu graczy staje przed wyborem – płynnie czy ładnie? Przetestowałem Wukonga na 5 różnych konfiguracjach , w tym na 3 laptopach, i poza truizmem, że mocniejsza karta graficzna zapewni nam lepszą grafikę przekonałem się o tym, jak duży efekt daje połączenie upscalingu, generowania klatek i ray tracingu . Kartę graficzną RTX 4070 Super kupicie tutaj W grze nie brakuje dynamicznych akcji w lokacjach pełnych detali – tu gęstej roślinności. Źródło: Black Myth: Wukong, Game Science. W Wukongu przemierzamy świat walcząc z coraz trudniejszymi przeciwnikami, którzy bardzo dokładnie przetestują nasze umiejętności i zrozumienie mechanik gry. Przyda się też co najmniej 60 kl./s, aby obraz był płynny i nadążał za dynamicznymi starciami, w przeciwnym wypadku możemy mieć poczucie, że w podobnym stopniu walczymy z bossami, co z własnym sprzętem. TO NIE JEST RECENZJA GRY W tym tekście przyglądamy się technologiom zastosowanym w Black Myth: Wukong oraz sprytnym sposobom na poprawę liczby klatek i jakości obrazu z wykorzystaniem obecnej generacji kart od Nvidii. Zachęcam jednocześnie do lektury recenzji gry Black Myth: Wukong autorstwa Zbigniewa Woźnickiego oraz mojej recenzji technicznej w serwisie Futurebeat.pl. Wymagania sprzętowe Black Myth: Wukong a rzeczywistość W czerwcu, gdy poznaliśmy wymagania sprzętowe Black Myth: Wukong , cieszyliśmy się, że gra „nie będzie twardym bossem dla naszych pecetów”. I faktycznie, gdy zerkniemy na konfiguracje, które były wówczas podawane jako zalecane do gry na średnich i wysokich ustawieniach w Full HD, nie wyglądało to źle. Do zabawy na tych pierwszych wystarczyło: Karta graficzna: GeForce GTX 1060 / Radeon RX 580 Procesor: Intel Core i5-8400 / AMD Ryzen 5 1600 Pamięć VRAM: 6 GB Pamięć RAM: 16 GB Miejsce na dysku: 130 GB (wspierane HDD, preferowane SSD) System operacyjny: Windows 10/11 64-bit Podczas gdy z wysokimi ustawieniami powinien sobie poradzić sprzęt o takiej konfiguracji: Karta graficzna: GeForce RTX 2060 / Radeon RX 5700 XT / Arc A750 Procesor: Intel Core i7-9700 / AMD Ryzen 5 5500 Pamięć VRAM: 6 GB Pamięć RAM: 16 GB Miejsce na dysku: 130 GB System operacyjny: Windows 10/11 64-bit Praktyka okazał się jednak dużo boleśniejsza. Grę faktycznie uruchomimy, ale chciałoby się spytać – jakim kosztem? Zwłaszcza na słabszych i starszych kartach boleśnie czuć nie tylko brak mocy, ale też brak najnowszych „usprawniaczy”, które potrafią zrobić sporą różnicę . Black Myth Wukong ma szeroki wachlarz ustawień graficznych, ale nie na wszystkich świat wygląda pięknie Black Myth: Wukong pozwala wybrać jedno z pięciu ustawień graficznych – niskie, średnie, wysokie, bardzo wysokie i filmowe . Dostępne są gotowe tryby ustawiające wszystko na danym poziomie, możemy też ręcznie dopasować każdy z elementów pod nasze oczekiwania i możliwości sprzętu. Różnice są spore, zarówno w jakości obrazu, jak i obciążeniu naszego sprzętu. Porównanie dostępnych opcji graficznych. Od lewej: niskie, średnie, wysokie, bardzo wysokie i filmowe. Warto zwrócić uwagę na roślinność, której robi się znacznie więcej na wyższych ustawieniach. Źródło: Black Myth: Wukong, Game Science. Na niskich ustawieniach graficznych świat wygląda ubogo, z kiepskimi teksturami i ograniczoną roślinnością . Średnie ustawienia są już bardziej przyjemne dla oka i wystarczające do gry. Wysokie ustawienia dodają więcej roślinności i poprawiają cienie, a bardzo wysokie ustawienia są przeznaczone dla high-endowych sprzętów, dodając więcej detali. Filmowa jakość grafiki wymaga topowych układów graficznych i właściwie trudno sobie wyobrazić grę bez DLSS i Frame Generation. Czysta moc to za mało – z czego mogą korzystać gracze? Jeszcze jakiś czas temu upscaling kojarzył mi się przede wszystkim z rozwiązaniem dla grających w 4K, generowania klatek właściwie nie używałem, a ray tracing w niektórych produkcjach wydawał mi się implementowany mocno na siłę. Z miesiąca na miesiąc coraz częściej przekonuję się jednak, że nawet grając w Full HD może nam się przydać upscaling , a ray tracing w coraz większej liczbie gier jest tym czynnikiem, który sprawia że ładny świat staje się piękny. Zerknijmy na przykładzie karty KFA2 GeForce RTX 4070 Super , jaki arsenał ulepszeń dostajemy kupując kartę z obecnej generacji: Ray tracing sprawia, że światło w naturalny sposób odbija się od powierzchni, co przekłada się na dużo „prawdziwsze” obrazy na naszym ekranie. Najbardziej spektakularne efekty są wszędzie tam, gdzie mamy wodę – mogą to być kałuże, jeziora czy mokre ściany. Świetnie też buduje klimat wśród gęstej roślinności czy z kilkoma punktowymi źródłami światła w ciemniejszych pomieszczeniach. Warto go włączyć, choć bez dwóch kolejnych technologii może wpłynąć na wydajność. DLSS to technologia upscalingu od Nvidii (najnowsza wersja to DLSS 3.5). Dzięki niej karta generuje klatki w niższej rozdzielczości (i to sporo, np. 50%), a następnie obraz zostaje ulepszony do pożądanego rozmiaru. Przy kiepskiej optymalizacji gier może się okazać, że przyda się nawet w Full HD. Frame Generation to najnowszy dodatek do arsenału gracza, który zawitał na karty Nvidii z serii RTX 40. Generowanie klatek znacząco odciąża kartę graficzną – zaawansowane algorytmy AI biorą sąsiadujące ze sobą klatki, analizują ich zawartość, identyfikują zmianę położenia obiektów, a następnie tworzą klatkę pośrednią, wkładając ją pomiędzy dwie wygenerowane przez kartę. Sprytne, wydajne i pozwalające znacząco zwiększyć liczbę klatek. W spokojniejszych momentach będziemy mieli chwilę, żeby zerknąć na otoczenie. Źródło: Black Myth: Wukong, Game Science. Jeżeli posiadamy kartę graficzną, która obsługuje wszystkie trzy narzędzia, wówczas w Wukongu poczujemy, jak wygląda współczesne granie. Ray tracing dosłownie odmieni grę wizualnie, zwłaszcza w lokacjach, gdzie znajdują się kałuże, rzeki, jeziora czy inne zbiorniki wodne. DLSS i FG zwiększą liczbę klatek nawet na wyższych ustawieniach graficznych. I wszystko wskazuje na to, że nadchodzące gry coraz częściej będą wymagały zaangażowania tego technologicznego triumwiratu, by zapewnić zadowalające efekty. Poza technologiami stricte związanymi z wydajnością gry, nowe karty graficzne mogą też posiadać dodatkowe udogodnienia dla graczy w postaci aplikacji na PC czy urządzenia mobilne, za pomocą których łatwo skonfigurujemy urządzenie. Przykładowo KFA2 GeForce RTX 4070 Super możemy sterować z poziomu komputera i nie jest do tego wymagana specjalistyczna wiedza ani specjalne umiejętności. Źródło: Xtreme Tuner, KFA2. Apki mobilne to zdecydowanie rzadsze rozwiązanie – w przypadku KFA2 dostajemy całkiem sporo narzędzi, które umożliwią kontrolę wentylatorów, łatwe zwiększanie wydajności czy podejrzenie parametrów karty. Może się przydać, jeśli nie chcemy używać różnego rodzaju nakładek na gry z danymi, przełączać się między aplikacjami w czasie rozgrywki i nie mamy dwóch monitorów. Aplikacja mobilna może ułatwić zarządzanie kartą graficzną. Źródło: Xtreme Tuner, KFA2. Korzystając z karty KFA2 GeForce RTX 4070 Super jako przykładu możemy zobaczyć takie wartości klatek w zależności od włączonych ustawień i narzędzi (DLSS ustawiony na 67%, jakość na najwyższym poziomie): 4K 1440p Full HD DLSS i FG wyłączone, RT wyłączony 24 kl./s 44 kl./s 57 kl./s DLSS i FG włączone, RT wyłączony 63 kl./s 92 kl./s 121 kl./s DLSS i FG wyłączone, RT włączony 8 kl./s 25 kl./s 35 kl./s DLSS i FG włączone, RT włączony 35 kl./s 69 kl./s 99 kl./s Pierwszy wiersz może odpowiadać „tradycyjnemu” graniu bez żadnych dodatkowych polepszaczy obrazu. Wartości te sugerują, że RTX 4070 Super sprawdzi się w grze Full HD, osiągając mniej więcej 60 kl./s. Jednocześnie używając DLSS i Frame Generation jesteśmy w stanie zagrać w rozdzielczości 1440p z włączonym ray tracingiem lub 4K bez ray tracingu osiągając 60 fps-ów nawet z pewnym zapasem. Podsumowanie? DLSS + FG + RT = <3 Black Myth: Wukong to gra, która mogłaby mieć znacznie lepszą optymalizację, jednak wpisuje się w obecne trendy na rynku, w ramach których gracze stoją przed coraz większym wyzwaniem w walce o dobry i płynny obraz . Czysta moc karty graficznej coraz częściej już nie wystarcza i by sprostać wyzwaniu przyda się także zastosowanie nowoczesnych narzędzi, w tym opartych na sztucznej inteligencji, by osiągnąć pożądany efekt. Dobra wiadomość jest taka, że dostęp do tych narzędzi dostajemy nie tylko w najdroższych modelach najnowszych kart, ale przykładowo w całej rodzinie kart RTX 40 od Nvidii. Dzięki temu nie będą konieczne kompromisy i schodzenie z detalami grafiki czy rozdzielczością. Na przykładzie przywołanego w tekście RTX-a 4070 Super widać, że bez większych problemów jest możliwa gra w 1440p z włączonym ray tracingiem. Tekst powstał we współpracy z firmą NVIDIA, która dostarczyła sprzęt do testów.

SOURCE : gry-online
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS