business
Zabka nie widzi sabosci konsumentow
Niedawny giedowy debiutant pokaza wyniki za trzeci kwarta. Zarzad Zabki w przeciwienstwie do GUS nie widzi sabych trendow w konsumpcji i chwali sie wzrostem udziau rynkowego.
Od debiutu giełdowego Żabki minęły niespełna trzy tygodnie i nie były one specjalnie udane. Kurs spółki już po kilku dniach spadł poniżej ceny z oferty publicznej, w ramach której sprzedano walory za 6,45 mld zł. Teraz wrócił powyżej tego poziomu, ale w trakcie wtorkowej sesji — tuż po publikacji wyników za trzeci kwartał — lekko spadał. — Trudno mi komentować kurs giełdowy. Patrzymy na naszą organizację w średnim i długim terminie, więc dla nas kilka tygodni nie ma znaczenia. Naszym zadaniem jest kreowanie wartości w czasie. Mieliśmy w trzecim kwartale zgodne oczekiwaniami dobre wyniki finansowe i operacyjne. W ważnym dla nas ze względów sezonowych okresie wskaźnik sprzedaży porównywalnej LFL [bez uwzględnienia nowych sklepów — red.] był solidny i możemy potwierdzić cel całoroczny, czyli wzrost sprzedaży na tym poziomie w granicach 7,5-9 proc. — mówi Tomasz Suchański, prezes Żabki. Sprzedaż do klientów końcowych (co w Żabce nie jest równe przychodom) w trzecim kwartale wzrosła o 17 proc. r/r — do 7,5 mld zł, a więc w tempie niższym niż w poprzednich kwartałach. Sprzedaż z powierzchni porównywalnej również miała niższą dynamikę (6 wobec 12,7 proc. w analogicznym okresie 2023 r.). Po trzech kwartałach sprzedaż LFL wzrosła o 8,6 proc. r/r wobec 10,8 proc. zanotowanych w trzech kwartałach 2023 r. — Niższa dynamika sprzedaży w trzecim kwartale to skutek wysokiej bazy, bo w 2023 r. ten okres był zdecydowanie lepszy niż pierwsze półrocze. Mieliśmy wtedy do czynienia z wyraźną poprawą nastrojów konsumenckich, na co nałożył się efekt pogodowy — wrzesień był wyjątkowo ciepły, co pozytywnie wpływało na sprzedaż. W tym roku natomiast był chłodny, deszczowy, z powodziami na południu. Wyniki, które teraz osiągnęliśmy, odzwierciedlają naszą siłę. Urośliśmy dzięki otwarciu nowych sklepów, a także pozytywnej dynamice sprzedaży LFL — mówi Marta Wrochna-Łastowska, szefowa finansów Żabki. Jeszcze przed giełdowym debiutem Żabki notowaniom detalistów z GPW zaszkodziły dane GUS o sprzedaży detalicznej za wrzesień. Zaskoczyły bardzo negatywnie — odczyt okazał się o 5 pkt proc. słabszy od rynkowych oczekiwań. Wrześniową anomalię już wcześniej kwestionowali przedstawiciele innych sieci, Żabka także nie przywiązuje do tych danych większej wagi. — O październikowej sprzedaży nie możemy jeszcze zbyt wiele powiedzieć, ale nie widzimy istotnych zmian w pozytywnych trendach z ostatnich kwartałów. Na pewno nie obserwujemy konsumenckiej zapaści, o której media pisały po publikacji danych GUS za wrzesień. Przeciwnie — widzimy stały wzrost. Sytuacja gospodarstw domowych się poprawia, płace realne, które spadały w pierwszej połowie roku, teraz rosną, co przekłada się na poprawę nastrojów konsumenckich — mówi Tomasz Blicharski w zarządzie Żabki odpowiedzialny za strategię i rozwój. Zamiast do danych GUS Żabka odwołuje się do danych rynkowych Nielsena. — Dla nas ważniejsze od całej sprzedaży detalicznej są dane paragonowe, przede wszystkim sprzedaż produktów z kodami EAN, czyli de facto produktów pakowanych, a to 95 proc. naszej sprzedaży. Tu od początku roku wzrost przekracza 5 proc., na co oprócz wzrostu wartości koszyka z powodu inflacji wpływ ma wyższy wolumen sprzedaży. W samym trzecim kwartale wzrost przekroczył 4 proc. — twierdzi Tomasz Blicharski. Dynamika w Żabce jest wyższa. Spółka informuje, że od początku roku — z uwzględnieniem nowych sklepów — urosła znacznie szybciej niż rynek, bo o 18,6 proc. — Podobnie jak w poprzednich kwartałach rośniemy w tempie o około 4 pkt proc. wyższym niż cały rynek, dzięki czemu zwiększamy udział w rynku stacjonarnych zakupów spożywczych. Na koniec września sięgnął już 10,3 proc. — mówi Tomasz Blicharski. Rosnąca sprzedaż i skala działania Żabki — na koniec trzeciego kwartału miała 10,9 tys. sklepów, czyli prawie o 900 więcej niż na początku roku — przełożyły się na wyższe zyski. Skorygowany wynik EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację) wzrósł w trzecim kwartale o 17,8 proc. — do 1,12 mld zł. Marża na tym poziomie wyniosła 14,9 proc., co oznacza poprawę o 0,1 pkt proc. Na czysto operator sieci franczyzowej zarobił 319 mln zł. — Oczekujemy w tym roku wyższej marży EBITDA niż w ubiegłym, gdy wyniosła 12,4 proc. W całym 2024 r. powinna być w górnej granicy przedziału 12-13 proc., który określaliśmy jako nasz cel w trakcie IPO. To wszystko pozwala obniżać wskaźnik zadłużenia do 1,4x EBITDA wobec 2,1x ubiegłym roku. W długim terminie utrzymanie tego wskaźnika poniżej 1x da nam możliwość wypłaty dywidendy, ale na razie nie jest to w planach. Osiągamy wysoki na tle innych detalistów wzrost z zainwestowanego kapitału, nowe sklepy zwracają się w 12 miesięcy, zamierzamy więc inwestować we wzrost — mówi Marta Wrochna-Łastowska. Zastrzega, że ze względów sezonowych trzeci kwartał jest najlepszy dla spółki pod kątem zyskowności, w końcówce roku poziom zadłużenia może więc delikatnie wzrosnąć. Od początku roku Żabka przeznaczyła na inwestycje ponad 1 mld zł. — W całym roku zamierzamy otworzyć 1,1 tys. sklepów. Inwestujemy też intensywnie w istniejące placówki — wyposażyliśmy już około 7 tys. sklepów w piece pozwalające na rozwój oferty gastronomicznej. Rozwijamy się także w Rumunii, gdzie pierwszy sklep otworzyliśmy w czerwcu — mówi Tomasz Suchański. Żabka na rynku rumuńskim, na który weszła dzięki ogłoszonemu pod koniec ubiegłego roku przejęciu hurtowniczej spółki DRIM Daniel Distributie, działa pod szyldem Fru. Na razie niemal wyłącznie w Bukareszcie. — Na koniec trzeciego kwartału mieliśmy w Rumunii 26 sklepów, a na koniec roku chcemy mieć 50-80. Testujemy asortyment, dopasowujemy rozwiązania do oczekiwań klientów. Testy będą trwały do połowy przyszłego roku, wtedy będziemy mogli bardziej precyzyjnie określić, jak będziemy rozwijać się w Rumunii w długim terminie. Nie pytamy jednak o to, czy chcemy tam być, czy nie, bo na pewno nie zamierzamy wychodzić z tego rynku — mówi Tomasz Suchański.
PREV NEWSJarosaw Kaczynski apeluje o wsparcie finansowe dla PiS. "Chodzi o to zeby tych wpat byo po prostu duzo"
NEXT NEWSRozpoczeo sie gosowanie w wyborach prezydenckich na Wschodnim Wybrzezu USA
Prezes NBP wkad cen administrowanych w inflacje wynios we wrzesniu 23 p.p.
Wkad cen administrowanych w inflacje jest wyjatkowo wysoki i we wrzesniu wynios 23 p.p. - poinformowa w czwartek prezes NBP Adam Glapinski. Doda ze inflacja bazowa w Polsce bya we wrzesniu nizsza niz w innych krajach naszego regionu.
Niemieckie media koniec koalicji rzadowej wzmacnia pozycje Scholza
Postawa kanclerza ktory doprowadzi do rozpadu koalicji moze umocnic jego pozycje w partii - przewiduja niemieckie media. Twierdza ze rzad i tak nie miaby niczego konstruktywnego do zaoferowania w nadchodzacym roku.
Piec statystyk ktore wyjasniaja dlaczego Donald Trump wygra wybory
Obszary wiejskie pozostay niezomnymi zwolennikami Donalda Trumpa a poparcie na tych obszarach wzroso od 2020 r. - pokazuja sondaze. Przedmiescia ktore w 2020 r. przesuney sie nieco w lewo i popary Bidena ponownie postawiy na Republikanow. W miastach utrzymao sie poparcie dla Demokratow.
Zmiennosc po wyborach USA na rynku kryptowalut maleje ilosc likwidacji spada
Wydarzenia zwiazane z wyborami prezydenckimi w Stanach Zjednoczonych wprowadziy nieco zamieszania na rynku kryptowalut. Jednak dzisiaj zaczeto zauwazac stopniowy powrot do rownowagi. Po ogoszeniu zwyciestwa Donalda Trumpa cena Bitcoina gwatownie wzrosa osiagajac nowe rekordowe wartosci. Rynki finansowe zareagoway zas intensywnymi ruchami a wynikajace z tego likwidacje pozycji na rynku kryptowalut siegney 6 listopada az 6115 ...The post Zmiennosc po wyborach USA na rynku kryptowalut maleje ilosc likwidacji spada appeared first on usinessinsider.
Prezes NBP skomentowa wygrana Donalda Trumpa. Wskaza zagrozenie
Szef banku centralnego Adam Glapinski pogratulowa wygranej Donaldowi Trumpowi. Nie podziela obaw ze wygrana Republikanina zaszkodzi polskiej gospodarce ale przyzna ze jest zagrozenie z punktu widzenia kosztow obsugi polskiego zaduzenia.
Budimex rozpocza przeglad opcji strategicznych dla spoki zaleznej
Budimex rozpoczyna proces przegladu opcji strategicznych grupy FBSerwis. Przeanalizuje mozliwosci m.in. pozyskania inwestora zawarcia aliansu strategicznego wprowadzenia spoki na GPW oraz dywersyfikacji dziaalnosci - poda Budimex w komunikacie. Zakonczenie przegladu powinno nastapic do 31 pazdziernika 2025 r.