Home/technology/SpaceX to przeszosc Ta firma proponuje samoloty kosmiczne

technology

SpaceX to przeszosc Ta firma proponuje samoloty kosmiczne

Amerykanska firma chce wejsc na rynek lotow kosmicznych z samolotem ktory startujac z powierzchni Ziemi bedzie w stanie osiagnac orbite. Jesli sie uda czas pomiedzy dwiema misjami zmniejsza do zaledwie dwoch dni.

September 08, 2024 | technology

Rakiety kosmiczne to niezwykle droga inwestycja. Nic dziwnego, że od lat próbuje się testować projekty, które pozwolą na ponowne wykorzystanie transportu umożliwiającego wielokrotną podróż w kosmos i bezpieczny powrót. Wystarczy spojrzeć na próby z promami kosmicznymi, w ostatnim czasie SpaceX próbował lądowania rakiet przy użyciu silników, aby wykorzystywać je ponownie. W latach 90. XX w. NASA zaprojektowała nawet eksperymentalny samolot kosmiczny X-33, który miał być alternatywą dla drogich rakiet. Oparty na koncepcji zwanej SSTO lub "pojedynczy stopień na orbitę", został pomyślany tak, aby mógł startować pionowo jak rakieta i lądować na pasie startowym jak tradycyjny samolot. Celem było dziesięciokrotne obniżenie kosztów wysyłania ładunku na orbitę. Z powodu trudności technicznych program anulowano w 2001 r. Ale marzenia pozostały, tyle że zrealizować je spróbuje prywatna firma. Radian Aerospace z siedzibą w Seattle chce wskrzesić marzenie o SSTO. Jej dyrektorem technicznym jest Livingston Holder, inżynier lotnictwa, były astronauta USAF i kierownik programu X-33. - "Kierowałem programem X-33, ale zrezygnowaliśmy z niego, ponieważ naszym zdaniem kosztowałby więcej, niż mogliśmy się spodziewać, a byliśmy na granicy możliwości technologicznych, które pozwoliłyby nam to zrealizować - powiedział Livingston Holder cytowany przez CNN. - Rzeczy zmieniły się dramatycznie od czasu X-33 — mamy materiały kompozytowe, które są lżejsze, trwalsze i mogą wytrzymać większy zakres temperatur niż wtedy. A napęd jest lepszy niż wszystko, co mieliśmy, pod względem tego, jak wydajnie spala paliwo i ile ważą systemy - dodał dyrektor Radian Aerospace. Tak powstała koncepcja - nowego samolotu kosmicznego, który jednak nie będzie startował pionowo a ze... . Radian One to nie 18-kołowa ciężarówka, ale zwinny pickup Według Jeffreya Hoffmana, profesora lotnictwa i astronautyki w Massachusetts Institute of Technology i byłego astronauty NASA, który odbył pięć misji na wahadłowcach kosmicznych, problemem w pionowym starcie jest to, że oprócz ładunku, który chcemy wynieść na orbitę, trzeba unieść także paliwo. Tak więc chcąc stworzyć samolot do pionowego startu, . Doliczając masę pojazdu i załogę, na ładunek pozostałoby niewiele miejsca. Tradycyjne rakiety radzą sobie przez dodatkowe człony, które odłączają się podczas lotu. Podobnie było z wahadłowcami. Tu nie ma takiej możliwości. Aby rozwiązać problem zaproponowano specjalne sanie, które będą poruszały się po , przyspieszając do , który następnie wleci na orbitę dzięki mocy własnych silników. Sanie będą wyposażone w trzy silniki, oraz zbiornik na paliwo. Ciekawostką jest to, że , dzięki czemu maszyna będzie wznosiła się z dużą prędkością i pełnym własnym zbiornikiem. Uzupełnienie konstrukcji o skrzydła jak przekazuje Radian Aerospace, zmniejszy ciąg potrzebny całemu systemowi i zapewni siłę nośną podczas lotu w kierunku orbity. Firma zapewnia, że ich . Załogę każdorazowo może stanowić od dwóch do pięciu astronautów, a . Radian One będzie mógł rozmieszczać satelity, wykonywać różne misje przy użyciu sprzętu znajdującego się w ładowni, a nawet realizować pomoc humanitarną poprzez zrzucanie ładunków w drodze powrotnej przez atmosferę. Nowy pojazd ma być uzupełnieniem w ofercie transportu kosmicznego, nie ma ambicji wyeliminowania rakiet (Elon Musk może spać spokojnie). Przedstawiciele porównują to do transportu, gdzie Firma jest świadoma sceptycznego podejścia, biorąc pod uwagę wiele tego typu projektów, które upadły. Prof. Hoffman nie obawia się, czy jest to technicznie wykonalne, ale czy są w stanie zrobić to tak, aby ostatecznie być konkurencyjni w porównaniu choćby do SpaceX, który zabiera setki małych ładunków podczas jednego startu, dzięki czemu może oferować stosunkowo niską cenę.

SOURCE : interiatech
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS