Blogs
Home/business/Nieco tansze paliwa na nowy rok. Ale podwyzki znow nadchodza

business

Nieco tansze paliwa na nowy rok. Ale podwyzki znow nadchodza

Przeom roku przynios niewielkie spadki cen paliw napolskich stacjach. Litr benzyny i oleju napedowego jest tanszy niz rok temu.Drozej niz na poczatku 2024 roku zatankujemy jednak autogaz.

January 03, 2025 | business

Przełom roku przyniósł niewielkie spadki cen paliw napolskich stacjach. Litr benzyny i oleju napędowego jest tańszy niż rok temu.Drożej niż na początku 2024 roku zatankujemy jednak autogaz. fot. Zbyszek Kaczmarek / / FORUM Na początku 2025 roku litr bezołowiowej 95 kosztował średnio 6,04 zł i był o 3 grosze tańszy niż tydzień temu – wynika z danych BMReflex. O tyle samo obniżyła się przeciętna cena oleju napędowego, któraukształtowała się na poziomie 6,13 zł/l .Autogaz tankowano średnio po 3,16 zł/l ,a więc o grosz taniej niż przed Bożym Narodzeniem. Był to już czwarty rzędu tydzień niewielkich obniżek detalicznychcen paliw. Łącznie w grudniu benzyna i olej napędowy potaniały średnio o 10gr/l. Przestał drożeć także LPG, którego ceny od sierpnia do grudnia podniosłysię o 53 gr/l, co daje wzrost o blisko 20%. Byłto efekt wprowadzenia embarga na gaz z Rosji, co oznaczało koniecznośćzwiększenia dostaw z droższych kierunków. Warto przy tym odnotować, że Pb95 i ON są, średnio rzeczbiorąc, tańsze niż rok temu. Litr benzyny kosztuje o 25 gr/l mniej niż napoczątku 2025 roku. Natomiast olej napędowy przez poprzednie 12 miesięcypotaniał o 33 gr/l. Niestety, LPG jest o23 gr/l droższy niż przed rokiem. Ceny w rafineriach już idą w górę O dalsze spadki cen przy dystrybutorach będzie jużniezmiernie trudno. A przynajmniej w najbliższym czasie. A to wszystko zasprawą wzrostu giełdowych notowań gotowych paliw. Galon benzyny na nowojorskiejgiełdzie kosztuje ponad 2,05 USD i jest najdroższy od października. Tona olejunapędowego w Londynie była z kolei wyceniana na ponad 700 USD – także najwyżejod trzech miesięcy. Nato nakłada się bardzo mocny dolar , który podnosi ceny dla odbiorców zEuropy. W ślad za tym w górę ruszyły też stawki w polskichrafineriach. 3 stycznia Orlen oferował benzynę Eurosuper95 po 4764 zł/m3, co podoliczeniu 23% VAT przekładało się na 5,84 zł/l. To o 10 gr/l więcej niż przedBożym Narodzeniem oraz najdrożej od sierpnia. W takiej sytuacji nie ma jużmiejsca na dalszy spadek średniej ceny detalicznej. Za to na tańsze stacje mogązawitać podwyżki. Jeszcze bardziej napięta pozostaje sytuacja w przypadkuoleju napędowego, który w piątkowym cenniku płockiej rafinerii oferowany był po4 956 zł/m3, a więc 6,10 zł/l brutto. To także o 10 gr/l więcej niż przedtygodniem i już tylko o 3 gr/l poniżej średniej ceny detalicznej. Jeśli zatemsytuacja w hurcie nie ulegnie zmianom, to posiadacze aut z silnikiem Diesla powinniprzygotować się na wyższe rachunki przy dystrybutorach. Jak co roku wzrosły też podatki, jakie władza nakłada nakierowców. NaMikołajki rząd ogłosił podwyżkę stawek opłaty paliwowej, które od 1stycznia wzrosną o ponad 3%. I tak w cenie litra benzyny zapłacimy 20,22 groszytej daniny (+VAT), a w litrze ON będzie to 43,607 groszy. Od obu tych stawek(jak również od akcyzy) będziemy musieli zapłacić także 23% podatku VAT. Dzięki tym podwyżkom władza upewnia się, że podatki nadalbędą pochłaniać ponad 40% rachunków płaconych na stacjach paliw. Gdyby np.stawka VAT nadal wynosiła 8%, to benzyna mogłaby kosztować ok. 5,40 zł/l, aolej napędowy w granicach 5,60 zł/l. Władza mogłaby też znieść „opłatęemisyjną” wprowadzoną przez swych poprzedników, co pozwoliłby obniżyć cenybrutto o ok. 10 gr/l. Źródło:

SOURCE : bankier
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS