Home/technology/Izera z zielonym swiatem od rzadowej agencji. Ale budowa fabryki nie moze ruszyc

technology

Izera z zielonym swiatem od rzadowej agencji. Ale budowa fabryki nie moze ruszyc

Agencja Rozwoju Przemysu w lipcu zawiadomia prokurature o nieprawidowosciach przy pozyczce pod grunt na ktorym ma powstac fabryka samochodow elektrycznych marki Izera. Teraz daje zielone swiato na inwestycje ale spoka nadal nie moze ruszyc z budowa fabryki.

September 19, 2024 | technology

Celem wspomnianej pożyczki było współfinansowanie zakupu działki w Jaworznie od miasta Jaworzno. Cena sprzedaży nieruchomości wynosiła 157,44 mln zł (brutto), z czego Electromobility Poland (EMP) zapłaciło 25,6 mln zł (udział własny w transakcji), a reszta ceny 131,84 mln zł została zapłacona ze środków z pożyczki w ARP. I to właśnie z nią miał być problem. Sprawę bada prokuratura, a dwa tygodnie temu jako świadek w tej sprawie zeznawał prezes zarządu ARP Michał Dąbrowski. Co dalej z fabryką Izery? Kłopoty z pożyczką z ARP mogłyby znacznie utrudnić kontynuację inwestycji. Teraz rządowa agencja deklaruje, że jest pozytywnie nastawiona do projektu i nie widzi ze swojej strony żadnych ryzyk. – stwierdza biuro prasowe ARP. Agencja nie boi się też ewentualnego niespłacenia pożyczki w razie fiaska projektu. "Jest zabezpieczenie w gruncie, w działce, nie ma więc ryzyka straty. (...) Nie ma żadnych obaw o to, żeby była nieterminowa albo w jakimkolwiek stopniu zagrożona" – dodano. Według ARP, na rzecz współpracy z Izerą i jej wiarygodność ma wpływać korzystnie fakt, że zarówno ARP, jak i Izera to spółki kontrolowane przez państwo. "To, że spółki są skarbu państwa ma tylko takie znaczenie, że właściciel dba o prawidłowe procesy między spółkami. To jest bardzo duża zaleta tego modelu. Zarówno jeden, jak i drugi zarząd podlega pod Ministerstwo Aktywów Państwowych, co powoduje, że łatwo się ten projekt nawiguje" – podsumowano. Brak czasu, budowa stoi Po wyprostowaniu formalności EMP mogło odetchnąć z ulgą. Ale nie rozwiązuje to jeszcze wszystkich problemów. Zgodnie z harmonogramem wynikającym z Krajowego Planu Odbudowy, aby Izera spełniała unijne warunki na otrzymanie pożyczki w wysokości 3,5 mld zł, do połowy 2026 r. powinna dysponować infrastrukturą pozwalającą na produkcję 100 tys. bezemisyjnych pojazdów rocznie. W osiągnięciu tego pułapu pomóc miałoby Rząd daje sygnały, że skłania się ku kontynuacji projektu. , minister aktywów państwowych spotykał się z przedstawicielami Geely, . Dopóki nie dojdzie do zakończenia rozmów, umowa na budowę zakładu nie zostanie podpisana. "Wybór Mirbud S.A. jako generalnego wykonawcy zakładu produkcyjnego w Jaworznie nadal pozostaje w mocy. " – wskazuje EMP. A rozmowy w tym zakresie wciąż trwają. "Wspólnie z przedstawicielami Ministerstwa Aktywów Państwowych, bankami i instytucjami finansowymi EMP . Przedstawiciele spółki są w bieżącym kontakcie z partnerem technologicznym Geely. Prowadzone rozmowy mają zapewnić atrakcyjność inwestycyjną oraz budowanie lokalnych kompetencji w obszarze automotive. Szczegóły tych rozmów są poufne" – opisuje spółka. Przygotowawcze prace w Jaworznie Na razie więc trwają jedynie prace przygotowawcze na działce, którą spółka kupiła z pożyczki ARP. "EMP już jako właściciel gruntu przeprowadził »karpowanie« terenu, czyli usuwanie pozostałości drzew po wycince. Przeprowadzono również dodatkowe odwierty celem opracowania szczegółowej technologii posadawiania hal fabrycznych, co stanowi jeden z etapów przygotowania do budowy. Urząd miasta w Jaworznie rozpoczął również przygotowania do uzbrajania terenu w media oraz sieć dróg na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego" – podsumowuje spółka odpowiedzialna za Izerę.

SOURCE : businessinsider_pl
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS