Blogs
Home/business/Wizz Air poskarzy sie UE na Rumunie. Sad wyda decyzje w sprawie 2-milionowej pomocy

business

Wizz Air poskarzy sie UE na Rumunie. Sad wyda decyzje w sprawie 2-milionowej pomocy

Rumunia miaa prawo przyznac krajowej linii lotniczej TAROM prawie 2 mln pomocy publicznej na rekompensate szkod po pandemii Covid-19 orzek w srode Sad UE oddalajac skarge Wizz Aira ktory argumentowa ze osabio to jego konkurencyjnosc.

November 06, 2024 | business

Rumunia miała prawo przyznać krajowej linii lotniczej TAROM prawie 2 mln pomocy publicznej na rekompensatę szkód po pandemii COVID-19 – orzekł w środę Sąd UE, oddalając skargę Wizz Aira, który argumentował, że osłabiło to jego konkurencyjność. fot. Konwicki Marcin / / Shutterstock W lutym 2022 r. Rumunia zgłosiła Komisji Europejskiej zamiar udzielenia pomocy państwowej w wys. prawie 2 mln euro spółce TAROM, aby zrekompensować straty, jakie linie poniosły na 14 trasach międzynarodowych w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2020 r. w związku z przyjętymi przez państwa członkowskie ograniczeniami przemieszczania się w czasie pandemii COVID-19. KE uznała tę pomoc za zgodną z rynkiem wewnętrznym według zapisów Traktatu UE. Inaczej widział to węgierski przewoźnik Wizz Air, który zaskarżył decyzję do Sądu UE, czyli niższej instancji Trybunału Sprawiedliwości UE, argumentując, że KE nie uwzględniła wcześniejszej pomocy, jaką Rumunia udzieliła liniom, i oceniając, że dzięki tym środkom TAROM uzyskał przewagę konkurencyjną m.in. nad Wizz Airem. W środę Sąd UE oddalił skargę węgierskiego przewoźnika. Przypomniał, że pomoc rekompensująca szkody spowodowane zdarzeniami nadzwyczajnymi, jak pandemia, jest dozwolona i że Rumunia miała prawo zrekompensować przewoźnikowi poniesione w tym okresie straty. Przyznał też, że KE prawidłowo oceniła wysokość przyznanej pomocy, dokładnie obliczyła poniesione przez TAROM straty i wzięła pod uwagę środki podjęte przez przewoźnika, by ograniczyć szkody. Rekompensata była więc właściwa – uznał Sąd UE. Co do skargi Wizz Aira, sąd uznał, że wcześniejsza pomoc przyznana przez państwo przewoźnikowi była odrębna i nie pokrywała tych samych strat. Co do pomocy udzielonej w 2022 r., to zdaniem sądu Komisja nie miała obowiązku uwzględniać ewentualnych korzyści, jakie dzięki wsparciu pośrednio uzyskały linie, w tym potencjalnej przewagi konkurencyjnej na innymi przewoźnikami, jak Wizz Air. Z Brukseli Jowita Kiwnik Pargana (PAP) jowi/ kar/ Źródło: PAP

SOURCE : bankier
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS