Blogs
Home/business/Rusza budowa ostatniego odcinka kluczowej polskiej trasy. Bedzie estakada i dugi tunel

business

Rusza budowa ostatniego odcinka kluczowej polskiej trasy. Bedzie estakada i dugi tunel

Generalna Dyrekcja Drog Krajowych i Autostrad podpisaa umowe na zaprojektowanie i budowe drogi ekspresowej S19 miedzy Jawornikiem a Lutcza o dugosci 52 km ostatniego w woj. podkarpackim w ramach projektu Via Carpatia. Prawie kilometr drogi bedzie prowadzi estakada z filarami do 36 m wysokosci. Przewidziano tez trzykilometrowy tunel najduzszy w woj. podkarpackim. Stad wysoka kwota kontraktu.

November 13, 2024 | business

Opracowanie projektu budowlanego, złożenie wniosku o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej i jej uzyskanie ma zająć 21 miesięcy, a na prace w terenie przypadnie kolejne 38 miesięcy, czyli . Z czasu realizacji robót budowlanych wyłączone będą okresy zimowe od 1 grudnia do 31 marca. 5,2-kilometrowy odcinek szlaku Via Carpatia pomiędzy Jawornikiem i Lutczą poprowadzony ma być m.in. estakadą o długości ok. 780 m nad istniejącą drogą krajową nr 19 Estakada przejdzie w dwunawowy tunel o długości niemal 3 km pod górą Kamieniec. Będzie to . Odcinek będzie dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. W ciągu trasy głównej wybudowany zostanie również most pełniący funkcję przejścia dla małych zwierząt. Trudny teren Odcinek drogi ekspresowej S19 Jawornik-Lutcza przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej, składającej się ze zlepieńców, piaskowców i łupków ilastych, charakterystycznej dla fliszu karpackiego — pisze GDDKiA. Wykonane w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża wykazało bardzo zmienne warunki geologiczne wzdłuż projektowanego odcinka. Różnorodne i skomplikowane jest ukształtowanie tego terenu, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny, co niesie ryzyko występowania osuwisk. W rejonie tunelu dominują obszary leśne i nieużytki. Polski fragment Via Carpatia blisko końca Budowany ostatni odcinek S19 na Podkarpaciu jest zarazem elementem kluczowego korytarza transportowego łączącego Europę Północną i Południową m.in. wzdłuż wschodniej granicy kraju, czyli Via Carpatia. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego — pisze GDDKiA. W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. . Kolejne 84,5 km trasy Via Carpatia są już w budowie, na etapie uzyskiwania decyzji ZRID lub opracowywania dokumentacji do ZRID. Dodatkowo rozbudowywany o drugą jezdnię jest prawie 14-kilometrowy odcinek między węzłami Sokołów Małopolski Północ-Jasionka.

SOURCE : businessinsider_pl
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS