Blogs
Home/business/Po co nam Poczta Polska Jej prezes odpowiada OPINIA

business

Po co nam Poczta Polska Jej prezes odpowiada OPINIA

Kilka miesiecy temu zaczelismy prezentacje Planu Transformacji Poczty Polskiej plansza zatytuowana "Po co istnieje Poczta". Na skutek najwiekszej historycznej straty spadku jakosci usug grozby strajku bezustannej krytyki naszych standardow byo to chyba najwazniejsze niewypowiedziane pytanie. Przysowiowa siekiera wiszaca w powietrzu pytanie o sens dalszego istnienia pisze w opinii dla Business Insider Polska Sebastian Mikosz prezes Poczty Polskiej.

December 28, 2024 | business

Kończący się więc 2024 r. był rokiem postawienia spraw jasno i nazwaniem rzeczy po imieniu: Naszym problemem nie jest przecież spadek udziału w rynku listów, naszym problemem jest, że za moment ten rynek zniknie. Naszym problemem nie jest też spadek liczby paczek. Naszym problemem jest, że z tego rynku prawie zniknęliśmy i to na własne życzenie. Nazwanie problemu stanowiło więc w 2024 r. pierwszy element transformacji Poczty Polskiej. Poczta Polska musi się zredefiniować. Takie podejście będzie oznaczało powolne, ale pewne zniknięcie z rynku. Takie oczyszczenie atmosfery pozwala wszystkie kolejne kroki naszych działań nie nazywać restrukturyzacją, a transformacją. Inspiracją do takiego podejścia stały się poczty europejskie. One też przeszły drogę od klasycznych monopoli listowych do nowoczesnych firm kuriersko-finansowo-detalicznych. Bardzo mnie to inspiruje, ponieważ praktycznie wszystkie poczty narodowe w Unii Europejskiej znalazły swoje nowe miejsce na rynku, a duża część jest niezależna finansowo i rentowna. Wraz z zespołem planujemy pójść w ich ślady. To materializacja prawdziwej rewolucji cywilizacyjnej, której nikt nie zatrzyma. To koniec papierowego awiza. To początek końca listów papierowych, stanowiących dla nas nadal 65 proc. przychodów. Mamy ambicję być na tym rynku bardzo aktywni i walczyć o istotne miejsce. Będziemy też dużo bardziej aktywni na rynku usług finansowych. Wraz z Bankiem Pocztowym, ale i Pocztą Polską Finanse zainwestujemy w ten obszar ogromny wysiłek, tak jak zrobili to nasi włoscy koledzy. Dla naszych klientów nasza transformacja zacznie być też widoczna w placówkach. . W tym roku zakończyliśmy kilka programów pilotażowych "nowych poczt", które będziemy w miarę możliwości finansowych rozprzestrzeniać na całą sieć 4600 placówek, jak i 3000 pocztowych agencji partnerskich. Na tym etapie nie stawiamy sobie wielkich ambicji finansowych, poza oczywistą potrzebą ustabilizowania sytuacji bilansowej. Dla spółki o prawie 500-letniej historii, jednej z najbardziej rozpoznawalnych w Polsce, obecnej w każdej polskiej gminie i zatrudniającej blisko 60 tysięcy osób, znalezienie drogi do sukcesu powinno być w miarę łatwe. A jednak nie jest. Będziemy musieli dużo pracować i często wychodzić ze strefy komfortu. Jestem przekonany, że wszystkie te działania pozwolą nam też na zmianę wizerunku, na instytucję, w której nowoczesność, innowacyjność i dostępność będą oczywistością. Ten element będzie jednak procesem najdłuższym, ze względu na ogromny dług technologiczny. Tak czy inaczej, ze względu na skalę firmy, ale również ze względu na poziom zaniechań w ciągu ostatnich lat, proces transformacji zajmie więc lata.

SOURCE : businessinsider_pl

LATEST INSIGHTS