Home/business/Skandal wybuch dziewiec lat temu. Dzis swiatowy koncern rozwaza drastyczny krok

business

Skandal wybuch dziewiec lat temu. Dzis swiatowy koncern rozwaza drastyczny krok

Prawie dekade temu swiat obiega wiadomosc ktora oburzya nie tylko ekologow i segment motoryzacyjny ale tez miliony uzytkownikow samochodow Volkswagena marki ktora bya uwazana za symbol niezawodnosci i solidnosci. Wyszo na jaw ze producent celowo tak programowa silniki Diesla by emisja zanieczyszczen speniaa normy tylko podczas testow. Na co dzien emitoway ich o 40 proc. wiecej.

September 18, 2024 | business

Tak Volkswagen oszukał system 18 września 2015 r. amerykańska Agencja Ochrony Środowiska skierowała do Grupy Volkswagen notę o naruszeniu Ustawy o Czystym Powietrzu. Tym samym na jaw wyszedł fakt, że firma celowo zaprogramowała silniki Diesla TDI w taki sposób, aby ograniczenia emisji zanieczyszczeń (tlenku azotu) były aktywowane jedynie podczas laboratoryjnych testów. W ten sposób oficjalnie silniki spełniały normy, ale później, podczas normalnego użytkowania, przekraczały je nawet o 40 proc. Według szacunków problem dotyczył ok. 11 mln samochodów VW na całym świecie, wyprodukowanych w latach 2009-2015. W wielu krajach ruszyły dochodzenia. Akcje firmy w ciągu kilku dni miały spaść o jedną trzecią. Prezes grupy Martin Winterkorn podał się do dymisji, oświadczając jednocześnie, że nie był świadom przekrętu i jest "zszokowany". Kilku innych dyrektorów zawieszono, a Volkswagen ogłosił, że wyda ponad 7 mld dol. na rozwiązanie problemu. Wadliwe pojazdy miały być naprawiane w ramach akcji serwisowych. Prezes Grupy Volkswagen w Ameryce Michael Horn miał przyznać: Totalnie schrzaniliśmy sprawę. Akcje i sprzedaż spadły momentalnie Jak pisał w 2015 r. Ośrodek Studiów Wschodnich, koncern niemal natychmiast zaczął ponosić ogromne straty na swoich strategicznych rynkach. "Sprzedaż koncernu spadła w listopadzie w USA o 25 proc., a w Wielkiej Brytanii o 20 proc. W Niemczech zbyt VW spadł o 2 proc., podczas gdy ogólna sprzedaż samochodów na tym rynku wzrosła o 9 proc. Sprzedaż koncernu załamała się, pomimo że zaoferował on konsumentom znaczące rabaty na wymianę samochodów" — czytamy na stronach OSW. Ruszyły też procesy o odszkodowania na całym świecie. W ciągu kilku lat po ujawnieniu strategicznego oszustwa Volkswagena koncern miał wydać ponad 30 mld euro, wliczając w to akcje serwisowe, grzywny, ugody i koszty sądowe. Według "Deutsche Welle", klienci w Niemczech mieli dostawać odszkodowania w wysokości nawet 6 tys. euro, w Holandii i Włoszech — do 3 tys. euro. Były prezes Volkswagena przed sądem Skutki afery "Dieselgate" ciągną się za Volkswagenem właściwie do tej pory. Wiele pozwów o odszkodowania wciąż jest w trakcie rozpatrywania. Na początku września 2024 r. przed sądem w Brunszwiku stanął były prezes koncernu Martin Winterkorn. Postawiono mu wiele zarzutów, część z nich jest związana właśnie z ujawnioną dziewięć lat temu aferą. Jak donosi DW, jest oskarżony o oszustwo handlowe i udział w działaniach o charakterze grupy przestępczej, a także o składanie fałszywych zeznań i manipulacje rynkowe. Grozi mu nawet do 10 lat pozbawienia wolności. Zebrane dokumenty w sprawie zarzutów są tak obszerne, że na najbliższy rok sąd miał zaplanować 90 rozpraw. Dziś o Volkswagenie jest głośno także z innego powodu. Firma zapowiedziała zamknięcie kilku fabryk w Niemczech. Decyzja ma zapaść jeszcze w tym roku, a pierwsze cięcia zatrudnienia mają nastąpić na początku 2025 r. Na razie plan dotyczy pięciu fabryk — podaje "Rzeczpospolita". 25 września mają rozpocząć się negocjacje ze związkami zawodowymi.

SOURCE : businessinsider_pl
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS