Blogs
Home/business/Po Dolnym Slasku na jednym bilecie Region chce pojsc sladem Niemiec

business

Rewolucyjny Dolny lsk Podobny sukces do niemieckiego biletu miesicznego

Niemiecki oglnokrajowy bilet miesiczny sta si ogromnym sukcesem zainspirujc innych do podobnych inicjatyw takich jak Dolny lsk. Region ten planuje wprowadzenie cyfrowego zintegrowanego biletu dla podrnych korzystajcych z kolei i autobusw.

January 08, 2025 | business

Niemiecki ogólnokrajowy bilet miesięczny okazał się ogromnym sukcesem, zaintrygowanie nie tylko zwykłych ludzi do przesiadki do pociągu, ale także inne kraje, a nawet poszczególne regiony do wprowadzenia podobnych biletów, choćby Dolny Śląsk, który również myśli o podobnym rozwiązaniu. Wprowadzony w maju 2023 roku Deutschlandticket, dostępny za 49 euro miesięcznie, znacząco zmienił nawyki transportowe Niemców. Z biletu korzysta średnio 11 milionów pasażerów miesięcznie, a Deutsche Bahn odnotowało aż 25-procentowy wzrost liczby podróżnych na trasach regionalnych. Co więcej, badania wskazują, że wielu użytkowników biletu zrezygnowało z korzystania z samochodów na rzecz transportu publicznego. Sukces tego rozwiązania przyciągnął uwagę zarówno sąsiadujących państw, jak i władz regionalnych w innych częściach Europy, które dostrzegają w nim szansę na poprawę dostępności komunikacji publicznej, zmniejszenie korków, ale także wsparcie dla rozwoju turystyki. Dolny Śląsk również chce pójść śladem Niemiec. Region, znany z dynamicznego rozwoju transportu kolejowego, pracuje obecnie nad rozwiązaniem podobnym do tego, które już z powodzeniem funkcjonuje na zachód od Odry. Wspólny bilet w wydaniu z Dolnego Śląska ma być jednak nieco bardziej cyfrowy i opierać się nie tylko na samej taryfie kolejowej. Powstać ma cała aplikacja, za pomocą której podróżni będą mogli przede wszystkim kupić bilet, ale także zaplanować całą podróż. 'Chodzi o to, żebyśmy mogli poruszać się na jednym bilecie po całym regionie zarówno pociągiem, jak i autobusem, kupując go poprzez jedną aplikację. Miałoby to polegać na tym, że wpisujemy w tej aplikacji trasę, którą chcemy pokonać z punktu A do punktu B i patrzymy, jak możemy ją przejechać czy to pociągiem, czy autobusem' - tłumaczy wicemarszałek Michał Rado. Zespół tworzący Dolnośląski bilet, jak ustalił Bankier.pl, jest już po kilku spotkaniach i pracuje obecnie nad znalezieniem modelu, który ma być najkorzystniejszym rozwiązaniem dla mieszkańców, a to może okazać się nie lada wyzwaniem. Do połączenia w jednym systemie, a co za tym idzie ustalenia wspólnych stawek czy taryf, jest i to lekko licząc kilkanaście, jeśli nie kilkadziesiąt różnych przewoźników i związków transportowych; kolejowych, autobusowych, miejskich, podmiejskich i lokalnych, prywatnych, państwowych czy samorządowych. Prace trwają, ale na efekty trzeba będzie poczekać i to lata. Michał Rado, w lokalnej telewizji Echo24, przekonywał, że projekt będzie musiał zostać podzielony na dwa etapy - wersję beta i finalny produkt. Ta pierwsza miałaby zacząć funkcjonować za około 1,5 roku do nawet 2 lat i z czasem dołączać kolejnych przewoźników, tak aby po kolejnym roku system mógł objąć cały region. Dolnośląski bilet może jednak trafić na kolizyjny tor z innymi projektem. Nad swoim rozwiązaniem pracuje obecnie także Ministerstwo Infrastruktury, które chciałoby, aby ogólnopolski wspólny bilet trafił do pasażerów za około 2-3 lata.

SOURCE : bankier
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS