Blogs
Home/business/Nie zawsze dowod wystarczy w banku

business

Nie zawsze dowod wystarczy w banku

Wiekszosc czynnosci mozna przeprowadzic przy uzyciu elektronicznego dokumentu tozsamosci ale niektore banki zadaja plastikowego odpowiednika.

By Janina Blikowska | November 27, 2024 | business

– Zgodnie z zapisami ustawy o aplikacji mObywatel, mDowód służy do identyfikacji i weryfikacji tożsamości, tylko jeśli jest wykorzystywany w sytuacji, w której obie strony: klient i pracownik, są fizycznie obecne – mówi Magdalena Ostrowska z biura prasowego ING Banku Śląskiego. Plastikowy dowód bezpieczeństwa Pan Piotr, klient Pekao SA, odwiedził oddział banku w samym centrum Warszawy, by załatwić sprawę z kredytem. I tam spotkała go niemiła niespodzianka. – Zażądano ode mnie plastikowego dowodu osobistego, bo pracownicy nie uznali dokumentu z aplikacji mObywatel – opowiada. Jest zdziwiony postawą banku. Paweł Jurek, rzecznik Pekao SA, mówi, że rok temu bank udostępnił klientom możliwość potwierdzania tożsamości mDowodem. – Posługując się mDowodem, klienci mogą w oddziałach banku m.in. otworzyć konto osobiste, założyć bankowość elektroniczną z aplikacją PeoPay, zawrzeć umowę o kartę debetową, otworzyć konto oszczędnościowe, konto walutowe, złożyć dowolną dyspozycję do rachunku, wypłacić gotówkę w kasie w oddziale, zrobić przelew z rachunku. Potwierdzanie tożsamości mDowodem jest dostępne zarówno dla dotychczasowych, jak i nowych klientów – zapewnia Paweł Jurek. Ale przyznaje, że choć w przypadku udzielania kredytów bank także identyfikuje klienta mDowodem, to jednak do oceny możliwości udzielenia kredytu aktualnie niezbędne jest przedstawienie dodatkowo innego dokumentu tożsamości w celu zapewnienia bezpieczeństwa tych transakcji zarówno po stronie banku, jak i klienta. Bez skanowania kodu QR się nie obejdzie Jak inne banki podchodzą do dokumentów tożsamości w wersji elektronicznej? – Respektujemy elektroniczny dokument tożsamości (mDowód) w naszych placówkach w przypadku klientów indywidualnych, firmowych oraz rolników. Za pomocą tego dokumentu klienci skorzystają z usług tak, jak gdyby posługiwali się plastikowym dowodem osobistym – mówi Wojciech Lewczak, menedżer transformacji bankowości detalicznej w Credit Agricole. Zapewnia, że tym dokumentem klienci posłużą się także w punktach handlowo-usługowych, w których można sfinansować zakupy kredytem ratalnym tego banku. Jak mówi Krzysztof Kurek z banku Millennium, w jego placówkach są realizowane wszystkie dyspozycje klienta, który identyfikuje się mDowodem, a do identyfikacji i weryfikacji tożsamości za pomocą mDowodu są wykorzystywane kody QR. – Weryfikację wykonuje specjalista z wykorzystaniem weryfikacji kryptograficznej – czyli procesu, który rozpoczyna się od zeskanowania kodu QR, który potwierdza prawdziwość, aktualność i spójność danych mDowodu – wyjaśnia Magdalena Ostrowska z ING Banku Śląskiego. Zapewnia, że w tym banku dokumentem mDowód dostępnym w aplikacji mObywatel klienci mogą posługiwać się w placówkach bankowych w celu potwierdzenia tożsamości oraz innych dyspozycji klienta. – mDowód jest traktowany na równi z tradycyjnym dowodem osobistym. Nie ma ograniczeń w czynnościach, klienci identyfikujący się tym dokumentem tożsamości mogą korzystać z bankowości internetowej – podaje Magdalena Ostrowska. Jak postępują banki W Santander Bank Polska na podstawie dokumentu mDowód są obsługiwane wszystkie procesy, które mają miejsce przy fizycznej obecności klienta, czyli w placówkach banku. Piotr Wardziak z PKO BP przypomina, że zgodnie z obowiązującą ustawą mDowód stwierdza tożsamość i obywatelstwo polskie w relacjach wzajemnej fizycznej obecności stron. – Jeśli ten warunek jest spełniony, w naszych placówkach respektujemy mDowód we wszystkich sprawach bankowych – podkreśla Piotr Wardziak. I dodaje, że technicznie wygląda to tak, że konieczne jest zeskanowanie kodu QR – klient loguje się do aplikacji mObywatel na swoim smartfonie, skanuje kod QR, a następnie potwierdza na swoim telefonie chęć przekazania danych z mDowodu do banku. A Anna Lorenc-Dydlińska z Alior Banku mówi, że respektuje on mDowód w procesach depozytowych, czyli np. zakładania ROR, w procesach kredytowych (m.in. udzielania pożyczki) oraz w obsłudze bieżącej. Tu także klient skanuje kod QR udostępniony przez bankiera i potwierdza przekazanie danych do banku w swojej aplikacji mObywatel, a wtedy bank automatycznie otrzymuje te dane i może obsługiwać klienta. – Taka obsługa dotyczy klientów pełnoletnich – mówi Anna Lorenc-Dydlińska.

SOURCE : rp

LATEST INSIGHTS