Home/business/Wyscig po etat. Od boomersow po "zetki" - kazde pokolenie ma swoje zalety trzeba dac im tylko szanse

business

Wyscig po etat. Od boomersow po "zetki" - kazde pokolenie ma swoje zalety trzeba dac im tylko szanse

Rozni ich wiek doswiadczenie umiejetnosci technologiczne stosunek do pracy i sposob komunikacji. Przedstawicielepokolenia Z X millenialsi czy baby boomers maja tez swoje sposoby na szukaniezatrudnienia i sa inaczej postrzegani przez pracodawcow. Kto ma najwiekszeszanse na szybkie znalezienie etatu

October 07, 2024 | business

Różni ich wiek, doświadczenie, umiejętności technologiczne, stosunek do pracy i sposób komunikacji. Przedstawicielepokolenia Z, X, millenialsi czy baby boomers mają też swoje sposoby na szukaniezatrudnienia i są inaczej postrzegani przez pracodawców. Kto ma największeszanse na szybkie znalezienie etatu? fot. Hurca / / Shutterstock W mediach społecznościowych corazczęściej pojawiają się krótkie filmy, które w sposób humorystycznyprzedstawiają przedstawicieli różnych pokoleń podczas rozmów rekrutacyjnych. Zreguły starsze osoby z przejęciem mówią tam o swoich atutach i nie mają wieluwymagań w stosunku do pracodawcy, a najmłodszych interesuje jedynie to, ilezarobią, jeśli w ogóle zechcą przyjść do pracy. Również według ekspertów zajmującychsię rekrutacją poszczególne pokolenia znacznie różnią się od siebie. Wynika tom.in. z ich unikalnych doświadczeń życiowych czy dostępu do technologii. – Każda generacja ma swoje specyficzne podejście doposzukiwania zatrudnienia, oczekiwania wobec pracodawców i inaczej ocenia swojezawodowe szanse – mówi Bankier.pl Joanna Ciężkowska, Senior Brand Manager w Grafton Recruitment. Zarabiają za mało, ale pracy nie szukają? Baby boomers to najstarszepokolenie pracowników - urodzone przed 1965 rokiem. Jak wynika z raportu„Pokolenia na rynku pracy”, przygotowanego przez Grafton Recruitment, sąnajbardziej lojalni i sumienni. W dodatku dobrze radzą sobie w stresującychsytuacjach, a także doskonale integrują się z zespołem. – Postrzegani są jako osoby odpowiedzialne, stabilne i z ogromną eksperckąwiedzą – mówi Bankier.pl Anna Makieła-Zoń, dyrektorka HR, Członkini ZarząduWiseGroup. – Jednocześnie pracodawcy zwracają często uwagę na potrzebęszybszego transferu wiedzy na młodsze pokolenie, aby uniknąć utraty kluczowychkompetencji po odejściu tej grupy z rynku pracy. – Przedstawiciele baby boomers rzadko zmieniają miejsce zatrudnienia,nawet jeśli uważają, że zarabiają za mało – uważa Joanna Ciężkowska. – Choćtwierdzą, że znalezienie nowej pracy jest trudne, większość z nich po prostujej nie szuka. Z naszych badań i obserwacji wynika, że jest to pokolenienajmniej aktywne. Ich lojalność wobec pracodawcy oraz obawa przed zmianąsprawiają, że rzadko się na nią decydują. Okazuje się, że przy poszukiwaniunowego zajęcia dla boomersów znaczenie wciąż mają urzędy pracy, natomiast corazwięcej z nich korzysta również internetu czy agencji pracy. Najczęściej jednakliczą się tu polecenia bliskich osób. Według MartyJakubczak, CommunityMarketing Manager w Traffit, firmie usprawniającej procesy rekrutacyjne,choć ich doświadczenie i wiedza są docenianie, to rynek pracy niezawsze sprzyja zatrudnianiu starszych pracowników. – Jest to spowodowane m.in.brakiem elastyczności czy dostosowania do szybko zmieniających się warunków – mówiBankier.pl Marta Jakubczak. – To powoduje wydłużenie procesu poszukiwaniapracy. fot. Grafton Recruitment / Grafton Recruitment Zmienią pracę tylko, gdy będzie wyjątkową szansą? Z kolei pokolenieX , czyli osoby urodzone w latach 1965-1979, mają już bogatedoświadczenie i nadal są bardzo aktywne zawodowo. Jak wynika z raportu „Pokoleniana rynku pracy” pracodawcy cenią ich za dokładność, rzetelność i lojalność. Wdodatku dla ponad 50 proc. z nich znaczenie mają ich zdolności kierownicze iumiejętność radzenia sobie ze stresem. Wśród reprezentantów tego pokolenia jestwielu prezesów i managerów. Dużą część tej grupy stanowią też freelancerzy iinterim managerowie. – Zarabiają dobrze, choć twierdzą, że moglibylepiej – uważa Joanna Ciężkowska. – Są też pewni swoich umiejętności. Wolą jewykorzystywać niż zaczynać wszystko od nowa. Satysfakcja z pracy jest dla nichważna, ale nie kosztem wysokości wynagrodzenia. Cenią sobie stabilność, dlategozmiana pracodawcy musi być dla nich wyjątkową szansą. Według ekspertki Grafton Recruitment w odróżnieniu od Boomersów ich lojalność jest bardziej związana zzawodem niż konkretnym miejscem pracy. – Cenią sobie równowagę międzyżyciem zawodowym a prywatnym, a także jasno określoną ścieżkę kariery. Tymbardziej że zakładają związek z pracodawcą na dłużej – mówi Joanna Ciężkowska. Przedstawiciele X-ów pracy szukająnajczęściej przez internet – na portalach ogłoszeniowych, a coraz częściejrównież poprzez biznesowe social media. Według ekspertów nie są już tak zajęcisferą pozazawodową i wciąż pełni werwy. To wszystko wpływa na to, że są dośćchętnie zatrudniani. Mimo to wielu z nich twierdzi, że po 50. urodzinachpracodawcy rzadziej odpowiadają na ich aplikacje. fot. Grafton Recruitment / Grafton Recruitment Rozwój na pierwszym miejscu Kolejnym pokoleniem na rynku pracy jest Y, czyli m illenialsi , urodzeni w latach 1980-1995. – To pokolenie najbardziejelastyczne, które zmienia pracę głównie z myślą o rozwoju zawodowym – uważaJoanna Ciężkowska. – Nie boją się rezygnacji ze stabilnego zatrudnienia. Ceniąnie tylko wysokie wynagrodzenie, ale także wartość, jaką praca wnosi do ichżycia. Są aktywni w poszukiwaniu nowych możliwości. Dlatego nie czekając napolecenia znajomych, biorą sprawy w swoje ręce. Śledzą rynkowe trendy iogłoszenia, korzystając z portali z ogłoszeniami czy biznesowych mediówspołecznościowych. Są otwarci na różne formy zatrudnienia, cenią sobieelastyczność, zarówno w kontekście pracy zdalnej, jak i godzin pracy. Według Marty Jakubczak milennialsito osoby, dla których praca jest bardzo ważnym, wręcz nieodłącznym elementemżycia, stawianym często na pierwszym miejscu. – Przez pracodawców odbierani sąbardzo dobrze z uwagi na ich zaangażowanie i umiejętność dostosowania się dozmian – mówi ekspertka Traffit. – Choć czasem pojawiają się uwagi dotyczącewysokich oczekiwań w stosunku do miejsca pracy np. w kwestii rozwoju. Poszukująofert, koncentrując się przede wszystkim na Linkedinie, ale także portalach zogłoszeniami o pracę czy stronach konkretnych firm. Według specjalistów to pokolenieraczej nie narzeka na problemy ze znalezieniem pracy. Pracodawcy chętniesięgają po ich aplikacje. fot. Grafton Recruitment / Grafton Recruitment Pracodawcy boją się pokolenia Z? Obecnie najmłodsze na rynku pracyjest pokolenieZ , czyli osoby urodzone po 1996 roku. Według ekspertów jego przedstawiciele sąwyjątkowo biegli w nowoczesnych technologiach. Błyskawicznie wdrażają się też wnowe obowiązki i szybko integrują z zespołem, wnosząc dużo energii i świeżychpomysłów. Jak twierdzi Anna Makieła-Zoń,wśród pracodawców wybrzmiewa jednak niepokój związany z potrzebą szybkichawansów „zetek” czy ich wysokimi oczekiwaniami w stosunku do wynagrodzenia. – To przekłada się na obawyzwiązane z lojalnością i skłonnością do częstych zmian pracy – uważaprzedstawicielka WiseGroup. – W mojej opinii jest to pokolenie, od którego możemysię niezwykle dużo nauczyć, choćby w kontekście kreatywności w rozwiązywaniuzadań. Według Marty Jakubczak pokolenie Zszuka pracy w mediach społecznościowych, jednak z reguły na Instragramie czyTikToku. Dość mocno polegają też na poleceniach swoich znajomych, bo ważna jestdla nich atmosfera panująca w przedsiębiorstwie. – „Zetki” od innych pokoleń różnito, że praca nie jest dla nich najważniejsza – dodaje ekspertka Traffit. –Kluczowe jest, aby firma wyznawała podobne wartości i dbała o dobrostan psychicznyswoich pracowników. Takie podejście często odbierane jest przez pracodawcówjako roszczeniowe, co może utrudniać szybkie znalezienie pracy. fot. Grafton Recruitment / Grafton Recruitment Kluczowa jest elastyczność? Według Marty Szymańskiej,ekspertki rynku pracy z Manpower, różnice w podejściu do poszukiwania pracyodzwierciedlają odmienne oczekiwania wobec zatrudnienia. – „Zetki”, otwarte na elastyczneformy pracy, szybko adaptują się do zmieniających się realiów. millenialsi,bardziej wymagający w zakresie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym,często potrzebują więcej czasu na znalezienie idealnej oferty, a osoby po 60.roku życia, dla których stabilność jest kluczowa, często borykają się zdłuższym czasem poszukiwania nowego zatrudnienia – twierdzi ekspertka Manpower.– W obliczu tych różnic pracodawcy powinni dostosować swoje strategierekrutacyjne, aby skutecznie przyciągać i utrzymywać talenty z różnych pokoleń.Kluczem do sukcesu będzie tutaj elastyczność, zrozumienie potrzeb każdej grupyoraz wdrożenie innowacyjnych rozwiązań, które zaspokoją różnorodne oczekiwaniaprzyszłych pracowników. Z kolei Katarzyna Milewska,Managing Director Ework Group Poland & Slovakia, uważa, że przewagękonkurencyjną na rynku pracy zyskują firmy efektywnie komunikujące się zwszystkimi pokoleniami. – Zróżnicowane zespoły mogą byćźródłem innowacji i kreatywności, co jest szczególnie ważne w dynamiczniezmieniającym się otoczeniu biznesowym – mówi Bankier.pl Katarzyna Milewska. –Pracodawcy elastycznie dostosowujący swoje strategie rekrutacyjne mają szansęprzyciągnąć najlepsze talenty z każdej grupy wiekowej, budując silne iefektywne zespoły. W dobie postępu technologicznego i zmian demograficznychzrozumienie różnic w poszukiwaniu pracy przez różne pokolenia jest kluczowe. Źródło:

SOURCE : bankier
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS