business
PZM moze oberwac rykoszetem w amerykanskich portach
USA rozwazaja wprowadzenie podatkow majacych uderzyc w chinskie firmy. Problem moga miec jednak takze armatorzy zawijajacy do amerykanskich portow m.in. Polska Zegluga Morska.
Amerykańskie Biuro Przedstawiciela Handlowego (The Office of the United States Trade Representative) poinformowało, że zamierza nałożyć 25-procentowy podatek na działające w amerykańskich portach, ale zbudowane w Chinach dźwigi portowe rozładowujące statki — napisał portal Trade Winds. Niewykluczone jednak, że zostaną także wdrożone kolejne działania uderzające w chiński przemysł. Amerykanie rozważają także nałożenie podatku na zawijające do portów w USA statki zbudowane w Chinach. Związki zawodowe pod przewodnictwem United Steelworkers proponują, aby wyniósł on aż 1 mln USD, a pieniądze zasiliły amerykańskie stocznie. Równocześnie jednak amerykańscy politycy podkreślają, że nałożenie podatków na statki zbudowane w Chinach oznacza wzrost cen towarów, bo firmy żeglugowe przeniosą daniny na klientów. Z danych biura brokerskiego Clarkson wynika, że na świecie pływa 24,4 tys. statków zbudowanych w Chinach, a 3 tys. jest zamówionych. Wiele żegluje pod banderą USA. Jeśli podatkowe plany zostaną wdrożone, silnie odczują to armatorzy zawijający do amerykańskich portów, tacy jak kupująca masowce w Chinach Polska Żegluga Morska (PŻM). — W Chinach buduje się większość średnich i dużych masowców i kontenerowców zawijających do portów amerykańskich. Stany Zjednoczone są dla PŻM podstawowym rynkiem — 80-90 proc. naszych statków pływa do amerykańskich portów. Mają rację ci amerykańscy politycy, którzy uważają, że każdy podatek nałożony na statek zawijający do portu w USA wpłynie na cenę towaru, niezależnie, czy to będzie tona węgla czy para tenisówek — mówi Krzysztof Gogol z PŻM. Amerykanie rozważają wprowadzenie antychińskich danin, bo uważają, że produkowane w Państwie Środka statki są zbyt tanie. Krzysztof Gogol przyznaje, że chińskie statki są tańsze niż produkowane w innych krajach, ale wcale nie są tanie. — Na przykład lider rynku kontenerowego, firma MSC, zamówiła ostatnio w chińskiej stoczni Jiangsu serię kontenerowców o pojemności 21 tys. TEU [kontenerów 20-stopowych - red.] z napędem diesel-LNG za 235 mln USD. Ceny rosną, ponieważ armatorzy wymieniają obecnie flotę na bardziej ekologiczną, wybierając napędy oparte na paliwach alternatywnych — podkreśla przedstawiciel PŻM.
PREV NEWSEksport rosyjskich paliw odbija
NEXT NEWSLufthansa moze ograniczyc loty do Chin przez konkurencje i koszty
Chiny uruchomiy megaport w Ameryce Poudniowej. USA w odwrocie
W kontekscie napiec handlowych miedzy USA a Chinami ktore moga ulec nasileniu wraz z powrotem Donalda Trumpa do polityki Chiny dokonuja strategicznego ruchu w Ameryce acinskiej otwierajac nowy megaport w Peru. To wydarzenie moze zwiastowac zmiane w globalnych szlakach handlowych umozliwiajac omijanie Ameryki Ponocnej w miedzynarodowym handlu.
Cios w gospodarke Rosji. Rafinerie na krawedzi rentownosci
Rosyjskie rafinerie ropy naftowej stoja w obliczu powaznego kryzysu finansowego ktory moze doprowadzic do zamkniecia niektorych zakadow w najblizszych miesiacach. Jak donosi Reuters wzrost kosztow surowcow spadek cen produktow naftowych oraz rosnace koszty kredytow sprawiaja ze wiele rafinerii dziaa na granicy rentownosci.
Ponad 3 miliony niemieckich emerytow zagrozonych ubostwem
Wedug danych Eurostatu ok. 32 mln niemieckich emerytow jest zagrozonych ubostwem. Informacje te ujawnia lewicowa partia BSW kierowana przez Sahra Wagenknecht.
Kolejny polski serial hitem Netfliksa. Czy bedzie 2 sezon "Idz przodem bracie"
Bezrobotny antyterrorysta z atakami paniki z tonacym w dugach ojcem naogowym hazardzista i siostra ktora w zaawansowanej ciazy mieszka na dziace z mezem takze ateciakiem - polski serial zaczyna sie obiecujaco. A dalej Netfliksie nie jest zle ale mogoby byc lepiej. "Idz przodem bracie".
Waloryzacja emerytur. O ile wzrosna w 2025
Waloryzacja emerytur to coroczna podwyzka swiadczen emerytalno-rentowych ktora ma na celu dostosowanie ich wysokosci do zmieniajacych sie warunkow gospodarczych. W 2025 roku - jeszcze w czerwcu szacowa rzad - waloryzacja siegnie 678 proc. Z danych makroekonomicznych wynika jednak ze moze to byc duzo mniej. Sprawdzmy co to oznacza dla emerytow.
Zerowy VAT na transport publiczny. Ministerstwo odpowiada
Ministerstwo Finansow analizuje mozliwosc obnizenia z stawki VAT dla okreslonych usug transportu pasazerskiego do 0 proc. z 8 proc. obecnie poda resort. Dziaania w tym zakresie zostana podjete w najblizszym mozliwym momencie uwzgledniajac mozliwosci budzetowe panstwa.