Home/business/Nie daj sie zowic na adne sowka i obietnice zysku. Cyberoszustom mowimy stanowcze "nie" i ruszamy na pomoc

business

Nie daj sie zowic na adne sowka i obietnice zysku. Cyberoszustom mowimy stanowcze "nie" i ruszamy na pomoc

W internetowym swiecie finansow mamy fale wyudzen i niestety sa one coraz bardziej wyrafinowane. Ruszamy wiec na pomoc.

October 02, 2024 | business

W internetowym świecie finansów mamy falę wyłudzeń i niestety są one coraz bardziej wyrafinowane. Ruszamy więc na pomoc. fot. Roman Samborskyi / / Shutterstock W dobie rosnącej cyfryzacji i powszechnej dostępności do internetucyberprzestępczość rozwija się w zastraszającym tempie. Oszuści internetowistają się coraz bardziej wyrafinowani, a ich działania nie tylko narażają nastraty finansowe miliony Polaków, ale także uderzają w reputację największychfirm w kraju. Bankier.pl oraz Puls Biznesu, pod patronatem Ministerstwa Cyfryzacji iUOKiK, ruszają z szeroko zakrojoną kampanią informacyjno-edukacyjną pod nazwą„Scamming out”, której celem jest nie tylko uświadomienie Polakom skalizagrożeń, ale również zaproponowanie konkretnych rozwiązań ograniczającychskuteczność działań cyberprzestępców. Walka z oszustami internetowymi –nowe zagrożenia, stare problemy Scenariusz wygląda znajomo: „Dzień dobry, dzwonię z banku X (tu padakonkretny adres oddziału). Rozmowa jest nagrywana. Właśnie ktoś próbuje wziąćna pana nazwisko pożyczkę. Proszę podać swoje dane, abyśmy mogli temuzapobiec”. Tak mniej więcej zaczęła się niedawno moja rozmowa telefoniczna zmiłą panią. Byłem zaskoczony tak profesjonalnym, socjotechnicznym poziomemkonwersacji. Nigdy nie byłem klientem tego banku, więc od razu wiedziałem, żeto próba oszustwa i wyłudzenia danych, a być może i pieniędzy. Znajomyprzedstawiciel tego banku nie był jednak zaskoczony takim telefonem. – Mamyfalę wyłudzeń i niestety są one coraz bardziej wyrafinowane. W naszej baziemamy wiele milionów byłych i obecnych klientów. Pytanie, ilu z nich wpadnie wsidła takich oszustów – skomentował. Choć wielu z nas mogłoby rozpoznać tę próbę oszustwa, coraz bardziejwyszukane techniki socjotechniczne sprawiają, że nawet osoby dobrzezaznajomione z technologią i niekoniecznie starsze mogą paść ofiarą wyłudzeniadanych. Co gorsza, takie próby nie ograniczają się już do klasycznego phishingu czyfałszywych wiadomości e-mailowych. Obserwujemy falę nowych metod oszustw, jaknp. manipulacje dźwiękiem, gdzie z wykorzystaniem sztucznej inteligencjiprzestępcy podrabiają głosy bliskich nam osób, by wyłudzić pieniądze. Popularnestają się również fałszywe reklamy z udziałem znanych osób, promującepodejrzane produkty finansowe, fałszywe strony giełd czy instytucjifinansowych, a także aplikacje wyłudzające dane. Jak przyznają przedstawiciele branży finansowej, takich przypadków przybywaw zastraszającym tempie. Jednocześnie coraz trudniej jest je odróżnić od legalnychdziałań instytucji. Oszuści starannie dopracowują swoje techniki, bazując nadetalach – podają prawdziwe nazwy banków, znane adresy oddziałów, a nawetimitują głosy przedstawicieli instytucji. Dlaczego ta kampania jest tak ważna? W dobie coraz bardziej zaawansowanych technologii, w interesie zarównokonsumentów, jak i firm jest postawienie na edukację i zwiększenie świadomościna temat zagrożeń w sieci. Choć duże korporacje i instytucje finansoweinwestują w zabezpieczenia technologiczne, jednym z najważniejszych elementówwalki z cyberprzestępczością jest informowanie społeczeństwa o możliwychzagrożeniach. Niewiedza lub brak ostrożności może prowadzić do poważnych stratfinansowych – zarówno dla klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorstw. W odpowiedzi na te wyzwania Bankier.pl we współpracy z Pulsem Biznesu i podpatronatem Ministerstwa Cyfryzacji oraz UOKiK, w ramach kampanii „Scamming out”,przez kolejne miesiące będzie realizować szereg działań edukacyjnych, którepomogą Polakom zrozumieć, jak bronić się przed internetowymi oszustami. Nałamach naszych serwisów pojawią się liczne artykuły, wywiady z ekspertami orazmateriały wideo, które pomogą zwiększyć świadomość społeczeństwa na temataktualnych zagrożeń. Co znajdzie się w kampanii „Scammingout”? Na specjalnej podstronie naszego portalu Scamming out zamieścimy praktyczneporady, które pomogą zrozumieć mechanizmy oszustw finansowych. Znajdą się tam także szczegółowe analizy przypadków, przykłady aktualnych oszustw oraz opinieekspertów z branży finansowej, technologicznej i prawnej. Będziemy równieżorganizować debaty online, w których specjaliści odpowiedzą na pytaniaużytkowników, a także opowiedzą o tym, jak unikać pułapek zastawianych przezcyberprzestępców. Nasza akcja skierowana jest do szerokiego grona odbiorców – zarównokonsumentów indywidualnych, jak i firm, które także narażone są na atakicyberprzestępców. Oszustwa internetowe powodują szkody nie tylko finansowe, aletakże wizerunkowe, szczególnie dla dużych, rozpoznawalnych marek. Ambitne cele – realne zmiany Kampania „Scamming out” nie ogranicza się jedynie do edukacji. Chcemy, abynasze działania miały realny wpływ na poprawę bezpieczeństwa w polskiminternecie. Korzystając z najlepszych praktyk międzynarodowych, zamierzamy przedstawić polskiemu rządowi propozycje nowych regulacji prawnych, które będąmiały na celu zwiększenie ochrony konsumentów oraz firm przedcyberprzestępczością. Choć całkowite wyeliminowanie oszustw internetowych możebyć niemożliwe, naszym celem jest zmniejszenie skali tego procederu orazzwiększenie świadomości Polaków na temat zagrożeń. Razem możemy więcej Zapraszamy do śledzenia kampanii „Scamming out” na łamach Bankier.pl orazPulsu Biznesu. Tylko poprzez wspólne działania – konsumentów, firm orazinstytucji – możemy skutecznie stawić czoła rosnącej fali cyberprzestępczości ichronić nasze finanse w coraz bardziej cyfrowym świecie. Więcej informacji na stronie https://scammingout.pl/ Patronami i partnerami akcji są: fot. Bankier.pl / Źródło:

SOURCE : bankier
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS