Home/business/Rosja pobia rekord w transporcie ropy przez Arktyke do Chin

business

Rosja pobia rekord w transporcie ropy przez Arktyke do Chin

W tym roku Rosja przetransportowaa rekordowa ilosc ropy przez Arktyke znaczaco przyspieszajac dostawy do Chin w szczegolnie wrazliwym ekologicznie regionie informuje agencja Bloomberg.

September 25, 2024 | business

Do tej pory przez Północną Drogę Morską, biegnącą wzdłuż północnego wybrzeża Rosji, przepłynęło już co najmniej 15 tankowców, przewożących około 10,7 miliona baryłek ropy. Dla porównania w całym zeszłorocznym sezonie nawigacyjnym tą trasą przeszło 14 statków z ładunkiem około 10,5 miliona baryłek. Sezon nawigacyjny jeszcze się nie skończył, a przed nadejściem zimowych mrozów, które uniemożliwią dalsze rejsy, pozostał jeszcze miesiąc. Obecnie trzy tankowce, które już przepłynęły trasę w tym sezonie, stoją puste przy rosyjskim arktycznym porcie Murmańsk, a dwa kolejne spodziewane są tam na początku października. Stwarza to szansę na pobicie rekordu przewozów, które mogą w tym roku przekroczyć 14,4 miliona baryłek ropy. Zachodnie sankcje oraz ataki dronów Huti na Morzu Czerwonym sprawiły, że 4023-kilometrowa trasa przez północną Rosję stała się bardziej atrakcyjna jako najkrótsza droga z zachodnich portów Rosji do Chin. Wyższe temperatury umożliwiły otwarcie tej trasy dla globalnego handlu, ale jednocześnie nasiliły obawy o wpływ zwiększonego ruchu na środowisko. Międzynarodowa Federacja Ochrony Przed Zanieczyszczeniami Tankowców, organizacja non-profit reprezentująca właścicieli statków na całym świecie, podkreśla, że ze względu na odległość, brak infrastruktury i trudne warunki środowiskowe w Arktyce, ewentualny wyciek ropy wiązałby się z poważnymi wyzwaniami logistycznymi i operacyjnymi. Wykorzystanie tej trasy może skrócić czas transportu z portów nad Morzem Bałtyckim do głównych odbiorców w Chinach o ponad połowę. Czas podróży skraca się jeszcze bardziej, jeśli ładunek jest wysyłany z arktycznych terminali w Murmańsku. Rejs wzdłuż północnego wybrzeża Rosji, od Nowej Ziemi na zachodzie do Cieśniny Beringa na wschodzie, zajmuje zazwyczaj nieco ponad tydzień. Następnie podróż do portów w okolicach Szanghaju lub północnych Chin trwa dodatkowe 12-14 dni. Dla porównania droga z Bałtyku do Szanghaju przez Kanał Sueski zajmuje około półtora miesiąca, a z Murmańska nawet 50 dni. Sezon nawigacyjny w 2024 roku na Północnej Drodze Morskiej miał trwać od 1 lipca do końca listopada, ale został skrócony z powodu „wczesnego pojawienia się lodu, szczególnie we wschodniej części Arktyki” – informuje państwowa korporacja jądrowa Rosatom, zarządzająca tą trasą. Od 15 października droga zostanie zamknięta dla statków bez odpowiednich wzmocnień lodowych, a od początku listopada tylko najbardziej wytrzymałe tankowce z napędem lodołamaczy będą mogły kontynuować rejsy. Większość statków korzystających z tej trasy to stosunkowo nowoczesne jednostki należące do rosyjskiego giganta transportowego Sovcomflot PJSC. W tym roku jednak na trasę wypłynęło również kilka starszych statków, będących częścią tzw. floty cieni, stworzonej w celu obejścia zachodnich sankcji na transport rosyjskiej ropy. Prawie połowa statków używanych w tym roku na Północnej Drodze Morskiej ma co najmniej 15 lat, w porównaniu do około jednej trzeciej tankowców, które korzystały z tej trasy w ubiegłym roku.

SOURCE : pb
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS