Home/business/NBP w II kw. br. najgebszy spadek w eksporcie srodkow transportu

business

NBP w II kw. br. najgebszy spadek w eksporcie srodkow transportu

W II kw. 2024 r. najgebszy spadek odnotowano w eksporcie srodkow transportu - poda NBP w penej informacji o bilansie patniczym za II kw. Wynikao to w duzej mierze ze spowolnienia rozwoju elektromobilnosci i zwiekszenia konkurencji ze strony chinskich producentow na europejskim rynku moto.

October 04, 2024 | business

"W II kwartale 2024 r. kontynuowana była spadkowa tendencja w eksporcie. Wartość towarów sprzedanych za granicę i nierezydentom obniżyła się do 355,6 mld zł, była więc o 7,5 proc. mniejsza w porównaniu z poprzednim rokiem (wobec spadku o 11,3 proc. w I kwartale 2024 r.). Zmniejszenie się wartości eksportu wynikało z jednej strony z utrzymującej się na niskim poziomie aktywności ekonomicznej w otoczeniu polskiej gospodarki, z drugiej – z dalszej przeceny eksportowanych produktów" - napisał NBP. W omawianym okresie wolumen eksportu obniżył się o 2,1 proc. rdr, a ceny eksportu zmniejszyły się o 5,8 proc. rdr. Podobnie jak w I kwartale spadek wartości eksportu nastąpił we wszystkich sześciu kategoriach. W II kwartale 2024 r. najgłębszy spadek odnotowano w eksporcie środków transportu. "Duży negatywny wpływ na wyniki tej kategorii miał spadek eksportu branży motoryzacyjnej wynikający przede wszystkim ze spowolnienia rozwoju elektromobilności i zwiększenia konkurencji ze strony chińskich producentów na europejskim rynku motoryzacyjnym. Uderzyło to przede wszystkim w eksport akumulatorów elektrycznych, którego Polska do niedawna była absolutnym liderem w Europie. Kolejną przyczyną regresu eksportu motoryzacyjnego było zakończenie w II kwartale 2024 r. produkcji niektórych modeli samochodów, co spowodowało znaczny spadek produkcji i eksportu aut osobowych. W pozostałych kategoriach spadki eksportu były mniejsze niż w poprzednich kwartałach" - napisano. Kolejną przyczyną regresu eksportu motoryzacyjnego było zakończenie w II kwartale 2024 r. produkcji niektórych modeli samochodów, w tym produkowanego od 2007 r. Fiata 500. Spowodowało to znaczny spadek produkcji aut osobowych w Polsce w czerwcu 2024 r. (o 20,8 proc. rdr). W związku z tym po ośmiu kolejnych kwartałach wzrostu wartość eksportu samochodów osobowych zmniejszyła się w II kwartale o 18,0 proc. rdr. Dodatkowo w tym okresie zmniejszył się także eksport aut używanych do Białorusi i Ukrainy. Spadkowi eksportu samochodów osobowych towarzyszyło zmniejszenie sprzedaży zagranicznej ciągników drogowych i autobusów. Z kolei stopniowo pogarszająca się koniunktura na rynku motoryzacyjnym w Europie wpłynęła także na spadki eksportu części motoryzacyjnych, silników i opon. Spośród najważniejszych produktów branży motoryzacyjnej wzrostowa tendencja utrzymała się jedynie w eksporcie samochodów dostawczych. Tendencja wzrostowa charakteryzowała natomiast eksport większości pozostałych poza branżą motoryzacją środków transportu. Wzrost eksportu charakteryzował przede wszystkim branżę lotniczą – wzrost dotyczył takich pozycji, jak śmigłowce, bezzałogowe statki powietrzne oraz części silników turboodrzutowych. Podobnie jak w poprzednich kwartałach zwiększył się także eksport pojazdów szynowych. W tym okresie realizowany był m.in. duży kontrakt na dostawy dalekobieżnych zespołów trakcyjnych dla kolei holenderskich, a także dostarczono wagony tramwajowe dla Sarajewa. Spadki eksportu branży motoryzacyjnej, w tym akumulatorów elektrycznych, wpłynęły na wyraźne zmniejszenie się wartości eksportu do najważniejszych partnerów handlowych Polski. Eksport do Niemiec oraz Czech ponownie obniżył się bardziej w porównaniu z eksportem ogółem, co wpłynęło na dalsze zmniejszenie się udziału tych krajów. Duży spadek sprzedaży zagranicznej nastąpił również do Włoch, które były kluczowym kierunkiem eksportu samochodów osobowych. W ocenie NBP na pewną poprawę wyników eksportu może wskazywać większa liczba krajów, do której nastąpił wzrost sprzedaży. "W II kwartale 2024 r. wartość eksportu zwiększyła się m.in. do Wielkiej Brytanii, Ukrainy oraz Rumunii. Na wzrost eksportu do Wielkiej Brytanii duży wpływ miały wielokrotnie większe w porównaniu z rokiem poprzednim dostawy części silników turboodrzutowych. Z kolei w eksporcie do Ukrainy najbardziej zwiększyła się wartość dostarczanej energii elektrycznej, bezzałogowych statków powietrznych, a także wyrobów metalurgicznych. Natomiast wzrost eksportu do Rumunii był przede wszystkim wynikiem dużego zwiększenia sprzedaży kauczuku syntetycznego" - napisano.

SOURCE : pb
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS