business
Przewoznicy branza w najwiekszym kryzysie od 20 lat
Ponad poowa badanych przewoznikow zadeklarowaa spadek przychodow a blisko 40 proc. spodziewa dalszego ich zmniejszenia - wynika z opublikowanego w srode raportu zwiazku pracodawcow "Transport i Logistyka Polska". W opinii przewoznikow branza przezywa najwiekszy kryzys od 20 lat.
Jak wynika z raportu, 54 proc. badanych firm z branży transportu drogowego wskazało, że w ciągu ostatnich 2 lat ich średnioroczne przychody spadły, a 38 proc. odczuło spadek przekraczający 5 proc. 37 proc. spodziewa się dalszych spadków w ciągu następnych 2 lat, a 14 proc. spodziewa się utrzymania poziomu przychodów. "W opinii polskich przewoźników jest to najpoważniejszy kryzys rynkowy od ponad 20 lat, który wielu firmom przyniósł konieczność zredukowania floty i zatrudnienia, a w skrajnych przypadkach restrukturyzację, likwidację bądź upadłość" - stwierdził podczas konferencji prezes "Transportu i Logistyki Polskiej" Maciej Wroński. Według przedstawionych w raporcie danych, udział przedsiębiorstw z tego sektora w postępowaniach upadłościowych i restrukturyzacyjnych, które toczyły się w całej polskiej gospodarce wzrósł z 5 proc. w 2021 r. do 13 proc. w 2024 r. Z kolei z cytowanych w raporcie danych Głównego Inspektora Transportu Drogowego wynika, że w 2024 r. po raz pierwszy zmniejszyła się liczba polskich firm dysponujących licencją wspólnotową na transport międzynarodowy. Wskaźnikiem, który również potwierdza recesję w branży jest też spadek liczby świadectw kierowców wydanych w Polsce pracownikom z Ukrainy, Białorusi i Mołdawii. Jak zaznaczono, doszło do niego po raz pierwszy. Prezes TLP zaznaczył, że kryzys dotyka branżę, która w ostatniej dekadzie należała do najszybciej rozwijających się w polskiej gospodarce. W 2004 r., kiedy Polska wchodziła do UE, krajowe firmy realizowały 5 proc. europejskiej pracy przewozowej. Obecnie polskie przedsiębiorstwa wykonują 20 proc. pracy przewozowej i wyprzedziły firmy niemieckie, które wcześniej miały największy udział na tym rynku. Jak jednak wskazał Ignacy Morawski, dyrektor ośrodka analitycznego SpotData, który współtworzył raport, czas dynamicznej ekspansji już się skończył. "Jakby na poziomie 20 proc. był sufit, który trudno przebić. To, czy uda się kontynuować ekspansję zależy od tego jak firmy dostosują się do wyzwań strukturalnych" - zaznaczył podczas konferencji. W raporcie wskazano jednak, że mimo recesji na rynku transportu drogowego, polskie firmy nie są pogrążone w marazmie. W branży widać intensywne zmiany strukturalne, a firmy dostosowują się do nowych warunków, podnosząc efektywność, inwestując w nowe technologie, przygotowując się tym samym na powrót wzrostów i zyskowności na rynku przewozowym. 70 proc. badanych firm wskazało, że w ciągu najbliższych 5 lat planuje zwiększenie floty, 54 proc. przewiduje natomiast cyfryzację procesów, zaś 28 proc. zamierza rozwijać nowe usługi logistyczne. Autorzy raportu wskazali, że analiza danych pozwala wskazać trzy trendy o największej dynamice: konsolidację rynku, starania o zatrudnienie większej liczby imigrantów oraz zwiększanie wartości dodanej w oferowanych usługach. "Raport pokazuje, że polski transport ma bardzo silne atuty, które pozwolą nam nie tylko przetrwać trudne czasy, ale także wrócić na ścieżkę dalszego rozwoju, choć być może będziemy musieli dostosować nasze polskie przedsiębiorstwa transportowe do zupełnie innych warunków działania" - podsumował Wroński.
PREV NEWSOddanie CPK do uzytku planowane na koniec 2032 r.
NEXT NEWS"Na Grenlandii jest duzo rasizmu". Syn Trumpa wywoa burze
Budynki wielofunkcyjne zdobywaja rynek. Mieszkania biura handel i usugi w jednym
Wspoczesny rynek projektow wielofunkcyjnych mixed-use w Polsce wszed w faze dojrzaosci wskazuje najnowszy raport Colliers. Projekty aczace biura handel usugi oraz mieszkania ewoluuja w kierunku wiekszej kompleksowosci i elastycznosci. Pozwala to lepiej dostosowac sie do potrzeb lokalnych spoecznosci oraz wyzwan zwiazanych ze zrownowazonym rozwojem miast.
Bill Gates Sam Altman. Giganci technologii przedstawiaja swoje prognozy na 2025 r.
W 2024 r. dominoway dyskusje na temat sztucznej inteligencji. Na poczatku nowego roku giganci technologiczni przewiduja ze w 2025 r. rozpocznie sie nowa era AI. Ich niejednoznaczne predykcje wskazuja ze perspektywy dla sztucznej inteligencji w najblizszej przyszosci sa nadal niepewne. Mimo to wielu dyrektorow twierdzi ze w nowym roku sposob interakcji ludzi z technologia bedzie sie nadal zmienia i prawdopodobnie wpynie to na zatrudnienie.
Kryzys energetyczny na Pomorzu przez opady sniegu. 100 tys. mieszkancow bez pradu
42 tys. odbiorcow nie ma w Polsce pradu co moze oznaczac ze ponad 100 tys. mieszkancow musi spedzac czas w ciemnosci lub oswietlajac sie swieczkami. Chodzi o mieszkancow woj. pomorskiego i zachodnio-pomorskiego. Energa Operator z grupy Orlen tumaczy ze powodem sa intensywne opady sniegu ktore spowodoway uszkodzenia sieci i awarie.
"Najpierw gospodarka potem klimat". Lider niemieckich sondazy ujawnia plan
CDU pod przewodnictwem kandydata na kanclerza Friedricha Merza zaprezentowaa "Agende 2030" pakiet reform gospodarczych ktorych celem jest osiagniecie wzrostu gospodarczego na poziomie 2 proc. PKB. To odpowiedz na stagnacje chadecji w przedwyborczych sondazach ocenia agencja dpa.
Piec kluczowych trendow rynku pracy na 2025 r. Rewolucja w dziaach kadr
Wedug danych z ostatnich raportow technologie demografia oraz nowe modele pracy beda miay decydujacy wpyw na strategie kadrowe w najblizszych latach. Wsrod najwazniejszych trendow znajduja sie rozwoj sztucznej inteligencji inwestycje w kompetencje przyszosci oraz rosnaca rola przejrzystosci i roznorodnosci. Oto piec gownych kierunkow ktore warto znac by zrozumiec dokad zmierza rynek pracy.
Grzegorz Braun kandydatem na prezydenta Sawomir Mentzen przeciez nie chciaby rozbicia
To ludzie niezyczliwi Grzegorzowi Braunowi rozpuszczaja takie plotki powiedzia kandydat Konfederacji na prezydenta Sawomir Mentzen komentujac informacje o mozliwym starcie w wyborach Brauna rowniez polityka tej formacji.