Home/sports/Arabia Saudyjska pod reke z FIFA - zostana postawione przez gwiazdy piki pod sciana

sports

Arabia Saudyjska pod reke z FIFA - zostana postawione przez gwiazdy piki pod sciana

Saudyjczycy flirtuja z FIFA i chca byc gownymi sponsorami mistrzostw swiata kobiet. Panie protestuja. Ponad 100 pikarek podpisao sie pod sprzeciwem wobec umowy z firma ktorej wascicielem jest rzad amiacy prawa czowieka.

By Olgierd Kwiatkowski | October 22, 2024 | sports

Golf, tenis, Formuła1, krykiet, piłka nożna... Arabia Saudyjska mocno stawia na sport, aby nadrobićstracony czas. Kiedy ich sąsiedzi, a wśród nich przede wszystkim Katar oraz Zjednoczone EmiratyArabskie, inwestowali miliardy w budowanie swojej marki przez sport, Saudyjczycytylko się przyglądali. W końcu książę koronny Mohammed ibn Salman ruszył jednak do ataku. Futbol jestkolejną dziedziną, w której jego kraj rozpoczął marketingową inwazję. Zadanie ułatwia szef FIFA Gianni Infantino, który nie ma skrupułów przy pozyskiwaniu kapitału – jego źródło nie ma żadnego znaczenia. Prawdopodobnie także dlatego już w 2034 roku (potwierdzenie to formalność, dojdzie do niego podczas najbliższego Kongresu FIFA) Arabia Saudyjska zorganizuje mundial. Jest w tym momencie jedynym kandydatem. Czy sponsor z Arabii Saudyjskiej jest odpowiedni dlakobiecej piłki nożnej? Grunt pod przychylność tamtejsi działacze budują od lat poprzez sponsoring. FIFA już w ubiegłym roku podpisała kontrakt z Saudi Aramco, które ma być partnerem przyszłorocznych klubowych mistrzostw świata. Ta sama firma ma wspierać również mundial w 2026 roku oraz zaplanowane rok później mistrzostwa świata kobiet. Najważniejszym partnerem tej drugiej imprezy chce jednak zostać turystyczna Visit Saudi. Czytaj więcej Turnieje pokazowe mogą stać się zagrożeniem dla tenisa i to nie tylko ze względu na pieniądze. Najlepsi lubią bowiem grę dla przyjemności, bez stresu. Znak zapytania przy tym kontrakcie stawiają same piłkarki, bo ponad 100zawodniczek z 24 krajów podpisało się pod petycją, w której protestuje przeciwpartnerstwu FIFA z saudyjskimi firmami, określając taką relację jako „sprzeczną ze zobowiązaniamiwobec praw człowieka i planety”. Holenderska piłkarka Manchesteru City Vivianne Mediema w rozmowie z BBC twierdzi, że „szczególniekobiety ponoszą odpowiedzialność za to, aby pokazać światu i następnemu pokoleniu,co jest słuszne”. Sponsoring proponowany przez światową federację w tym kontekście „nie jestodpowiedni”. – FIFAchce, żeby piłka nożna łączyła i dawała przykład. Ale jeśli tak, to niechsię upewni, że współpracuje ze sponsorami, którzy też taki przykład dają – mówi. Pieniądze z Arabii Saudyjskiej zrównają dysproporcjenagród dla kobiet i mężczyzn w piłce nożnej? Światowa federacja wyjaśnia,że Saudi Aramco jest firmą globalną, współpracującą z wieloma partnerami. Naftowy potentat od dawna wspiera ponadto rozwój kobiecego futbolu i angażujesię w inne sporty. Czytaj więcej Decyzja Juergena Kloppa, który podpisał kontrakt z Red Bullem i od stycznia będzie doradzał klubom sponsorowanym przez austriacki koncern, podzieliła Niemców. Kibice Mainz dali wyraz swojemu niezadowoleniu. Infantino na konferencjiprasowej przy okazji podpisania umowy w ubiegłym roku tłumaczył, że „przecieżnikt nie kwestionuje umowy handlowej między Australią a Arabią Saudyjską wartej 1,5 miliarda dolarów, ale kiedy przychodzi do rozmów Visit Arabia z FIFA, to kraj staje się problemem”. Uważa, że to taki sam kontrahent jak Chiny, Indie,Brazylia, Australia. Daje tylko więcej pieniędzy. Szef FIFA uważa ponadto, że właśnie finansowe wsparcie Saudyjczyków może przyczynić się do zrównania nagród dla uczestników piłkarskich mistrzostw świata mężczyzn ikobiet, ale o tym, ile dzięki takiemu kontraktowi zostanie w kieszeni jego organizacji, głośno nie wspomina.

SOURCE : rp
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS