Home/business/Pekin zakaza swoim koncernom motoryzacyjnym budowy fabryk w Rosji

business

Pekin zakaza swoim koncernom motoryzacyjnym budowy fabryk w Rosji

Po opuszczeniu Rosji przez zachodnie koncerny motoryzacyjne nadzieje Kremla na uruchomienie krajowej produkcji skupiy sie na Chinach. Ale nic z tego nie bedzie. Pekin nie chce aby chinskie koncerny ryzykoway pieniadze w krajach takich jak Rosja.

By Iwona Trusewicz | September 16, 2024 | business

„Cieszymy się ze współpracy z chińskimi przyjaciółmi w dziedzinie produkcji samochodów, gdzie chińscy przyjaciele osiągają wyraźne, całkowicie oczywiste sukcesy i przewagi w walce konkurencyjnej... Cieszymy się ze współpracy i będziemy ją dalej rozwijać” – piał z zachwytu w maju Władimir Putin podczas wizyty w Pekinie. Chińskie firmy motoryzacyjne nie spieszyły się z budową fabryk w Rosji Rzeczywistość jest jednak całkowicie inna. Po rosyjskiej agresji na Ukrainę, wszystkie zachodnie koncerny motoryzacyjne bardzo szybko nie tylko przerwały prace, ale też wycofały się z Rosji i zakazały eksportu na ten rynek swojej produkcji. Globalni producenci samochodów byli właścicielami 10 z 21 fabryk samochodów działających w Rosji, a sześć kolejnych, w tym AwtoWAZ i Awtotor, montowało „swoje modele” jak Łada na zachodnich częściach. Dlatego rosyjscy dilerzy wyprzedali wszystko, co mieli w magazynach, a import przez kraje trzecie jak Armenia, Kazachstan czy Chiny, podrożył ofertę o co najmniej 30 proc. i wydrylował rosyjski rynek. Czytaj więcej Rosyjski wzbogacony uran jest wciąż importowany przez zachodnie kraje. Państwom z siłowniami jądrowymi taki import się opłaca, bo Rosjanie są tani i mają surowiec dobrej jakości. Względy etyczne są tu na drugim planie. Najwięcej rosyjskiego surowca kupuje kraj, w którym z atomu produkuje się najwięcej prądu. To Francja. Wbrew oczekiwaniom, chińscy producenci nie rzucili się, by zajmować miejsce zachodnich koncernów. W styczniu 2023 r. trzy chińskie firmy motoryzacyjne zajęły miejsce BMW i Hyundai w montowniach w Królewcu, opuszczonych po rosyjskiej agresji na Ukrainę. Nie są to czołowi gracze na rynku aut osobowych. Ich rosyjska produkcja to zaledwie 90 tys. aut rocznie. Według oficjalnych statystyk, w 2022 roku rosyjski rynek samochodowy zmniejszy się o blisko 70 procent. To najgłębszy spadek w historii. W 2023 r w Rosji sprzedano 116 tys. nowych aut osobowych (dane Awtostat -rosyjskiej firmy monitorującej rynek moto). Dla porównania przed wywołaną przez Putina wojną sprzedano ok. 1,5 mln nowych samochodów. W 2024 r. chińskie zaangażowanie na rosyjskim rynku nie będzie większe, a w przyszłym może się gwałtownie zmniejszyć po „zaleceniach” z Pekinu. Jak informuje agencja Reuters, chińskie ministerstwo handlu, powołując się na rozporządzenie rządu, „zdecydowanie nie zaleca” inwestowania w budowę fabryk w Rosji i Turcji. Nie pozwala też na inwestowanie w Indiach. Te „zalecenia" to w chińskiej rzeczywistości polecenia, które biznes musi wykonywać. Chiny produkują za dużo aut „Nadal trudno powiedzieć, jak (stanowisko chińskiego rządu) wpłynie na już rozpoczęte lub planowane projekty, ale wszystkie z nich są lokalizowane w istniejących przedsiębiorstwach, we współpracy z rosyjskimi firmami, z wyjątkiem uruchomionej fabryki Great Wall Motor w 2019 roku na produkcję samochodów Haval w regionie Tuły. Teraz „zalecenia” chińskich urzędników mogą położyć kres planom największego koncernu – Chery Automobile, który według urzędników Kremla, szukał lokalizacji w Rosji – powiedział opozycyjnemu dziennikowi „The Moskwa Times” rosyjski ekspert motoryzacyjny. „Chiny już mają problemy ze sprzedażą tego, co wyprodukują. Ich rynek rośnie wolniej niż myśleli. USA i UE to ograniczają – nie chcą się uzależnić od chińskich produktów. Dlaczego [Chiny – red.] miałyby budować fabryki w Rosji?” – argumentował profesor Oleg Wiugin z Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Moskwie. - Duże przedsiębiorstwo to wielomilionowe inwestycje w dolarach, czyli projekt głośny, który irytuje Zachód i zwiększa ryzyko wtórnych sankcji -zauważa menedżer dużej firmy zajmującej się handlem samochodami. Jak powiedział gazecie „The Moskwa Times”, Chińczycy szukają współpracy z rosyjskimi partnerami, aby stworzyć zakłady montażowe poza Rosją, z których, jeśli coś się stanie, „łatwo będzie wstać i wyjść”. Chińczykom łatwiej jest stworzyć dużą produkcję w kraju Eurazjatyckiej Unii Celnej i stamtąd przewieźć samochód do Rosji, nawet z opłatą recyklingową – kontynuuje rozmówca:

SOURCE : rp
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS