Blogs
Home/business/Nie ma akcyzy bez dymu

business

Nowe podatki na papierosy i e-papierosy w Polsce - zagroenie dla zdrowia i portfela

Od marca zaczna obowizywa nowe stawki akcyzy na papierosy e-papierosy oraz inne produkty tytoniowe w Polsce. Brana tytoniowa niezadowolona z podwyek i nowych regulacji. W jaki sposb te zmiany wpyn na rynek

January 08, 2025 | business

Palenie wyrobów tytoniowych i konsumowanie innych wyrobów z nikotyną od tego roku będzie tak szkodliwe dla zdrowia jak wcześniej, ale bardziej szkodliwe dla kieszeni. Od marca zaczna obowiązywać nowe stawki akcyzy na papierosy, e-papierosy, wyroby podgrzewane i inne produkty tego rodzaju. Podwyżki są znacznie wyższe, niż wczesniej oczekiwano, bo w połowie ubiegłego roku nowy rząd wyrzucił do kosza tzw. akcyzową mapę drogową, przygotowaną w 2021 r. i rozpisaną do 2027, i postanowił podnosić stawki szybciej. Nie jest zaskoczeniem, że branża tytoniowa przyjęła zmiany krytycznie i lobbowała przeciw ich przyjęciu. Bez sukcesu. I co teraz? - W idealnym świecie palacze powinni przestać palić. Naszym celem zresztą jest, by do 2035 r. firma stała się w przeważającej mierze wolna od dymu. W Polsce jednak odsetek palaczy cały czas jest bardzo wysoki – to 23 proc. dorosłej populacji, podczas gdy np. w Szwecji, gdzie popularny jest zakazany w Polsce snus [bezdymna używka zawierająca nikotynę - red.], to mniej niż 5 proc. Przy ograniczonej możliwości informowania konsumentów o nowych produktach kluczowy jest bodziec cenowy, zachęcający ich do zmiany przyzwyczajeń. Nowe kategorie powinny mieć wyraźnie preferencje podatkowe, tymczasem Polska idzie w innym kierunku – mówi Blagoje Jovanovic, dyrektor generalny British American Tobacco (BAT) na Polskę i kraje bałtyckie. BAT to jeden z czterech działających w Polsce międzynarodowych koncernów tytoniowych – obok Philipa Morrisa (PMI), Japan Tobacco International (JTI) i Imperial Tobacco. Od pozostałych graczy odróżnia go to, że ma w ofercie wszystkie nowe kategorie wyrobów nikotynowych. Już w 2015 r. kupił polską grupę Chic, która stała się jego e-papierosowym centrum kompetencyjnym. W ostatnich latach jako pierwszy koncern postawił też mocno na saszetki nikotynowe...

SOURCE : pb
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS