Home/business/Latali nim celebryci i czonkowie rodziny krolewskiej. Zajrzyj do srodka Concorda

business

Latali nim celebryci i czonkowie rodziny krolewskiej. Zajrzyj do srodka Concorda

Zobaczyam od srodka legendarnego samolotu Concorde. To wycofany z produkcji naddzwiekowy odrzutowiec ktorym latali celebryci i czonkowie rodziny krolewskiej.

October 20, 2024 | business

Pierwszy lot testowy odbył się w 1969 r., a w 1976 r. Concorde po raz pierwszy poleciał komercyjnie. Dzięki możliwości pokonywania oceanów z prędkością dwukrotnie większą niż prędkość dźwięku, Concorde przyciągał znanych pasażerów, w tym celebrytów, dyrektorów firm i członków rodziny królewskiej. Nowoczesne startupy lotnicze pracują nad ożywieniem naddźwiękowych pasażerskich podróży lotniczych za pomocą nowych technologii, ale stoją również przed wyzwaniami związanymi z opłacalnością ekonomiczną i bezpieczeństwem. Odkąd odrzutowce Concorde przestały latać, stały się eksponatami muzealnymi, pozwalającymi zwiedzającym posmakować luksusowych wrażeń z lotu, jakie niegdyś zapewniały. W maju zwiedziłam odrzutowiec Concorde w Intrepid Museum w Nowym Jorku, muzeum morskim, lotniczym i kosmicznym mieszczącym się na lotniskowcu o długości 274 m. Zobaczcie, co kryje się w środku. Ostatni lot Concorde’a odbył się w 2003 r., a w tym samym roku muzeum Intrepid wzbogaciło swoją kolekcję o jeden z tych samolotów Łącznie zbudowano 20 samolotów Concorde, a 14 latało komercyjnie w liniach British Airways i Air France, na większości tras między Nowym Jorkiem a Londynem oraz Nowym Jorkiem a Paryżem. Naddźwiękowa prędkość Concorde'a powodowała głośne wstrząsy po przekroczeniu bariery dźwięku, co ograniczało jego trasy do tych nad wodą. Ostatecznie zaprzestano produkcji Concorde'ów ze względu na wysokie koszty operacyjne i obawy dotyczące bezpieczeństwa. Linie British Airways wydawały około 1 mld funtów rocznie na flotę odrzutowców Concorde, co według Intrepid Museum okazało się nie do utrzymania. W 2000 r. Concorde lecący z Paryża do Nowego Jorku stanął w płomieniach i rozbił się wkrótce po starcie, gdy przepalona opona rozerwała zbiorniki paliwa samolotu, zabijając 113 osób. Wszystkie Concordy zostały uziemione na rok i wyposażone w mocniejsze zbiorniki paliwa, ale branża nigdy nie wróciła do równowagi, co przyczyniło się do odesłania Concorde'a na emeryturę. Rekordowy czas lotu Concorde z Nowego Jorku do Londynu wynosił 2 godziny, 52 min i 59 sek. Wśród sławnych pasażerów znaleźli się królowa Elżbieta II, Christie Brinkley, Phil Collins, Paul McCartney i brytyjski dyrektor naftowy Fred Finn. Zwiedzanie kabiny Concorde’a w muzeum wymaga osobnej rezerwacji Zwykły wstęp do Intrepid kosztuje 36 dol. dla osoby dorosłej, a wycieczka po kabinie Concorde'a kosztuje dodatkowe 11 dol. Bilety można kupić na stronie internetowej. Nie zdawałam sobie sprawy, że bilety na Concorde są sprzedawane z limitem czasowym na wycieczki co 30 minut, więc przegapiłam swój slot podczas zwiedzania USS Growler, jedynego okrętu podwodnego z pociskami nuklearnymi w USA otwartego dla publiczności. Udałam się do kasy i kierownik był w stanie przebukować mnie na następną wycieczkę. Wejście na pokład samolotu było jak wejście na pokład zwykłego samolotu, tyle że bez hałasu zatłoczonej płyty lotniska i silnika odrzutowego Przed wejściem na pokład pasażerowie mogli zrelaksować się w specjalnym salonie z otwartym bufetem. Przestrzeń nad głową w Concorde wyglądała standardowo Pasażerowie Concorde’a mogli zostawić swój bagaż w specjalnym pomieszczeniu. Podczas wycieczki usiadłam w klasie Concorde, która była poziom wyżej niż pierwsza klasa Przy długości 62 m i kadłubie o szerokości 2,7 m, samoloty Concorde mogły pomieścić do 100 pasażerów, choć pełne loty były rzadkością. Dla porównania, Boeing 737-700 mierzy nieco ponad 33 m długości z kadłubem o szerokości 3,65 m i może pomieścić 149 pasażerów. Pod koniec lat 90. i na początku XXI wieku bilety kosztowały do 12 tys. dol. w obie strony, co po uwzględnieniu inflacji stanowiłoby dziś równowartość około 20 tys. dol. Królowa Elżbieta zawsze siedziała na miejscu 1A Jako miejsce przy oknie w pierwszym rzędzie, 1A było jednym z najbardziej prywatnych miejsc w samolocie. Moje miejsce bardziej przypominało wygodny fotel niż siedzenie w samolocie Fotele używane podczas wycieczki były pokryte plastikiem, aby chronić luksusową skórę. Prędkość przelotowa Concorde'a wynosiła Mach 2, czyli około 2172 km na godz. Dzięki czterem potężnym silnikom Concorde mógł rozpędzić samolot od zera do 400 km na godzinę w mniej niż 30 sekund. Okna Concorde'a były mniejsze niż w innych samolotach, aby zapobiec ich pękaniu pod naciskiem naddźwiękowej prędkości samolotu Byłam zaskoczona tym, jak małe były okna w porównaniu do lotów komercyjnych, do których jestem przyzwyczajona. Nasz przewodnik rozdawał skany artefaktów Concorde'a, takich jak bilet z 1997 r. Dolores Peterson zapłaciła 6703,04 dol. za lot Air France Concorde z Nowego Jorku do Paryża w 1997 r. Przewodnik pokazał również arkusz tankowania z 1976 r., z którego można było się dowiedzieć, ile paliwa zużywał samolot Concorde i jak wysokie były koszty jego eksploatacji — W momencie startu samolot waży około 185 tys. kg. Ponad połowę z tego stanowi samo paliwo — powiedział nasz przewodnik. —Spala około 2 ton paliwa, około 1800 kilogramów, podczas samego kołowania. To niezwykle spragniony ptak — podkreślił. Po zakończeniu krótkiej prezentacji mogliśmy swobodnie wędrować po kabinie Logo Concorde było widoczne w pobliżu drzwi samolotu. Na wystawie znajdował się zestaw niestandardowych porcelanowych naczyń Concorde. Nie było tu żadnych plastikowych sztućców Jedzenie było przygotowywane przez szefa kuchni. Sezonowe menu obejmowało wołowinę Wellington, dziczyznę i przepiórki, do których sommelier dobierał wina. Toaleta wyglądała jak standardowa łazienka w samolocie z nieco większą przestrzenią i kilkoma dodatkowymi udogodnieniami Łazienka została ozdobiona marmurowymi wykończeniami i wyposażono ją w dodatkowe przybory toaletowe. Największą atrakcją było zajrzenie do kabiny pilotów, w której niegdyś pracowali kapitan, pierwszy oficer i mechanik pokładowy Przed atakami terrorystycznymi z 11 września 2001 r. pasażerowie Concorde mogli spotkać się z pilotem i załogą w kokpicie w ramach ekskluzywnego doświadczenia lotu. Inżynier lotu siedział w fotelu po prawej stronie przed dużą tablicą przyrządów Technik pokładowy był odpowiedzialny za każdy system w samolocie, w tym zarządzanie paliwem i podwoziem, i miał najbardziej wszechstronne szkolenie spośród wszystkich członków załogi. — Zapomniał więcej o Concorde niż większość ludzi kiedykolwiek się dowie — powiedział nasz przewodnik. Po zakończeniu mojej wycieczki po Concorde, wdrapałam się wyżej na USS Intrepid, aby uzyskać lepszy widok na historyczny samolot Choć wielu współczesnych celebrytów decyduje się na loty prywatnymi odrzutowcami, Concorde oferował rekordową prędkość przelotu nad oceanem, co sprawiało, że było to dla nich opłacalne.

SOURCE : businessinsider_pl
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS