Blogs
Home/business/Kolorz Fundusz Transformacji woj. slaskiego powinien jak najszybciej ruszyc

business

Kolorz Fundusz Transformacji woj. slaskiego powinien jak najszybciej ruszyc

Fundusz Transformacji Woj. slaskiego powinien jak najszybciej ruszyc - mowi w czwartek w rozmowie z Radiem Katowice przewodniczacy slasko-dabrowskiej Solidarnosci Dominik Kolorz. Srodki funduszu nie powinny trafiac na pomoc powodzianom zastrzeg.

November 14, 2024 | business

Fundusz Transformacji Woj. śląskiego powinien jak najszybciej ruszyć - mówił w czwartek w rozmowie z Radiem Katowice przewodniczący śląsko-dąbrowskiej Solidarności Dominik Kolorz. Środki funduszu nie powinny trafiać na pomoc powodzianom – zastrzegł. fot. Marek Kuwak / / FORUM Zadaniem spółki FTWS, przewidzianej przez umowę społeczną ws. górnictwa węgla kamiennego z maja 2021 r. i ustawę ze stycznia 2023 r., ma być prowadzenie prorozwojowych inwestycji w woj. śląskim. Tworzone tak miejsca pracy powinny wypełniać lukę powstającą wskutek likwidacji kopalń. Nadzór nad spółką FTWS Ministerstwo Przemysłu objęło w marcu br. (wcześniej pełniła go KRPM). Jeszcze w październiku br. MP sygnalizowało, że obecnie powstaje strategia FTWS, która powinna przejść konsultacje i wejść w życie na początku 2025 r. - stając się wówczas podstawą przygotowania dokumentacji konkursowej, a potem wydatkowania środków. W czwartkowej rozmowie w Radiu Katowice Kolorz nawiązał m.in. do przeciągających się kolejnych procedur związanych z uruchamianiem Funduszu, w tym m.in. zatwierdzenia ostatniego, 12. członka rady nadzorczej FTWS, który ma być trzecim członkiem RN reprezentującym stronę społeczną. „Źle to wygląda. (...) Związki zawodowe i wszystkie ministerstwa mają w Funduszu gwarantowane miejsca w radzie nadzorczej. Nam, jako twórcom ustawy (o FTWS – PAP) - i to jest bardzo przykre i niefajne - blokuje się miejsce w radzie nadzorczej. To nie jest tak, że związkowiec, ja czy ktokolwiek inny, w tej radzie ma zasiadać, tylko przedstawiamy kandydatury fachowców. Oni są blokowani z przyczyn politycznych” – uznał Kolorz. „Poza tym, niestety, jak czytaliśmy uzasadnienie tzw. ustawy powodziowej, która pomaga powodzianom z tegorocznej powodzi, to tam MP m.in. wypowiedziało się, że środki z FTWS chętnie przeznaczy na pomoc powodzianom. Owszem, powodzianom trzeba pomagać, pomagamy im wszyscy, ale fundusz nie ma temu służyć” – stwierdził przewodniczący śląsko-dąbrowskiej Solidarności. Zwrócił uwagę na potrzebę jak najszybszego uruchomienia FTWS. „To trochę nasz mały śląski PFR, choć on mógłby być jeszcze większy” – ocenił, odnosząc się do zawartych w ustawie o Funduszu mechanizmów finansowych, lewarów finansowych, możliwości pozyskiwania środków unijnych, gwarancji skarbu państwa czy niskooprocentowanych kredytów. „To spółka, instytucja, która może wreszcie zbudować twarde miejsca pracy o dobrej wartości, (...) w zamian za miejsca pracy w górnictwie, w hutnictwie, bo to wszystko w jakimś tam etapie – w mojej ocenie, dalszym - będzie odchodzić” – akcentował potwierdzając, że uruchomienie FTWS jest potrzebne „na teraz”. „Tam jest kilka tygodni na stworzenie projektów inwestycyjnych, te projekty muszą znaleźć akceptację właścicielską - jeżeli ich nie będzie, to najzwyczajniej w świecie istnieje niebezpieczeństwo, że te środki (już umieszczone w FTWS – PAP) przepadną. Więc jestem głęboko rozczarowany postawą Ministerstwa Przemysłu w tym temacie” – zaznaczył. Ustawa o funduszu została przyjęta w styczniu 2023 r., w kwietniu 2023 r. ARP powołała spółkę o tej nazwie, w sierpniu ub. roku ukonstytuowała się rada nadzorcza. We wrześniu spółka została zarejestrowana w KRS, a w październiku ub. roku podpisano umowę inwestycyjną między Skarbem Państwa, a spółką, regulującą możliwość dokapitalizowania FTWS z Funduszu Inwestycji Kapitałowych. Dokapitalizowanie na 0,5 mld zł, nastąpiło pod koniec listopada ub. roku, co m.in. uniemożliwiło procedowanie projektów zgłoszonych do Funduszu Inwestycji Kapitałowych. Dodatkowo nie można było podpisać umów na wykonanie tych projektów ze względu na nieprawidłowy statut spółki, co okazało się już w tym roku. Minister Przemysłu otrzymał uprawnienia do wykonywania praw z akcji FTWS należących do Skarbu Państwa w marcu br. Stwierdzono wówczas szereg nieprawidłowości, w tym podpisanie umowy inwestycyjnej niezgodnie z ustawą. W spółce brakowało kompletnego zarządu, co uniemożliwiło podpisywanie umów zgodnie z reprezentacją wpisaną w KRS, z kolei wybór zarządu uniemożliwiał nieprawidłowy skład RN. W lipcu br. nowelizacja ustawy o FTWS jeszcze zwiększyła skład RN – do 12 osób. Obecnie skład ten liczy 11 osób; ostatnia, 12. osoba będzie przedstawicielem strony społecznej. Udało się już uzupełnić większość zarządu spółki. W ostatnich tygodniach jej prezesem została b. wiceprzewodnicząca zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, b. wiceprezydent Tychów i b. prezes Parku Śląskiego Aneta Moczkowska. Wiceprezesem ds. transformacji regionu przemysłowego jest Marcin Korzeb (początkowo, od 1 września, pełnił on te obowiązki). Obowiązki członka zarządu wykonuje też oddelegowany ze składu RN wicedyrektor Głównego Instytutu Górnictwa Jan Bondaruk. Ministerstwo Przemysłu zaczęło prace nad kolejną nowelizacją ustawy o FTWS, która ma ułatwić jej działania zarządcze i operacyjne, uprościć proces przygotowania i realizacji strategii, wskazać terminy realizacji działań czy zobowiązać spółkę do przygotowania programów wsparcia na podstawie transparentnych zasad. Jak deklarowało MP, w ostatnich tygodniach spółka pracowała nad pozyskaniem kadr, organizacją siedziby i zaplecza techniczno-organizacyjnego oraz opracowaniem strategii, zgodnie z zapisami ustawy. Działa ośmioosobowy ekspercki zespół zadaniowy ds. opracowania strategii (kierowany przez prof. Adama Drobniaka z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach). Przygotowany został też harmonogram zmiany realizacji umowy inwestycyjnej, nad którą nadzór pełni Ministerstwo Aktywów Państwowych, aby zabezpieczyć 0,5 mld zł, którymi już dysponuje spółka. MP sygnalizuje, że projekty do realizacji będą mogły być zgłoszone i wybrane - według klucza wyboru - najwcześniej w drugim kwartale 2025 r. Ostatnia nowelizacja ustawy o FTWS uwzględniła kwestię wsparcia gmin dotkniętych skutkami powodzi (również z woj. opolskiego i dolnośląskiego). Muszą to jednak być projekty zgodne z umową inwestycyjną i Funduszem Inwestycji Kapitałowych. Inwestycje powodziowe są wyłączone spod strategii FTWS, ale wymagają uzgodnienia z Funduszem Inwestycji Kapitałowych.(PAP) mtb/ drag/ Źródło: PAP

SOURCE : bankier
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS