Blogs
Home/business/Torpol odbudowuje portfel zlecen

business

Torpol odbudowuje portfel zlecen

Spoka ma kontrakty warte 4 mld z i przygotowuje sie do zdobycia kolejnych. Spodziewa sie ze wzrost zamowien spowoduje problemy z dostepnoscia maszyn wiec inwestuje 50 mln z w ich zakup.

November 25, 2024 | business

Posucha przetargowa na rynku kolejowym dobiega końca. Rosnąca liczba przetargów owocuje wzrostem kontraktów w portfelach firm budowlanych. Po trzech kwartałach portfel zamówień giełdowego Torpolu jest wart 4 mld zł, czyli o 33 proc. więcej niż w tym samym okresie biegłego roku. Spadł natomiast poziom środków pieniężnych na rachunkach spółki. Wynosi 305 mln zł wobec nieco ponad 420 mln zł po trzech kwartałach 2023 r. Marcin Zachariasz, wiceprezes ds. finansowych Torpolu, informuje, że spadek wynika m.in. z konieczności zwiększenia finansowania kontraktów, zakupu materiałów budowlanych, płatności dla podwykonawców itp. Zaznacza jednak, że np. w ramach umowy dotyczącej modernizacji linii Katowice-Szopienice Torpol otrzymał 87 mln zł zaliczki, co poprawia jego pozycję finansową. - Wartość katowickiego kontraktu stanowi ponad połowę naszego portfela zamówień i zapewnia spółce pracę do 2028 r. – mówi Konrad Tuliński, prezes Torpolu. Wykonanie umów z pozostałej części portfela jest przewidziane na lata 2025-26. Giełdowa spółka spodziewa się ogłaszania przez PKP Polskie Linie Kolejowe kolejnych przetargów. Do największych spodziewanych w tym roku należy przetarg na rozbudowę linii Białystok-Ełk. Jego wartość przedstawiciele Torpolu oceniają na 4-5 mld zł. Przygotowują się też do udziału w postępowaniu na budowę kolei dużych prędkości (KDP), ogłoszonym już przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny, która jest akcjonariuszem Torpolu. Konrad Tuliński podkreśla, że 30 proc. punktacji zapewnia spełnienie wysokich wymogów dotyczących kompetencji personelu. Dlatego też spółka liczy na współpracę z konsorcjantami mającymi doświadczoną kadrę. Torpol spodziewa się też, że rosnąca liczba i wartość zamówień spowodują problem z dostępnością maszyn na rynku kolejowym. Dlatego w tym roku planuje wydać na ich zakup 50 mln zł. Konrad Tuliński informuje, że spółka na razie nie kupuje sprzętu na potrzeby budowy kolei dużych prędkości. Przewiduje, że w tego typu kontraktach będzie można wykorzystać sporo maszyn używanych w robotach dotyczących kolei konwencjonalnej. Podkreśla równocześnie, że przygotowuje się do inwestycji związanych z KDP, obserwuje rynek m.in. po to, by umieć sprecyzować wymagania związane z zakupem sprzętu. W tym roku Torpol ma także przedstawić strategię funkcjonowania do końca dekady. Będzie zakładała m.in. rozwój spółki Torpol Oil&Gas, mającej zapewnić grupie dywersyfikację. Obecnie jej portfel jest wart 121 mln zł. Spółka bierze też udział w ośmiu postepowaniach wartych prawie 200 mln zł. Głównym zamawiającym jest Grupa Orlen. Przedstawiciele Torpolu informują, że obecnie Orlen prowadzi przegląd inwestycji, co wydłuża czas zawierania kontraktów. Mają jednak nadzieję, że proces zamówień zostanie wkrótce odblokowany.

SOURCE : pb
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS