business
Te sklepy i platformy zakupowe Polacy cenia najbardziej. Lidl najwiekszym nieobecnym w TOP10
Wyniki najnowszego badania OC&C Retail PropositionIndex 2024 wskazują, że najniższe ceny utrwaliły się w preferencjach Polakówjako kluczowe kryterium zakupowe, ale zaczynają oni również zwracać uwagę nainne elementy propozycji. W strategiach na 2025 rok sieci i sklepy detalicznepowinny budować ofertę odpowiadającą na potrzeby wielu pokoleń, w tym „zetek”,a także zadbać o przyjemność z zakupów przy wykorzystaniu nowoczesnychtechnologii. fot. chainarong06 / / Shutterstock W porównaniuz poprzednimi latami główny ranking najlepiej ocenianych marek detalicznych wPolsce pozostaje stabilny – Allegro i Nike trzeci rok z rzędu obronili pierwsząi drugą lokatę. Wyższe miejsca w porównaniu z zeszłorocznym raportem zdobyły: Ikea (awans z 6. na 5.), Hebe (z 8. na 6.) czy 4F (z 9. na 7.). Nowością wzestawieniu ogólnym jest marka Zooplus (wysoko oceniana za łatwy proceszakupowy oraz obsługę klienta), a największym nieobecnym w pierwszej dziesiątcezostała sieć dyskontów Lidl – po raz pierwszy od 2015 roku nie znalazła się wTOP10. OC&C Retail Proposition Index 2024 Priorytetypolskich konsumentów W 2024 roku Polacy kontynuowali ostrożne i przemyślanepodejście do zakupów, dostosowując swoje priorytety do zmieniających sięrealiów gospodarczych. Wysoka inflacja oraz ogólna niepewność ekonomicznasprawiły, że poszukiwanie najlepszej oferty cenowej stało się jednym zpodstawowych kryteriów w podejmowaniu decyzji zakupowych. Skorzystały na tymplatformy zakupowe ze wschodu – Temu, AliExpress czy Shein to niekwestionowaniliderzy rankingu niskich cen. OC&C Retail Proposition Index 2024 OC&C Retail Proposition Index 2024 Jednak, jak wskazują wyniki raportu OC&CRetail Proposition Index 2024, już niedługo najniższa cena nie będzie jedynymwyznacznikiem lojalności konsumentów. Klienci coraz częściej wymagają, abyłączyć ją z radością i przyjemnością całego procesu zakupowego. Widzimy też, żekonsumenci zaczynają postrzegać wartość oferowaną przez detalistów nie tylkopoprzez aspekt ceny, ale również jakości. – Nasze wyniki wskazują, że pomimo poprawy sytuacjimakroekonomicznej, konsumenci nadal zwracają szczególną uwagę na najniższeceny. Wejście do Polski chińskich platform – Shein i Temu – zmieniło punktodniesienia w tym obszarze. Czołowe dyskonty – Lidl i Biedronka - dotychczasintensywnie rywalizujące o palmę pierwszeństwa, nie znalazły się nawet wpierwszej dziesiątce najlepiej ocenianych sklepów – mówi Bartek Krawczyk, Partner Zarządzający OC&C StrategyConsultants Polska. – Jednak abyodnieść sukces w kolejnych latach, detaliści będą musieli bardziej holistyczniepodejść do swojej oferty, zwłaszcza budując propozycję wartości przezdoświadczenia i ścieżkę zakupową wspierające radość i przyjemność z zakupów,wspomagane technologią. Zakupy musządawać klientom radość – najlepiej dopasowaną do nich indywidualnie Oczekiwania konsumentów zmieniają się i znaczenietechnologii rośnie. Nowi gracze, tacy jak Shein i Temu, wyznaczają nowe standardy– oferują zaawansowane narzędzia do personalizacji zakupów. Ich algorytmy,analizujące preferencje użytkowników, aktywnie sugerują konsumentom najbardziejdopasowane produkty oraz proponują promocje w czasie rzeczywistym. Sieć sklepów Żabka i jej aplikacja Żappka są bardzodobrym polskim przykładem, jak rozwijać zaawansowane rozwiązaniatechnologiczne, które wspierają wygodę klientów i wprowadzają do całego procesutrochę zabawy. Aż 7 mln użytkowników aktywnie korzysta z aplikacji mobilnejŻabki, ponieważ znajdują w niej zarówno program lojalnościowy, spersonalizowanekupony oraz promocje, jak i sezonowo udostępniane gry interaktywne. Z koleirozwijana sieć sklepów autonomicznych Żabka Nano jest unikalnym projektem nawetna skalę światową, który umożliwia zakupy o dowolnej porze dnia, w pełnisamodzielnie i bez konieczności wchodzenia w interakcje z innymi ludźmi. Powyższe elementy propozycji są zwłaszcza istotne dla pokolenia Z, któregorola wśród konsumentów rośnie. Ta generacja wyraźnie różni się pod względemspołecznym od pozostałych, zwłaszcza w kwestii podejścia do zakładania rodzinyi wchodzenia w związki. Przekłada się to na innepodejście do zakupów i inne oczekiwania wobec marek detalicznych - znaczniewiększą koncentrację na własnych potrzebach, przyjemności i indywidualizmie, amniejszą na przykład na szerokości asortymentu. – Dla detalistówkluczowe może okazać się zrozumienie oczekiwań „zetek” oraz zdefiniowanie, jakpołączyć ofertę dla nich z propozycją dla pozostałych pokoleń. To wyzwanie, alerównież ogromna szansa na budowanie lojalności wśród nowego pokolenia konsumentów– zauważa Bartek Krawczyk. Przykładem marki, która skutecznie trafia w potrzebypokolenia Z, jest np. Zalando . Firma łączy ofertę nowych produktów zrozwiązaniami second-hand, co odpowiada na rosnącą świadomość ekologicznąmłodszych konsumentów, a także posiada rozwiązania technologicznepersonalizujące doświadczenie zakupowe. Także wspomniana już Żabka, dziękiswoim innowacjom, jest jedną z najlepiej ocenianych przez pokolenie Z marekdetalicznych. Strategicznepriorytety dla detalistów na 2025 rok Detaliści, chcąc skutecznie konkurować na rynku,powinni skupić się na trzech kluczowych obszarach. Po pierwsze, zapewnić unikalnąpropozycję wartości, rozumianej jako połączenie ceny i jakości, przynajmniej wczęści swojej oferty. Po drugie, inwestować w technologie i angażująceprzestrzenie handlowe wspierające zindywidualizowane doświadczenia zakupowe idostarczanie przyjemności z zakupów. Po trzecie, zweryfikować, gdzie i w jakimstopniu mogą dostosować ofertę do potrzeb pokolenia Z, bez utraty klientówpozostałych pokoleń. Młodsi konsumenci cenią personalizację, autentycznośćmarek oraz zrównoważony rozwój. RaportOC&C Retail Proposition Index 2024, będący efektem analizy opinii publicznejponad 48 tys. konsumentów z 9 krajów, w tym 2,5 tys. z Polski, to jedno znajbardziej kompleksowych badań dotyczących postrzegania 568 detalistów nacałym świecie. Na polskim rynku badanie objęło 62 marki, wskazując preferencjeklientów i wyzwania stojące przed lokalnymi sprzedawcami. Wyniki wyraźnie pokazują,że aby odnieść sukces w 2024 roku, detaliści musieli skupić się nie tylko naatrakcyjnych cenach, ale także na oferowaniu klientom rozrywki i przyjemności zrobienia zakupów. RetailProposition Index jest publikowany od 2012 roku i od tego czasu zbadałzachowania ponad 25 tysięcy polskich konsumentów, poddając analizie około 2,5miliona indywidualnych ocen. Po jedenastu latach od pierwszej publikacjistanowi on skuteczne narzędzie do lepszego zrozumienia zmian zachodzących wśródpolskich konsumentów oraz w ich otoczeniu, a także do identyfikacji kluczowych,długoterminowych trendów kształtujących handel detaliczny. Źródło: Informacja prasowa
PREV NEWSOd niemal 10 lat sluby cywilne w plenerze sa mozliwe. Zainteresowanie rosnie
NEXT NEWSPolska sie starzeje a opieka dugoterminowa mierzy sie z niedoborem kadr. Brakuje szczegolnie pielegniarek
Grenlandia oferuje Donaldowi Trumpowi wspoprace. "Czekamy na rozmowy"
Wadze Grenlandii w odpowiedzi na sowa amerykanskiego prezydenta elekta Donalda Trumpa o checi przejecia wyspy zaproponoway USA wspoprace przy wydobyciu surowcow krytycznych waznych dla sektorow energii odnawialnej i obronnosci.
Skala bezdomnosci w Niemczech przeraza. Wsrod nich jest duzo Polakow
Co najmniej 5316 tys. bezdomnych zyje w Niemczech poda w srode niemiecki rzad federalny. Ok. 71 proc. bezdomnych pochodzi z Europy w tym prawie dwie trzecie z panstw UE. Wedug raportu najwiecej bo 20 proc. bezdomnych pochodzi z Polski 16 proc. z Rumunii i 6 proc. z Bugarii.
Szef Pentagonu uspokaja. Stany Zjednoczone zawsze beda niezawodnym partnerem
Stany Zjednoczone pozostana wiarygodnym partnerem w przyszosci zapewni szef Pentagonu Lloyd Austin po swoim ostatnim spotkaniu w ramach Grupy Kontaktowej ds. Obrony Ukrainy w bazie Ramstein. Austin przyzna jednak ze nie wie czy dalsze dziaania grupy beda kontynuowane choc zacheca Ukraine do dalszej walki.
Mieszkaniowka bedzie kluczem do odblokowania konsumpcji w UE
Sprzedaz detaliczna w krajach Unii Europejskiej stopniowo wychodzi z recesji wywoanej kryzysem inflacyjnym. To bardzo pozytywne zjawisko. Ale ozywienie cay czas jest trzymane w ryzach przez recesje w mieszkaniowce ktora stanowi najwazniejszy kana oddziaywania stop procentowych na gospodarke.
Przybywa kompleksow wielofunkcyjnych
Na rynku nieruchomosci coraz czesciej powstaja inwestycje aczace czesci mieszkaniowe biurowe hotelowe i handlowo-usugowe. Mozliwosc zmiany proporcji tych funkcji jest jednym z ich gownych atutow.
Mozna skadac opinie do projektu reformy skadki zdrowotnej
Jednak beda konsultacje spoeczne rzadowego projektu. Sejmowa podkomisja zacheca do przesyania pisemnych uwag.