business
Rozwoj tak ale odpowiedzialny
Eksperci Coca-Cola HBC Polska i Kraje Batyckie o lokalnym rozwoju firmy zrownowazonym i biznesowym. Rozmowa z Katarzyna Borucka dyrektorka ds. korporacyjnych i zrownowazonego rozwoju Rafaem Palczakiem dyrektorem handlowym i Ksenija Todic dyrektorka ancucha dostaw.
„Materiał płatny na zlecenie Coca-Cola HBC” Jako firma często podkreślacie rolę zrównoważonego rozwoju. Mamy kolejne dane odnośnie do waszych działań środowiskowych i społecznych. Jak to się ma do planów biznesowych? Katarzyna Borucka: Dla nas to silnie powiązane naczynia – działania w zakresie ESG od lat są częścią naszej strategii biznesowej. Uwzględniamy je w planach rocznych dla całej firmy, a do każdego działania przypisany jest odpowiedzialny za nie dział i konkretny cel. Patrzymy bowiem na zrównoważony rozwój holistycznie, począwszy od strategii całej Grupy Coca-Cola HBC, która od wielu lat jest nr 1 na świecie w rankingu Dow Jones Sustainability Index. Ksenija Todic: Współpracujemy, by wdrażać rozwiązania, które dadzą nam wymierne efekty – jeśli chodzi o łańcuch dostaw, szukamy ich zarówno na etapie zakupu surowców, jak i efektywnego ich wykorzystania, samej produkcji czy transportu. Zmieniamy wiele procesów, by zmniejszać wpływ na środowisko – zamykamy obieg wody w zakładach, kupujemy energię tylko z odnawialnych źródeł, planujemy dostawy tak, by maksymalnie skrócić drogę produktu z linii produkcyjnej do klienta – także podejmując tak radykalne decyzje, jak przeniesienie magazynu z Wyszkowa do Ciemne, by ten był bliżej zakładu. Rafał Palczak: Redukujemy CO2 także dzięki rozważnemu podejściu do marketingu i działaniom naszego zespołu sprzedaży. Współpracujemy z naszymi klientami nad takimi rozwiązaniami, jak np. ograniczenie zużycia kartonu w materiałach do ekspozycji naszych produktów w sklepach. Dla przykładu w ostatnim roku w sklepach Żabka korzystamy z półek, które dzięki stałemu szkieletowi możemy łatwo dostosować do danej kampanii czy produktu. Rafał Palczak, dyrektor handlowy A jakie są wyniki? W ostatnich latach Coca-Cola HBC notuje wzrost – dodajecie kolejne marki do portfolio, produkujecie więcej, dystrybuujecie więcej. To wskazuje raczej także na wzrost emisji, nie ich redukcję. Czy faktycznie takie działania pozwalają wam zmniejszyć emisje CO2? K.B.: Muszą, bo taka jest strategia firmy. Na tym właśnie polega zrównoważony rozwój – on oznacza, że rozwijamy biznes, ale jednocześnie odnotowujemy progres w realizacji celów ESG. Ogłaszając nasze zobowiązanie NetZero do 2040, stworzyliśmy także mapę, jak ten cel zrealizować i krok po kroku się do niego zbliżamy. I tak, mimo wzrostu produkcji i coraz bardziej rozbudowanego portfolio produktów, od 2017 roku zredukowaliśmy emisję CO2 o 32 proc. Jak to możliwe? Gdzie udało się wam znaleźć „oszczędności”? K.B.: Ponad 35 proc. emisji pochodzi z obszaru opakowań, więc zmieniamy je tak, by zmniejszać ten wskaźnik. Wszystkie nasze opakowania nadają się do recyklingu, więc ogromną zmianą w tym obszarze będzie start systemu kaucyjnego. Dzięki niemu mamy szansę zamknąć obieg opakowań. Współpracujemy z innymi producentami napojów, by uruchomić wspólnego dla całej branży operatora systemu kaucyjnego Kaucja.pl. Dobrze skonstruowany i efektywny system umożliwi nam w przyszłości zbieranie 90 proc. i więcej opakowań jednorazowych z rynku. W dzisiejszym systemie komunalnym zbiera się zaledwie 50 proc. butelek PET. K.T.: Ale nie czekamy tylko na przyszłe rozwiązania, działamy od lat. Na przykład tylko w 2023 roku ograniczyliśmy zużycie plastiku o 163 tony. Na wadze straciły butelki Fanta oraz zakrętki Cappy i FuzeTea. Ujednoliciliśmy także rozmiar etykiet kultowych napojów z portfolio The Coca-Cola Company – czyli Spirte, Fanta i oczywiście Coca-Cola. To też pozwoliło nam zmniejszyć zużycie materiału. W sumie te zmiany redukują emisje CO2 o 369 ton rocznie. R.P.: Ważnymi obszarami redukcji emisji są też flota i lodówki w punktach sprzedaży. Nasi pracownicy, w tym liczący niemal 800 osób zespół sprzedaży, jeżdżą głównie autami hybrydowymi, elektrycznymi i typu plug-in. 90 proc. naszej floty to pojazdy niskoemisyjne. Cały czas wymieniamy też lodówki w punktach sprzedaży – 65 proc. z tych, które mamy u klientów, to modele niskoemisyjne. Ksenija Todic, dyrektorka łańcucha dostaw Kuba Ceran Zapewne za takimi działaniami stoją konkretne inwestycje. K.T.: Zgadza się, tylko w 2023 roku przeznaczyliśmy 184 miliony złotych na taki rozwój. To dla nas kluczowe inwestycje, bo mówimy tu o wydatkach na rozwiązania, które będą nam służyć przez kolejne lata, także wspierając realizację naszych środowiskowych zobowiązań. Inwestycje w sprzęt, auta, linie produkcyjne czy rozwiązania takie jak te w Radzyminie, które pozwoliły nam zamknąć obieg wody, to konieczność dla firm takich jak nasza. Działamy na dużą skalę, więc siłą rzeczy wpływamy na otoczenie – nie tylko w kontekście środowiskowym, ale też ekonomicznym i społecznym. No właśnie, wzrost biznesu ma też przełożenie na lokalną gospodarkę. Jak to wygląda w przypadku Coca-Cola HBC Polska? R.P.: Im więcej produkujemy, tym większą wartość dodaną generujemy. Każda zarobiona przez system Coca-Cola w Polsce złotówka to dodatkowe 5,72 zł wartości dla polskiej gospodarki. Im więcej sprzedajemy, tym więcej podatków trafia do budżetu państwa. W 2023 roku spółki Coca-Cola HBC Polska i The Coca-Cola Poland Services zapłaciły aż 1,41 miliarda złotych z tytułu podatków. K.B.: Wpływ gospodarczy to też poziom zatrudnienia. Tylko w Polsce nasz zespół liczy 1611 osób. Współpracujemy z ponad 1000 dostawców, dzięki czemu także oni generują miejsca pracy. Zgodnie z naszym raportem wpływu ekonomicznego za 2023 jedno stanowisko pracy w spółkach Coca-Cola w Polsce utrzymuje siedem etatów w innych sektorach gospodarki. To razem zatrudnienie dla niemal 13 000. Cieszmy się, że poza bogatym portfolio napojów na każdą okazję i porę dnia zapewniamy lokalnej społeczności także pracę. Wpływ społeczny to także ważny obszar zrównoważonego biznesu. Od firm coraz częściej oczekuje się także zaangażowania w problemy lokalnej ludności. Jak u was to wygląda? Czy to także wpisaliście w plan biznesowy? K.B.: Wspieranie lokalnych społeczności jest wpisane w nasze DNA. Natomiast nie wszystkie działania można ująć w planie biznesowym, ale ich podejmowanie jest rzeczą oczywistą, że w sytuacjach nadzwyczajnych, takich jak pandemia covid, wybuch wojny w Ukrainie i ostatnio, gdy powódź zniszczyła dorobek wielu ludzi w południowo-zachodniej Polsce, ruszamy z pomocą. W tym ostatnim przypadku od pierwszego dnia byliśmy w kontakcie z naszymi pracownikami w tym regionie, PCK, a w kolejnych dniach z innymi organizacjami i partnerami biznesowymi, by natychmiast się zaangażować w pomoc. Jak dotąd dostarczyliśmy ponad 150 000 litrów wody dla powodzian i służb działających na miejscu. R.P.: Nasz zespół z pełnym zaangażowaniem działał na miejscu – handlowcy pomagali organizować szybkie dostawy, rozładowywać ciężarówki. Odejście fali to jednak nie koniec problemu. Planujemy kolejne działania pomocowe dla zalanych rejonów. Chcemy wesprzeć naszych klientów w powrocie do biznesu, a lokalne społeczności – do normalności. K.B.: W ramach wolontariatu pracowniczego każdego roku ponad 300 naszych pracowników angażuje się w wolontariat, więc mamy ręce do pracy i ogromy zapał. Jeśli chodzi o działania, które prowadzimy dla społeczności poza trybem kryzysowym – już 15 października ruszamy z kolejną edycją Youth Empowered, programu, który pomaga młodym w ich zawodowym rozwoju. Zapraszamy wszystkich na Skills4Future.pl, platformę online stworzoną przez Mentors4Startes dzięki funduszom The Coca-Cola Foundation, gdzie poza transmisją z wydarzenia, czeka na młodzież cała masa inspirujących i użytecznych treści! „Materiałpłatny na zlecenie Coca-Cola HBC”
PREV NEWSPowodz impulsem zmian dla rynku ubezpieczen
NEXT NEWSPZU siega po nowe technologie w ubezpieczeniach zdrowotnych
Rekord indeksu Dow Jones mocne dane z rynku pracy rozgrzewaja giedy
W piatek indeks Dow Jones zakonczy sesje na rekordowym poziomie a indeks Nasdaq wzros o ponad 1 proc. co byo wynikiem lepszego niz oczekiwano raportu o zatrudnieniu. Dane te uspokoiy inwestorow obawiajacych sie osabienia gospodarki podaje agencja Reuters.
Ceny ropy wstrzymuja wzrosty po interwencji Bidena ws. atakow Izraela na Iran
Ceny ropy naftowej zmniejszyy wzrosty w piatek choc zanotoway najwiekszy tygodniowy skok od ponad roku. Osabienie zwyzki notowan surowca byo efektem dziaan prezydenta Bidena ktory stara sie powstrzymac Izrael przed atakowaniem iranskich instalacji naftowych po ostatnim ataku rakietowym Teheranu na Izrael podaje agencja Reuters.
Dow Jones z nowym rekordem wszech czasow
Dow Jones ustanowi nowy rekord wszech czasow. Dobre nastroje inwestorow to efekt wyraznie lepszych od oczekiwan najnowszych danych z amerykanskiego rynku pracy.
Ceny zota w do po zaskakujacych danych z USA
Ceny zota spady w piatek po opublikowaniu lepszych od oczekiwan danych dotyczacych rynku pracy w USA ktore osabiy nadzieje na agresywna obnizke stop procentowych przez Rezerwe Federalna w przyszym miesiacu co wzmocnio kurs dolara podaje agencja Reuters.
Obama zaangazuje sie w kampanie wyborcza Kamali Harris
Byy prezydent Barack Obama zaangazuje sie w kampanie wyborcza Kamali Harris w stanach swingujacych. W czwartek uda sie do Pittsburgha w stanie Pensylwania na ponocnym zachodzie USA - poinfomrowa w piatek sztab wyborczy kandydatki Demokratow.
Pomagaa uniknac mobilizacji. Miliony dolarow w mieszkaniu ukrainskiej urzedniczki
W ramach walki z korupcja na Ukrainie Panstwowe Biuro Sledcze DBR ujawnio w piatek ze zatrzymano urzedniczke podejrzana o uatwianie unikania mobilizacji wojskowej. W jej mieszkaniu i biurze znaleziono rownowartosc blisko pieciu milionow euro w gotowce bizuterie oraz inne wartosciowe przedmioty. W oddzielnym sledztwie rozbito tez szajke ktora zajmowaa sie podobnym procederem w Charkowie.