business
Pekin zakaza swoim koncernom motoryzacyjnym budowy fabryk w Rosji
Po opuszczeniu Rosji przez zachodnie koncerny motoryzacyjne nadzieje Kremla na uruchomienie krajowej produkcji skupiy sie na Chinach. Ale nic z tego nie bedzie. Pekin nie chce aby chinskie koncerny ryzykoway pieniadze w krajach takich jak Rosja.
„Cieszymy się ze współpracy z chińskimi przyjaciółmi w dziedzinie produkcji samochodów, gdzie chińscy przyjaciele osiągają wyraźne, całkowicie oczywiste sukcesy i przewagi w walce konkurencyjnej... Cieszymy się ze współpracy i będziemy ją dalej rozwijać” – piał z zachwytu w maju Władimir Putin podczas wizyty w Pekinie. Chińskie firmy motoryzacyjne nie spieszyły się z budową fabryk w Rosji Rzeczywistość jest jednak całkowicie inna. Po rosyjskiej agresji na Ukrainę, wszystkie zachodnie koncerny motoryzacyjne bardzo szybko nie tylko przerwały prace, ale też wycofały się z Rosji i zakazały eksportu na ten rynek swojej produkcji. Globalni producenci samochodów byli właścicielami 10 z 21 fabryk samochodów działających w Rosji, a sześć kolejnych, w tym AwtoWAZ i Awtotor, montowało „swoje modele” jak Łada na zachodnich częściach. Dlatego rosyjscy dilerzy wyprzedali wszystko, co mieli w magazynach, a import przez kraje trzecie jak Armenia, Kazachstan czy Chiny, podrożył ofertę o co najmniej 30 proc. i wydrylował rosyjski rynek. Czytaj więcej Rosyjski wzbogacony uran jest wciąż importowany przez zachodnie kraje. Państwom z siłowniami jądrowymi taki import się opłaca, bo Rosjanie są tani i mają surowiec dobrej jakości. Względy etyczne są tu na drugim planie. Najwięcej rosyjskiego surowca kupuje kraj, w którym z atomu produkuje się najwięcej prądu. To Francja. Wbrew oczekiwaniom, chińscy producenci nie rzucili się, by zajmować miejsce zachodnich koncernów. W styczniu 2023 r. trzy chińskie firmy motoryzacyjne zajęły miejsce BMW i Hyundai w montowniach w Królewcu, opuszczonych po rosyjskiej agresji na Ukrainę. Nie są to czołowi gracze na rynku aut osobowych. Ich rosyjska produkcja to zaledwie 90 tys. aut rocznie. Według oficjalnych statystyk, w 2022 roku rosyjski rynek samochodowy zmniejszy się o blisko 70 procent. To najgłębszy spadek w historii. W 2023 r w Rosji sprzedano 116 tys. nowych aut osobowych (dane Awtostat -rosyjskiej firmy monitorującej rynek moto). Dla porównania przed wywołaną przez Putina wojną sprzedano ok. 1,5 mln nowych samochodów. W 2024 r. chińskie zaangażowanie na rosyjskim rynku nie będzie większe, a w przyszłym może się gwałtownie zmniejszyć po „zaleceniach” z Pekinu. Jak informuje agencja Reuters, chińskie ministerstwo handlu, powołując się na rozporządzenie rządu, „zdecydowanie nie zaleca” inwestowania w budowę fabryk w Rosji i Turcji. Nie pozwala też na inwestowanie w Indiach. Te „zalecenia" to w chińskiej rzeczywistości polecenia, które biznes musi wykonywać. Chiny produkują za dużo aut „Nadal trudno powiedzieć, jak (stanowisko chińskiego rządu) wpłynie na już rozpoczęte lub planowane projekty, ale wszystkie z nich są lokalizowane w istniejących przedsiębiorstwach, we współpracy z rosyjskimi firmami, z wyjątkiem uruchomionej fabryki Great Wall Motor w 2019 roku na produkcję samochodów Haval w regionie Tuły. Teraz „zalecenia” chińskich urzędników mogą położyć kres planom największego koncernu – Chery Automobile, który według urzędników Kremla, szukał lokalizacji w Rosji – powiedział opozycyjnemu dziennikowi „The Moskwa Times” rosyjski ekspert motoryzacyjny. „Chiny już mają problemy ze sprzedażą tego, co wyprodukują. Ich rynek rośnie wolniej niż myśleli. USA i UE to ograniczają – nie chcą się uzależnić od chińskich produktów. Dlaczego [Chiny – red.] miałyby budować fabryki w Rosji?” – argumentował profesor Oleg Wiugin z Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Moskwie. - Duże przedsiębiorstwo to wielomilionowe inwestycje w dolarach, czyli projekt głośny, który irytuje Zachód i zwiększa ryzyko wtórnych sankcji -zauważa menedżer dużej firmy zajmującej się handlem samochodami. Jak powiedział gazecie „The Moskwa Times”, Chińczycy szukają współpracy z rosyjskimi partnerami, aby stworzyć zakłady montażowe poza Rosją, z których, jeśli coś się stanie, „łatwo będzie wstać i wyjść”. Chińczykom łatwiej jest stworzyć dużą produkcję w kraju Eurazjatyckiej Unii Celnej i stamtąd przewieźć samochód do Rosji, nawet z opłatą recyklingową – kontynuuje rozmówca:
PREV NEWSUTK nie zgodzi sie na rozwiazanie umowy miedzy PKP PLK a PKP Cargo
NEXT NEWSPieniadze dla powodzian. Jak i gdzie zozyc wniosek. Oto szczegoy
Zetki przy zakupie mieszkania licza na rodzicow a millenialsi
O roznicach miedzy pokoleniem millenialsow i zetek napisano juz wiele. Czy wybor i zakup mieszkania to kolejny obszar w ktorym reprezentanci tych dwoch generacji znaczaco sie od siebie roznia Portal RynekPierwotny.pl zapyta o to przedstawicieli najwiekszych firm deweloperskich.
Tyle bedzie kosztowac odbudowa po powodzi. Gigantyczne straty
Wojewodowie przedstawili w sobote pierwsze szacunki strat na terenach ktore dotknea powodz. W najbardziej poszkodowanym wojewodztwie dolnoslaskim szacunki mowia o prawie 4 mld z. Wedug danych rzadu na obszarze objetym stanem kleski zywioowej mieszka prawie 25 mln ludzi.
Nieaktualny system podatkowy i wzrost cen. Martynika mierzy sie z fala protestow
Wadze Martyniki departamentu zamorskiego Francji wrprowadziy zakaz demonstracji w niektorych gminach po tym jak protesty przeciwko rosnacym kosztom utrzymania przerodziy sie w akty przemocy. Wczesniej w niektorych miejscach zarzadzono godzine policyjna.
Norwegia niemal wszystkie nowe auta sprzedane w sierpniu to samochody elektryczne
Wedug najnowszego raportu OFV organizacji badajacej rynek motoryzacyjny w Norwegii 94 proc. nowo zarejestrowanych w sierpniu samochodow to auta z napedem elektrycznym.
Biden po kolejnym zamachu na Trumpa Secret Service potrzebuje wiecej ludzi
Secret Sevice potrzebuje wiecej pomocy wiecej ludzi - powiedzia w poniedziaek prezydent USA Joe Biden. Wezwa Kongres by odpowiedzia na potrzeby suzby chroniacej VIP-ow.
YouTube ma byc sercem internetu. Chce na nas zarobic jeszcze wiecej
Platforma YouTube odwiedzana jest miesiecznie przez niemal 25 mld osob. Teraz jej wasciciel spoka Alphabet do ktorej nalezy tez Google wprowadza szereg nowych usug i funkcji wszystko po to aby zatrzymac u siebie uzytkownika na duzej a tworcom tresci zapewnic szersze opcje zarobku. Na koniec i tak wygrywa jednak kasyno bo YouTube dazy tutaj do znaczacego zwiekszenia przychodow.