Static Ad
Static Ad
Blogs
Home/technology/Chiny kontra Japonia. Samochodowa wojna pograza legendy

technology

Chiny kontra Japonia. Samochodowa wojna pograza legendy

Trzy synne japonskie firmy motoryzacyjne maja coraz wieksze problemy. Toyota Honda i Nissan w ostatnim kwartale odnotoway rozczarowujace wyniki finansowe czesciowo z powodu sabnacej sprzedazy w Chinach. Japonscy producenci samochodow ktorzy priorytetowo traktowali hybrydy zderzyli sie z naporem chinskich gigantow pojazdow elektrycznych takich jak BYD.

December 25, 2024 | technology

Toyota, największy na świecie producent samochodów, w kwartale kończącym się we wrześniu odnotowała spadek zysków do 573,7 miliarda jenów (ponad 15 mld zł), z prawie 1 bln 280 mld jenów (prawie 34 mld zł) w analogicznym okresie ubiegłego roku. Nissan ogłosił, że w związku ze spadkiem sprzedaży zwolni 9000 pracowników, a Honda odnotowała 15-proc. spadek zysku operacyjnego w drugim kwartale. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku sprzedaż Toyoty w Chinach spadła o nieco ponad 10 proc., za co firma obwinia , takie jak Mimo to rzecznik Toyoty powiedział Business Insiderowi, że spadek zysków nie wynikał wyłącznie z sytuacji w Chinach. Firma odnotowała spadki także w Japonii i Ameryce Północnej. W ostatnim kwartale Honda odnotowała spadek sprzedaży w Chinach, co pociągnęło za sobą spadek całkowitej sprzedaży grupy. Z kolei Nissan w pierwszej połowie roku obrotowego odnotował spadek sprzedaży detalicznej w Chinach o ponad 5 proc., co stanowi największy spadek spośród wszystkich jego regionów. Podobnie jak inni zagraniczni producenci samochodów, japońscy giganci motoryzacyjni są w Chinach wypierani przez lokalnych rywali. BYD, Zeekr i Nio odnotowały ostatnio wysoką sprzedaż, a europejscy producenci samochodów, tacy jak Mercedes-Benz i BMW, są coraz bardziej zagrożeni w tym regionie. Wielu chińskich producentów pojazdów elektrycznych rozszerza swoją działalność za granicę. Felipe Munoz, analityk motoryzacyjny w JATO Dynamics, powiedział BI, że Toyota i Honda znajdują się pod coraz większą presją. — — powiedział Munoz, wskazując na szybką ekspansję takich firm jak BYD w Azji Południowo-Wschodniej i Ameryce Łacińskiej. — Japońscy producenci samochodów są wyraźnie obecni w Azji Południowo-Wschodniej. A Azja Południowo-Wschodnia jest obecnie gorącym rynkiem dla chińskich samochodów — powiedział. Problemy z napędem elektrycznym Japońscy producenci samochodów ostrożnie podchodzili do przejścia na pojazdy elektryczne, skupiając się na pojazdach hybrydowych. Podejście to w większości opłaciło się, ponieważ popyt na pojazdy elektryczne spowolnił, a Toyota odnotowała w tym roku wysokie zyski dzięki wysokiej sprzedaży hybryd w USA. Munoz powiedział jednak, że , pozostawiając ich bez solidnej oferty pojazdów elektrycznych, które mogłyby konkurować z lokalnymi produktami za mniej niż 10 tys. dol. — — powiedział Munoz. Dodał, że Toyota, Honda i Nissan są zagrożone nadmiernym uzależnieniem od rynków amerykańskich i europejskich, które doświadczają stagnacji, tracąc jednocześnie na rozwijających się rynkach, takich jak Chiny. — W ostatecznym rozrachunku strategia hybrydowa zadziałała w Japonii, zadziałała w USA i zadziałała bardzo dobrze w Europie, ale nie w Chinach — dodał. Pojawiają się sygnały, że japońscy giganci motoryzacyjni zmieniają swoje strategie. Nissan zobowiązał się do przyspieszenia wprowadzania nowych pojazdów elektrycznych w Chinach i hybryd w USA, a Rzecznik Nissana powiedział BI, że firma podejmuje działania mające na celu zaspokojenie potrzeb rynku i klientów, w tym wprowadzanie nowych produktów. Dodał, że , a firma spodziewa się wzrostu sprzedaży nowych modeli. Japońscy producenci samochodów prawdopodobnie zmierzą się z nowymi wyzwaniami w nadchodzących latach, zwłaszcza w następstwie wygranej Donalda Trumpa. Przemawiając podczas środowego spotkania dotyczącego zysków, wiceprezes wykonawczy Hondy Shinji Aoyama ostrzegł, że , z których wielu ma fabryki w tym kraju. Do czasu publikacji Honda nie odpowiedziała na prośbę o komentarz.

SOURCE : businessinsider_pl
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS