business
Zdrowa zywnosc staa sie pasja caej rodziny
Olejarnia Olini producent naturalnych olejow spozywczych wchodzi ze swoim sklepem internetowym na zagraniczne rynki. Wasciciele firmy ukasz Bogdanski oraz Marta i Pawe Mazurkowie jego siostra i szwagier twierdza ze stawiaja na organiczny rozwoj by firma pozostaa familijnym biznesem z wartosciami.
Historia olejarni Olini w Świebodzicach na Dolnym Śląsku zaczęła się w latach 90. XX w., kiedy ojciec Łukasza Bogdańskiego i Marty Mazurek zainwestował w pierwszą maszynę do tłoczenia. Tak rozpoczęła się lokalna produkcja świeżego oleju dla rodziny i znajomych. Zainteresowanie zdrową żywnością wciąż rosło, więc w 2012 r. Łukasz Bogdański postanowił rozpocząć produkcję zimnotłoczonych olejów na większą skalę. W 2014 r. dołączyła do niego siostra Marta i jej mąż Paweł Mazurek, którzy wnieśli do firmy doświadczenia z sektora e-commerce, zdobyte w pracy dla Allegro, Zalando czy eBay. Cała trójka rozpoczęła sprzedaż produktów początkowo pod dwiema markami, by z czasem skoncentrować na wspólnym brandzie. Wszystkiego uczyli się sami – początkowo metodą prób i błędów. – Pierwszą osobę zatrudniliśmy w 2016 r., pomagała nam przy produkcji i pakowaniu. Wtedy też zaczęliśmy wprowadzać pierwsze automatyzacje: system do obsługi zamówień, automatyczne drukowanie listów kurierskich, wysyłki mejli do klientów po zmianie statusu zamówienia – wspomina Paweł Mazurek, współzałożyciel Olini. Zaczęło się od olejów Ich pomysłem na biznes było tłoczenie olejów w temperaturze nieprzekraczającej 35 st. C, na zamówienie, by trafiały świeże do klientów, a nie stały miesiącami na sklepowych półkach. W rozwoju pomagała im poczta pantoflowa, w taki sposób dowiadywali się o nich kolejni klienci. Dzięki nim firma zdobywała też inspiracje do tworzenia nowych produktów. – Nie spodziewaliśmy się, że ludzie będą pytać, czy mamy w planach jakiś olej, bo nigdzie nie można go kupić, a słyszeli, że jest dobry – wspomina Paweł Mazurek. Zaczęli od oleju lnianego, z czasem pojawił się rzepakowy i z ostropestu. Dzisiaj mają w ofercie kilkadziesiąt olejów i octów owocowych, trany, oliwy, zakwasy, soki, pasty orzechowe i miody. Produkują też oleje funkcjonalne. Te specjalistyczne mieszanki, np. olej dla kobiet, olej dla uczniów czy olej dla mam zawierający nową generację kwasu foliowego, zostały opracowane z uczonymi z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi i przebadane. – Zaskoczyło mnie, jak wiele osób do nas dzwoni i opowiada swoje historie związane z olejami. Potrafią przesłać nam wyniki badań medycznych jako dowód, że np. obniżył się im poziom cholesterolu – mówi Łukasz Bogdański. Firma współpracuje z naukowcami także przy innych projektach. Kiedyś zgłosili się do nich pracownicy Uniwersytetu Medycznego w Łodzi z pytaniem o możliwość zakupu wytłoku z wiesiołka – nazywanego też makuchem – do badań. Olini zgodziło się udostępnić go za darmo, prosząc jedynie o wgląd w wyniki badań. Kilkoro studentów napisało też prace magisterskie na temat ich wyrobów, dlatego zostali zaproszeni do olejarni, by lepiej poznać technologię i produkcję. Edukacja to jeden z celów Założyciele marki regularnie odwiedzają targi zdrowej żywności, m.in. Biofach w Norymberdze, Sial w Paryżu czy Good Food w Dubaju, a także targi farmaceutyczne w Berlinie i Genewie. Tam inspirują się nowymi produktami, trendami i technologiami. Uczestniczą też w konferencjach technologicznych i e-commerce w Barcelonie, Berlinie i Londynie. – To dla nas bardzo ważne, by być na bieżąco z nowościami w branży i dzielić się wiedzą – mówi Paweł Mazurek. W tym roku Olini sponsorowało hakaton HCK Na Zdrowie 3, czyli trzydniowy sprint projektowo-szkoleniowy organizowany przez Akademickie Biuro Karier Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Marta i Paweł Mazurkowie zostali też mentorami zespołu, który zajął drugie miejsce, opracowując aplikację mobilną umożliwiającą spersonalizowanie potrzeb żywnościowych i suplementacyjnych. Poza edukacją firma angażuje się też w akcje charytatywne – wspiera Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce, przekazując mu część zysku ze sprzedaży produktu dla dzieci. W 2022 r. było to 57 tys. zł. W czerwcu Olini wystartowało ze sklepem internetowym w Rumunii, planuje też ekspansję na rynek niemiecki. Marzeniem właścicieli firmy jest dotarcie na rynek amerykański, gdzie widzą dużą niewykorzystaną przestrzeń do edukacji na temat zdrowej diety i świadomości żywieniowej. Oprócz ekspansji geograficznej planują też rozszerzenie produkcji o suplementy diety. Prywatnie Paweł Mazurek jest fanem kolarstwa, a wspólnie z żoną są miłośnikami podróży. Już jako studenci jeździli autostopem. Łukasz Bogdański po godzinach żegluje i trenuje aikido – zdobył już drugi stopień mistrzowski. – Praca w firmach technologicznych, które współpracowały z różnymi inwestorami, upewniła mnie, że preferuję rozwijanie biznesu na własnych zasadach, bez zewnętrznego kapitału inwestycyjnego, który często wymusza szybki zwrot. Postanowiliśmy z Łukaszem, że nasza firma pozostanie w rodzinie i będzie się rozwijała organicznie i w zrównoważony sposób. Nie dążymy do szybkich, spektakularnych sukcesów, lecz do stałego, zdrowego wzrostu, a naszym najlepszym inwestorem są klienci – konkluduje Paweł Mazurek.
PREV NEWSBank Pekao w I kwartale 2025 r. inflacja zblizy sie do 6 proc.
NEXT NEWSBoze Narodzenie i sylwester w Krynicy. Ceny przystepne jest inny problem
Niepokojace ustalenia w sprawie Collegium Humanum. Sawicki ostrzega
To jest rzecz niesychana ze zajmujemy sie jakims odpryskiem w postaci prezydenta Sutryka natomiast w ogole nie patrzymy na problem kompleksowo do czego doszo w Polsce - tak Marek Sawicki polityk PSL skomentowa sprawe Collegium Humanum. Wezwa premiera do dziaania.
Trump wskaza kandydata na nowego sekretarza ds. energii. To zwolennik ropy i gazu
Prezydent-elekt Donald Trump zapowiedzia ze Chris Wright przedsiebiorca przemysu naftowego i gazowego zagorzay obronca wykorzystania paliw kopalnych zostanie jego kandydatem na stanowisko szefa Departamentu Energii. Zasyna z wypicia przed kamerami pynu do szczelinowania hydraulicznego.
By Bartłomiej SawickiOstateczne wyniki ankiety w sprawie wyborow. Donald Tusk komentuje "fascynujace"
W sondzie przeprowadzonej przez Donalda Tuska premiera i lidera Platformy Obywatelskiej internauci wskazali swoje preferencje dotyczace kandydatow na przyszego prezydenta Polski. Radosaw Sikorski obecny szef MSZ zdoby wiekszosc gosow na platformie X podczas gdy na Instagramie przewage uzyska prezydent Warszawy Rafa Trzaskowski. Szef rzadu skomentowa wyniki.
Rajd Trumpa
Donald Trump jeszcze nie przeprowadzi sie do Biaego Domu a juz wyraznie wpywa na globalne rynki finansowe. Kryptowaluty bija kolejne rekordy mocno podroza dolar w gore pna sie rowniez kursy amerykanskich akcji
Drugi plan Balcerowicza czy drugi plan Morawieckiego
PROSTO ZYGZAKIEM Witold Gadomski nalezy do grupy tych polskich publicystow ktorzy od caych dekad nawouja Gadomski w "Gazecie Wyborczej" do gospodarczego rozsadku.
Elon Musk skutecznie ich zniecheci. Miliony osob w tym fani Taylor Swift uciekaja z X do nowej "oazy"
Trwa masowy exodus z platformy X dawnego Twittera. Najbardziej korzysta na nim platforma Bluesky ktora w ciagu ostatnich 90 dni podwoia baze uzytkownikow. Na Bluesky przenosza sie m.in. fani Taylor Swift i Beyonce ale tez miliony osob ktore twierdza ze maja dosyc zasad panujacych na X i tego ze jak twierdza Musk odegra z pomoca X znaczaca role w wyborach prezydenckich w USA.