Home/business/UE zakwestionuje przed WTO chinskie srodki antydumpingowe w sprawie brandy

business

UE zakwestionuje przed WTO chinskie srodki antydumpingowe w sprawie brandy

Komisja Europejska poinformowaa we wtorek ze zakwestionuje w Swiatowej Organizacji Handlu WTO tymczasowe srodki antydumpingowe ogoszone tego dnia przez Chiny w odniesieniu do importu brandy z UE.

October 08, 2024 | business

"Uważamy, że te środki są bezpodstawne, i jesteśmy zdecydowani bronić przemysłu UE przed nadużywaniem instrumentów ochrony handlu” - powiedział rzecznik Komisji. W reakcji na decyzję Chin o nałożeniu nowych ceł na import europejskiej brandy unijny komisarz ds. gospodarki Paolo Gentiloni powiedział we wtorek, że działania UE przeciwko pojazdom elektrycznym wyprodukowanym w Chinach były „sprawiedliwe i proporcjonalne”, i nie było potrzeby, aby Pekin podejmował działania odwetowe. Chiny nałożyły we wtorek tymczasowe środki antydumpingowe na import brandy z UE, uderzając przede wszystkim we francuskie marki, takie jak Hennessy i Remy Martin; kilka dni wcześniej UE zagłosowała za nałożeniem dodatkowych ceł na produkowane w Chinach pojazdy elektryczne. Francja zapowiedziała, że będzie współpracować z Unią Europejską w WTO przeciwko decyzji Chin o nałożeniu nowych ceł na import brandy. „To ogłoszenie wydaje się środkiem odwetowym (powziętym) po dochodzeniu Komisji (Europejskiej) w sprawie pojazdów elektrycznych. Taki środek odwetowy byłby niedopuszczalny i całkowicie sprzeczny z zasadami handlu międzynarodowego” — powiedziała francuska ministerka handlu Sophie Primas, cytowana przez Reutersa. Państwa członkowskie UE zgodziły się w piątek na wprowadzenie ceł na chińskie samochody elektryczne. Jak dowiedziała się PAP, przeciwko wprowadzeniu ceł były: Niemcy, Węgry, Malta, Słowenia i Słowacja. Od głosu wstrzymały się: Belgia, Czechy, Grecja, Hiszpania, Chorwacja, Cypr, Luksemburg, Austria, Portugalia, Rumunia, Szwecja i Finlandia. Pozostałe kraje UE były za. Oznacza to, że propozycja Komisji Europejskiej otrzymała wystarczające poparcie, aby KE mogła wprowadzić stałe cła na samochody elektryczne z Chin na pięć lat. Do zablokowania tego rozwiązania potrzebna była kwalifikowana większość 15 krajów członkowskich reprezentujących 65 proc. populacji UE; większości tej zabrakło. Cła wynoszą od 7,8 proc. do 35,3 proc. w zależności od producenta. KE przy ich ustalaniu brała pod uwagę także fakt, czy dana firma współpracowała w dochodzeniu w sprawie subsydiów. Taryfy te są dodatkiem do standardowego unijnego cła importowego na samochody wynoszącego 10 proc. Chiny są największym producentem pojazdów elektrycznych na świecie. Globalny eksport tych aut z Państwa Środka wzrósł o 70 proc. w 2023 roku, osiągając wartość 34,1 mld dolarów. UE jest największym odbiorcą pojazdów elektrycznych z ChRL; przypada na nią prawie 40 proc. chińskiego eksportu. W 2023 roku państwa UE zakupiły chińskie samochody o wartości 3,5 mld euro, o prawie 40 proc. więcej niż w roku poprzednim. Wzbudziło to obawy Unii i niektórych unijnych stolic, ponieważ ceny chińskich aut elektrycznych są zazwyczaj o 20 proc. niższe od modeli wyprodukowanych w UE. Stanowisko UE wobec Pekinu zaostrzyło się w ciągu ostatnich pięciu lat. Bruksela postrzega Chiny jako potencjalnego partnera w niektórych kwestiach, ale także jako konkurenta i systemowego rywala w innych.

SOURCE : pb
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS