Home/business/Tak Chiny planuja gospodarczo podbic swiat. Konkrety usyszelismy w Hongkongu

business

Tak Chiny planuja gospodarczo podbic swiat. Konkrety usyszelismy w Hongkongu

Inicjatywa Pasa i Szlaku to kluczowy ekonomiczno-polityczny projekt Pekinu ktory wystartowa 11 lat temu. Teraz wchodzi jak twierdzi Pekin w "zota dekade". W czasie szczytu w Hongkongu usyszelismy zapewnienia ze rusza zielony rozdzia strategii opartej o rozwiazania zwiazane ze zrownowazonym rozwojem. Poza sama technologia kluczowe ma byc takze zielone finansowanie. Wzrosnie rola samego Hongkongu ktory jest brama miedzy Chinami a reszta swiata. W agendzie Chin duzy nacisk poozono na kraje arabskie a takze Wegry.

September 21, 2024 | business

Sam temat pokazuje kierunki, na których ma teraz skupiać się współpraca Chin z państwami zaangażowanymi w ramach tej inicjatywy. W tym roku przypada 75-lecie powstania Chińskiej Republiki Ludowej, a sam szczyt w Hongkongu jest wpisany na listę wydarzeń związanych z obchodami tej rocznicy. Na szczyt zawitało łącznie 6 tys. uczestników z ponad 70 krajów. Byli to głównie przedstawiciele państw azjatyckich, arabskich oraz afrykańskich. Wśród nich było ponad 300 delegatów reprezentujących 38 przedsiębiorstw państwowych z terenu Chin poza Hongkongiem. W czasie wydarzenia podpisano 25 porozumień (MoU), z których cztery dotyczyły współpracy międzyrządowej. Peter Lam, prezes Rady Rozwoju Handlu Hongkongu, mówił w czasie inauguracyjnego przemówienia, że tegoroczny szczyt Pasa i Drogi, został uznany przez rząd centralny za kluczowe, globalne spotkanie na rzecz rozwoju współpracy gospodarczej, handlowej i inwestycyjnej w ramach Inicjatywy Pasa i Drogi. — Hongkong, najbardziej otwarte i międzynarodowe miasto Chin, jest doskonale przygotowany do odegrania kluczowej roli w realizacji wizjonerskiego celu Inicjatywy Pasa i Drogi. Dzięki unikalnej zasadzie "jeden kraj, dwa systemy" Hongkong jest jedynym miastem na świecie, który cieszy się zarówno siłą Chin, jak i przewagą globalną. Jako "super łącznik" zapewnia światowej klasy infrastrukturę i profesjonalne usługi wsparcia, które ułatwiają handel i wzmacniają projekty — mówił. Lam podkreślał znaczenie Hongkongu w handlu światowym. Jest to bowiem najbardziej ruchliwy węzeł cargo lotniczego na świecie i jedno z czterech największych centrów żeglugi międzynarodowej. Lam przytoczył także dane wskazujące, że w latach 2013–2023 handel zagraniczny z gospodarkami Pasa i Szlaku innymi niż kontynentalna część Chin wzrósł o prawie 60 proc. W zeszłym roku gospodarki Pasa i Szlaku stanowiły ponad 43 proc. wartości handlu zagranicznego Hongkongu z resztą świata — Liczby te odzwierciedlają ogromny potencjał i obietnicę, jaką niesie Inicjatywa Pasa i Szlaku — mówi. Zmianę postrzegania środka ciężkości w globalnej gospodarce, jakie zaszły i zachodzą w Chinach i w Azji najlepiej oddają słowa Ronniego Chana, honorowego przewodniczącego Hang Lung Properties Limited, który moderował jedną z debat. Zadał on retoryczne pytanie: Chciał on zwrócić uwagę, że w tamtejsze gospodarki mają coraz większą świadomość swojej konkurencyjności i rosnącej roli w globalnym łańcuchu dostaw. Zielone inwestycje — klucz do rozwoju W październiku 2023 r. dla Inicjatywy Pasa i Szlaku. Miało to być nowe otwarcie i odpowiedź na wyzwania związane z erą po pandemii Covid-19. Na szczycie był wówczas premier Węgier Wiktor Orban. Nowa, złota dekada ma opierać się w dużej mierze na innowacjach technologicznych, digitalizacji, zielonej energii i zrównoważonym transporcie. Pojęcie zielonych inwestycji nie ogranicza się jedynie do samej technologii, czy budowy infrastruktury. Są to także zupełnie nowe produkty finansowe, które mają się rozlewać po krajach związanych z Inicjatywą Pasa i Szlaku. — Zielony rozwój staje się coraz ważniejszy w ramach współpracy w ramach Pasa i Szlaku. Hongkong przyczynia się do promowania zrównoważonego rozwoju nie tylko poprzez rozwój zielonych technologii, ale także dzięki swojemu doświadczeniu w usługach finansowych i promowaniu zielonych finansów. Na początku tego roku uruchomiliśmy pierwszy na świecie fundusz zielonych obligacji, tokenizowany w wielu walutach, będący częścią naszego zobowiązania do uczynienia z Hongkongu centrum zielonych finansów — mówił Peter Lam, przewodniczący Rady Rozwoju Handlu Hongkongu. Rozwój zielonych finansów w Hongkongu kwitnie, a skala zielonego finansowania rośnie. W . Hongkong jest też coraz ważniejszym miejscem, z którego Chiny inwestują w rozwój infrastruktury państw w regionie. Jednym z takich miejsc jest największa farma wiatrowa w Laosie, która powstaje w prowincjach Sekong i Attapeu w południowym Laosie. Jej moc to 600 MW, a będzie ona składać się z 133 turbin wiatrowych. Wartość całej inwestycji opiewa na 692,55 mln dol., z czego Hong Kong Mortgage Corporation Limited wnosi do projektu 30 mln dol. Energia elektryczna z tej inwestycji będzie eksportowana do sąsiedniego Wietnamu i sprzedawana Vietnam Electricity — państwowemu przedsiębiorstwu energetycznemu. Sporym wydarzeniem było uruchomienie kolei łączącej Laos — jedyny kraj ASEAN bez dostępu do morza — z Chinami. Biegnie ona z Kunming w Chinach przez Laos, Tajlandię aż do Malezji. Pierwszy pociąg ruszył 11 lipca 2024 r., a cała trasa zajmuje mniej niż 14 dni. Koszty korzystania z kolei mają być o 30 proc. niższe w porównaniu ze ścieżką morską. Wicepremier Nguyen Hoa Binh podkreślił w czasie szczytu w Hongkongu znaczenie partnerstwa, przedstawiając pięć kluczowych obszarów współpracy. Po pierwsze, zaproponował pogłębienie współpracy finansowej, szczególnie w zakresie papierów wartościowych, bankowości cyfrowej i rozwoju regionalnych centrów finansowych. Po drugie, opowiadał się za ułatwieniem handlu, rozszerzeniem regionalnych korytarzy gospodarczych i poprawą logistyki. Wezwał także do wysokiej jakości inwestycji w najnowocześniejsze technologie, takie jak biotechnologia, sztuczna inteligencja, energia odnawialna i inteligentne miasta. Podkreślił także znaczenie rozwoju infrastruktury, w tym poprawy połączeń kolejowych i granicznych między Wietnamem a Chinami. Położył także akcent na większą współpracę kulturalną i biznesową. Znaczenie Europy Wschodniej Na zachodnim krańcu Inicjatywy Pasa i Szlaku znajdują się kraje Europy Środkowo-Wschodniej. Kluczowe dla Chin są obecnie Węgry, które stały się hubem inwestycji Państwa Środka. Pod koniec ubiegłego roku największa chińska firma motoryzacyjna — BYD — zapowiedziała budowę pierwszej fabryki samochodów osobowych w Europie właśnie tam. Z kolei w maju tego roku węgierski minister gospodarki Marton Nagy, podkreślił, że Węgry postrzegają rozwój gospodarczy Chin jako ważną szansę. Inwestycje chińskich firm, w tym Bank of China, CATL i BYD, mają napędzać rozwój kluczowych branż na Węgrzech. Minister podkreślił, że Węgry chcą wzmocnić współpracę z Chinami w obszarach takich jak infrastruktura i zaawansowane technologie oraz działać jako łącznik między Chinami a Europą. Zapytaliśmy Nicholasa Ho, komisarza ds. Pasa i Szlaku, o znaczenie i rolę państw z naszego regionu. Ho podkreślił, że Europa Środkowo-Wschodnia ma kluczowe znaczenie dla Chin, które bacznie spoglądają na tę część Europy. Ścieżka Węgier w jego ocenie jest przykładem modelowej współpracy w ramach Pasa i Szlaku. — — mówił. Jeśli chodzi o Polskę to kluczowym punktem na mapie jest terminal w Małaszewiczach. Port ten w 2023 r. wygenerował 605 mln z tytułu podatku VAT, cła i akcyzy do budżetu Polski. Rok wcześniej było to 1,06 mld zł. W ubiegłym roku wolumen towarów przeładowanych z Chin wynosił 109,1 tys. TEU. Towary z Polski do Chin stanowiły jedynie 3 proc. wolumenu.

SOURCE : businessinsider_pl
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS