Blogs
Home/business/Wiekszosc firm planuje podniesc ceny. "Konsumpcja ma sie mocno popyt pozostaje silny"

business

Wzrost cen w polskich firmach badanie Grant Thornton

Badanie Grant Thornton pokazuje e 57 proc. srednich i duzych firm w Polsce planuje podniesienie cen w cigu najbliszych 12 miesicy. Wikszo przedsiebiorstw zamierza dokona istotnych podwyek cen. Przyczyn tego jest m.in. wzrost kosztow energii i transportu presja pracownikow na wzrost pac oraz wysoki popyt konsumpcyjny. Badanie przeprowadzone przez Grant Thornton International Business Report wskazuje na trudn sytuacj w polskiej gospodarce.

January 08, 2025 | business

Według badania Grant Thornton, teraz 57 proc. średnich i dużych firm w Polsce ma zamiar w nadchodzących 12 miesiącach podnieść ceny swoich towarów i usług, podczas gdy tylko 3 proc. zamierza je obniżyć. Netto wskaźnik (odsetek firm planujących podwyżki cen minus odsetek firm planujących obniżki) wynosi 53 proc. Z jednej strony jest to najniższy wynik od czterech lat, z drugiej strony jednak nadal wysoki, biorąc pod uwagę spadek inflacji w ciągu ostatniego roku. To sugeruje, że inflacyjna presja w polskiej gospodarce pozostaje wysoka, a przedsiębiorcy po okresie spowolnienia cen w 2024 roku planują dalszy znaczący wzrost cen w 2025 roku. "Według badania Grant Thornton, obecnie nadal aż 57 proc. średnich i dużych firm w Polsce zamierza w najbliższych 12 miesiącach podnosić ceny swoich produktów i usług, a tylko 3 proc. chce je obniżać" - napisano. Wskaźnik netto (odsetek firm planujących podwyżki cen minus odsetek firm planujących obniżki) wynosi 53 pkt proc. Z jednej strony to najniższy wynik od czterech lat. Z drugiej – nadal zaskakująco wysoki, biorąc pod uwagę to, jak mocno w ostatnim roku inflacja spadła. Może to sugerować, że presja inflacyjna w polskiej gospodarce nadal jest wysoka i przedsiębiorcy po okresie wyhamowania cen w 2024 roku planują dalszy ich silny wzrost w 2025 roku - napisano w komentarzu do badania. Autorzy badania piszą w raporcie, że niepokojący jest nie tylko odsetek firm planujących podnosić w przyszłym roku ceny, ale też zapowiadana przez przedsiębiorców skala tych podwyżek. W większości myślą oni o znaczących wzrostach, czyli przekraczających 5 proc. Z badania wynika, że najwięcej średnich i dużych firm planuje podnosić ceny o 5-7 proc. 19 proc. badanych przedsiębiorstw zamierza podnosić ceny w przedziale 8-10 proc. "Łącznie oznacza to, że blisko połowa firm planuje istotne podwyżki – w przedziale 5-10 proc. Oprócz tego 9 proc. przedsiębiorstw zamierza podnosić ceny w przedziale 11-25 proc." - napisano. O podwyżkach, do maksymalnie 4 proc. myśli natomiast 23 proc. firm, z czego 21 pkt proc. to firmy planujące podwyżki z przedziału 3-4 proc. Autorzy badania podają, że stała skłonność przedsiębiorców do podnoszenia cen to skutek kilku nakładających się na siebie procesów. "Przede wszystkim, trwająca od ponad dwóch lat wojna na Ukrainie i kryzys energetyczny podnoszą ceny energii oraz transportu, a to oznacza, że koszty produkcji dóbr oraz realizacji usług znacząco rosną. Według naszego badania, aż 74 proc. średnich i dużych firm twierdzi, że wysokie koszty energii są 'silną' bądź 'bardzo silną' barierą w rozwoju. To co prawda lekki spadek w stosunku do zeszłego roku, ale nadal bardzo wysoki wynik" - napisano. Ponadto, z raportu wynika, że w warunkach wysokiej inflacji i niskiego bezrobocia rośnie presja ze strony pracowników na podwyżki płac. Według badania, koszty pracy są istotną barierą już 81 proc. ankietowanych firm, co jest jednym z najwyższych wyników w historii badania. Dodatkowo dzięki wysokiej dynamice płac oraz transferom socjalnym, popyt konsumpcyjny na rynku utrzymuje się na wysokim poziomie. "Mimo że ceny dóbr i usług w ostatnich miesiącach stale rosną, konsumpcja ma się mocno, popyt pozostaje silny, co pozwala producentom dóbr i dostarczycielom usług podnosić ceny i nie napotykać na barierę popytu" - napisano. Badanie przeprowadzone na zlecenie Grant Thornton International w ramach cyklu International Business Report. Co roku realizowane jest wśród 10 tys. właścicieli lub członków zarządu średnich i dużych przedsiębiorstw na świecie. W Polsce od 2020 roku badanie jest prowadzone metodą CATI (wywiady telefoniczne) przez firmę Biostat, co roku wśród właścicieli i członków zarządu 100 średnich i dużych przedsiębiorstw. Ostatnia edycja badania przeprowadzona była w grudniu 2024 roku.

SOURCE : bankier

LATEST INSIGHTS