Blogs
Home/business/Sprzedaja wiecej biletow na rejs niz jest miejsc w samolocie. UOKiK interweniuje

business

Sprzedaja wiecej biletow na rejs niz jest miejsc w samolocie. UOKiK interweniuje

Urzad Ochrony Konkurencji i Konsumentow UOKiK wszcza postepowanie majace sprawdzic czy w zwiazku ze stosowanymi przez irlandzkie tanie linie lotnicze Ryanair praktykami nie doszo do naruszenia zbiorowych interesow konsumentow. Wczesniej w sprawie sprzedazy wiekszej liczby biletow na dany rejs niz wynosi liczba miejsc w samolocie tzw. overbooking do prezesa UOKiK Tomasza Chrostnego napisa Rzecznik Praw Obywatelskich RPO Marcin Wiacek.

November 15, 2024 | business

Powołując się na przekazywane przez media informacje, wskazał na problem osób, które nie mogą polecieć samolotem, bo . Dodał, że tzw. jest często stosowany przez linie lotnicze i jest jednym ze sposobów minimalizacji strat związanych z ryzykiem rejsów z pustymi miejscami. Powołując się na medialne doniesienia, RPO opisał sytuację, w której pasażerowie mieli trudności z realizacją przysługujących im praw przewidzianych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej nr 261/2004. I tak np. na trasie Kraków-Rodos w czerwcu 2024 r. miała usłyszeć od obsługi, że . "Z artykułu można się dowiedzieć, że niż przewidywano, bowiem samolot, który miał wykonać ten rejs, był opóźniony. Przewoźnik zapewnił, że pasażerowie pozostawieni na lotnisku . Pasażerkom przedstawiono propozycję wylotu na czwarty dzień po pierwotnej dacie" - napisał Marcin Wiącek. Dodał, że jedna z pasażerek . Okazało się, że formularze dostępne na stronie przewoźnika w przypadku odmowy przyjęcia na pokład. RPO podkreślił, że choć celem prawodawcy było zniechęcanie przewoźników do odmów przyjęcia pasażerów na pokład samolotu, to w rzeczywistości korzystają oni z tej możliwości jak ze zwykłego środka regulacji ruchu pasażerskiego. "Prezes w celu wstępnego ustalenia, czy w związku z wobec pasażerów, którym odmówiono przyjęcia na pokład, nastąpiło naruszenie uzasadniające wszczęcie postępowania w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów" - czytamy w komunikacie RPO. Tomasz Chróstny podkreślił, że praktyka polegająca na sprzedawaniu większej liczby biletów niż liczba miejsc w samolocie . Nie ma również przepisów, które zabraniałyby takiego postępowania. "Mając na uwadze przekazane w zawiadomieniu RPO informacje (przede wszystkim związanych z uprawnieniami określonymi w przepisach rozporządzenia, dotyczącymi odmowy przyjęcia na pokład) prezes UOKiK postanowił o wszczęciu postępowania wyjaśniającego (...) mającego na celu wstępne ustalenie, czy w związku z praktykami przewoźnika lotniczego stosowanymi wobec pasażerów, uzasadniające wszczęcie postępowania w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów" - dodał. "Przedmiotowe w chwili obecnej przez stosowaną przez przewoźnika treść formularzy elektronicznych, które nie przewidują możliwości złożenia reklamacji w przypadku odmowy przyjęcia na pokład (dotyczą jedynie odwołania lub opóźnienia lotu)" - podkreślił prezes UOKiK. Tomasz Chróstny dodał, że do tej pory od pasażerów przewoźnika. Podobnych informacji szef UOKiK nie otrzymał również od prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

SOURCE : interiabiznes
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS