Home/business/W wyniki sprzedazy detalicznej az trudno uwierzyc. "Zaskoczenie poza skala"

business

W wyniki sprzedazy detalicznej az trudno uwierzyc. "Zaskoczenie poza skala"

"Konsument umar" "zaskoczenie wyleciao poza skale" - to tylko niektore z komentarzy "na goraco" jakie publikuja w mediach spoecznosciowych ekonomisci po wrzesniowym odczycie sprzedazy detalicznej z Gownego Urzedu Statystycznego. Pokaza on spadek sprzedazy w cenach staych o 3 proc. rok do roku podczas gdy eksperci zakadali wzrost o 22 proc. Co stao sie z waznym koem zamachowym polskiej gospodarki Czy konsumenci zaczeli zaciskac pasa i wiecej oszczedzac

October 22, 2024 | business

Sprzedaż detaliczna ma bardzo duże znaczenie dla wyników konsumpcji, która z kolei jest jedną z głównych składowych wzrostu PKB - obok inwestycji i eksportu. . Konsensus rynkowy zakładał bowiem, że sprzedaż detaliczna we wrześniu, owszem, rosła wolniej niż w sierpniu (wtedy wzrost wyniósł 2,6 proc. rok do roku), osiągając roczną dynamikę 2,2 proc. O spadkach jednak nie było mowy. - Dane o sprzedaży detalicznej we wrześniu są - mówi nam Agata Filipowicz-Rybicka, główna ekonomistka Alior Banku. - Trudno wywnioskować, co się stało - najmocniej spadki widać na żywności i paliwach. . My w swojej prognozie założyliśmy, że w cenach bieżących sprzedaż nie rosła, a w cenach stałych wzrosła o 0,2 proc., była to więc jedna z najniższych prognoz na rynku - ale i tak odczyt okazał się poniżej naszych oczekiwań. - Patrząc na dane odsezonowane, wracamy w sprzedaży detalicznej do poziomów z 2019 r. Na pewno ten odczyt wraz z pozostałymi wrześniowymi danymi - dodaje główna ekonomistka Alior Banku. - - nas aż tak wprawdzie to nie zaskoczyło; mieliśmy niższą prognozę niż konsensus, a niektóre modele prognozowały sprzedaż detaliczną we wrześniu na minusie - mówi Interii Urszula Kryńska, kierownik Zespołu Analiz i Prognoz w Biurze Analiz Makroekonomicznych w PKO BP. - , które obniżają wynik sprzedaży detalicznej. - przed wyborami 2023 r. były one bardzo tanie; były kupowane na zapas i eksportowane, w tym roku tego efektu nie było. (cztery wobec pięciu rok temu), a w soboty widać wzrost wydatków konsumenckich o ok. 30 proc. w stosunku do tego, co obserwujemy od poniedziałku do piątku. - Niemniej wydaje się, że skłonność konsumentów do kupowania trochę słabnie, jest to na pewno związane z tym, że realne wynagrodzenia rosły Konsumenci mają podwyższoną skłonność do oszczędzania. Pamiętajmy jednak, że sprzedaż detaliczna to tylko "kawałek" konsumpcji - drugim są usługi. Choć nie mamy tutaj danych miesięcznych z GUS, na podstawie analizy wydatków kartowych zakładamy, że w tym segmencie nie dzieje się jakoś szczególnie źle. - tak dane GUS skomentowali w serwisie X ekonomiści mBanku. " we wrześniu fatalna i aż trudno uwierzyć w tak dużą pomyłkę konsensusu prognoz oraz sam wynik. Co tu się podziało? Słabość widać po całej linii. Gdyby nie sprzedaż samochodów, byłby dużo gorzej" - zauważyli.

SOURCE : interiabiznes
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS