Home/business/Rosyjska ofensywa zbozowa batyckie porty kluczem do nowej strategii eksportowej

business

Rosyjska ofensywa zbozowa batyckie porty kluczem do nowej strategii eksportowej

Rosja jako najwiekszy eksporter pszenicy na swiecie intensywnie rozbudowuje porty nad Morzem Batyckim aby do 2030 roku zwiekszyc eksport produktow rolnych o 50 proc. Jednoczesnie stara sie zmniejszyc zaleznosc od tradycyjnych szlakow transportowych przez Morze Czarne poinformowali urzednicy i przedstawiciele firm podaje agencja Reuters.

September 26, 2024 | business

Rosja, która w sezonie 2023/24 wyeksportowała ponad 72 miliony ton zboża, szuka nowych rynków zbytu w Ameryce Łacińskiej i Afryce, aby uniezależnić się od tradycyjnych rynków w Afryce Północnej i na Bliskim Wschodzie. Dotychczas głównym szlakiem eksportu były porty czarnomorskie, jednak trwający konflikt z Ukrainą sprawił, że korzystanie z tego regionu stało się ryzykowne, ponieważ obie strony regularnie atakują infrastrukturę portową. W ciągu ostatnich 18 miesięcy Rosja uruchomiła dwa nowe duże porty — Wysocki i Lugaport — w Zatoce Fińskiej, niedaleko Sankt Petersburga, rodzinnego miasta prezydenta Władimira Putina. Port Wysocki zaczął wysyłać zboże w kwietniu 2023 roku, a Lugaport uruchomił swoją działalność w czerwcu tego samego roku. Według właściciela portu, firmy Novaport, Lugaport ma osiągnąć zdolność przeładunkową 7 milionów ton do początku 2025 roku. Dmitrij Rylko z firmy konsultingowej IKAR poinformował, że oba porty będą mogły obsłużyć do 15 milionów ton eksportu rolnego rocznie, w tym zboża. Stanowiłoby to jedną czwartą prognozowanego na sezon 2024/25 eksportu zboża z Rosji, który ma wynieść 60 milionów ton. Prywatna firma Primorski UPK planuje również budowę terminalu zbożowego w porcie Primorski, który będzie miał zdolność przeładunkową do 5 milionów ton. Putin postawił sobie za cel zwiększenie eksportu rolnego o 50 proc. do 2030 roku, aby umocnić pozycję Rosji jako supermocarstwa rolnego, na równi z Brazylią, Stanami Zjednoczonymi i Chinami. W ciągu ostatnich dziesięciu lat Rosja stała się największym eksporterem pszenicy, kukurydzy, jęczmienia i grochu. Jednak dalszy wzrost może być hamowany przez ograniczenia przepustowości portów. Po rekordowych zbiorach w ostatnich dwóch latach wiele rosyjskich portów zapowiedziało zwiększenie swojej przepustowości. Najszybszy rozwój przewiduje się w terminalach nad Morzem Bałtyckim. Dotychczas rosyjskie szlaki handlowe i transportowe nad Bałtykiem nie napotkały większych zakłóceń, mimo że 96 proc. tamtejszej linii brzegowej należy do krajów NATO, w tym Finlandii i Szwecji. Tymczasem w regionie Morza Czarnego nasila się liczba zakłóceń, które mogą wpłynąć na zmniejszenie globalnych dostaw zboża, jak wynika z raportu Banku Światowego. Dwa tygodnie temu ukraiński statek przewożący zboże do Egiptu został trafiony pociskiem rakietowym. W sierpniu rosyjskie władze lokalne poinformowały, że Ukraina zatopiła prom przewożący zbiorniki paliwa w porcie Kawkaz, który służy również do przeładunku zboża. W sezonie 2023/24 Rosja wyeksportowała 62 miliony ton zboża drogą morską, z czego 90 proc. transportu odbyło się przez Morze Czarne, głównie na rynki Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej. Jednak, wraz z rozwojem infrastruktury nad Morzem Bałtyckim, udział ten ma się zmniejszyć. W minionym sezonie porty nad Bałtykiem załadowały 1,5 miliona ton zboża, co oznacza trzykrotny wzrost w porównaniu z poprzednim sezonem. Jednak według obliczeń agencji Reuters, na podstawie dostępnych danych, stanowiło to zaledwie 2,4 proc. całkowitego eksportu Rosji.

SOURCE : pb
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS