Blogs
Home/sports/Orlen bez Formuy 1 i PKOl. Troche zdrowego rozsadku troche polityki

sports

Orlen bez Formuy 1 i PKOl. Troche zdrowego rozsadku troche polityki

Orlen z koncem roku wycofa sie ze sponsorowania zespou Formuy 1 i finansowania PKOl. Czy to znaczy ze paliwowa spoka rezygnuje ze wspierania polskiego sportu

By Olgierd Kwiatkowski | January 03, 2025 | sports

O blisko 5 procent wzrosły akcje Orlenu na pierwszej sesjigiełdowej w nowym roku. Nie znaczy to wcale, że miało to związek z ostatnimikomunikatami, w których spółka poinformowała o odejściu od dwóch dużych ikosztownych projektów sportowych. Orlen z dniem 15 grudnia przestał być sponsorem zespołu F1 VisaCash App RB. To był najwyższy kontrakt sponsorski w historii polskiego sportu.Trwał sześć lat i firma wydała na niego – jak podaje serwis Sportowe Fakty – od200 do 250 mln zł. Na nie przedłużanie umowy z Polskim Komitetem Olimpijskimzanosiło się od dawna. Naftowy gigant poinformował o tym również w grudniu.Nieznana jest dokładna kwota, jaką Orlen przekazywał PKOl. Orlen opuszcza Formułę1. Daniel Obajtek krytykuje Mariaż firmy z Formułą 1 rozpoczął się w 2019 roku wrazprzyjściem do zespołu Williamsa Roberta Kubicy. Orlen wydawał na sponsoring 10mln dol. na sezon. Później został partnerem Alfy Romeo, a w ostatnim sezonie VisaCash App RB, drugiej drużyny Red Bulla. Kwoty były podobne, ale bez Kubicy w zespoleinwestycja marketingowa traciła sens. Czytaj więcej Andrzej Duda odesłał do Trybunału Konstytucyjnego nowelizację ustawy o sporcie i podzielił środowisko. Prezydent poszedł na rękę działaczom, więc głos podnieśli sami sportowcy - aktywni oraz byli. "Orlen wraca do zaścianka. Przez Formułę 1 budowało sięrozpoznawalność marki za granicą, a to przekłada się między innymi narebranding. Zaorywanie firmy krok po kroku postępuje" — napisał na portaluX w reakcji na decyzję zarządu spółki, były prezes Daniel Obajtek. Firma odpowiedziała, że zamierza skupić się na innychdziałach motosportu i „skupić się na szkoleniu młodych talentów’. Wkrótce maogłosić program wsparcia dla uzdolnionych kierowców. Kolejny cios w PKOl.Tym razem od Orlenu Rezygnacje z umowy z PKOl Orlen tłumaczy zmianą strategii wspieraniapolskich sportowców, „poprzez bezpośrednią współpracę ze związkami sportowymi.Dzięki temu mamy pewność, że przeznaczone na ten cel środki zostanąwykorzystane zarówno na przygotowanie do najbardziej prestiżowych imprezsportowych, jak i kształcenie młodych, sportowych talentów" – można wyczytaćw komunikacie spółki. Sugestia jest oczywista. Spółka dołączyła do innychpaństwowych firm: Tauronu, Krajowej Grupy Spożywczej S.A., Enei S.A. PKPIntercity i Polskich Portów Lotniczych, które nie chcą wspomagać organizacji zarządzanejprzez prezesa Radosława Piesiewicza, kojarzonego z poprzednią władzą. W tle pojawiają się również wątpliwości co do przejrzystościdziałania PKOl. Kontrolę w komitecie prowadziły Najwyższa Izba Kontroli iKrajowa Administracja Skarbowa. Kogo jeszczesponsoruje w polskim sporcie Orlen? Nie znaczy to, że z oszczędności spółka opuszcza sport.Właśnie przedłużyła do 2028 roku umowę z Polskim Związkiem Lekkiej Atletyki,choć w poprzednim sezonie na igrzyskach olimpijskich w Paryżu polscy lekkoatlecizdobyli tylko jeden medal, a na mistrzostwach Europy mieli najgorszy wynik od12 lat. Czytaj więcej PKOl jest organizacją, która moim zdaniem nadal nie spełnia pokładanych w niej oczekiwań - mówi "Rzeczpospolitej" Tomasz Chamera, członek zarządu Polskiego Komitetu Olimpijskiego i prezes Polskiego Związku Żeglarskiego Sebastian Chmara, nowy prezes PZLA tłumaczy, że umowapozwoli zrealizować programy skierowane do dzieci i młodzieży, które pozwolą na„skuteczne szkolenie i rozpowszechnianie lekkoatletyki”. Orlen chwali sięrównież już 15 letnią współpracą z Anitą Włodarczyk. Trzykrotna złotamedalistka olimpijska w rzucie młotem jest ambasadorką firmy. Firm wspiera również m.in.: PZPN, Polski Związek Narciarski,Polski Związek Piłki Siatkowej, Związek Piłki Ręcznej w Polsce, wielkiewydarzenia jak mityngi lekkoatletyczne, Rajd Polski, Tour de Pologne. Orlenwciąż pozostaje znaczącym sponsorem polskiego sportu. Co najwyżej zmieniaakcenty – często zgodnie z logiką, a czasami z bieżącą polityką.

SOURCE : rp
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS