Home/business/Kawa pobia maso. Jej cena w sklepach wzrosa o 50 proc. w ciagu dwoch ostatnich lat

business

Kawa pobia maso. Jej cena w sklepach wzrosa o 50 proc. w ciagu dwoch ostatnich lat

Reanimujacy sie kofeina by zachowac maksimum produktywnosci w pracy powinni wasnie wstac od biurka i isc po podwyzke. Jak sie okazuje za najnowsze paragony grozy odpowiada kawa a dokadnie kawa mielona. Zgodnie z najnowszymi danymi z aplikacji PanParagon jej cena poszybowaa znaczaco w gore w ciagu ostatnich dwoch lat.

October 18, 2024 | business

Reanimujący się kofeiną, by zachować maksimum produktywności w pracy, powinni właśnie wstać od biurka i iść po podwyżkę. Jak się okazuje, za najnowsze "paragony grozy" odpowiada kawa (a dokładnie kawa mielona). Zgodnie z najnowszymi danymi z aplikacji PanParagon jej cena poszybowała znacząco w górę w ciągu ostatnich dwóch lat. fot. Natasha_Kovtun / / Shutterstock Po analizie 1,5 mln dowodów zakupu okazało się, że wśród podstawowych produktów najbardziej podrożała kawa mielona w opakowaniach po 500 g, deklasując m.in. cukier czy masło. We wrześniu 2022 roku za jej opakowanie trzeba było zapłacić średnio 19,99 zł, by w 2024 wysupłać z portfela już 29,90 zł. Znacząco podrożała również woda mineralna – butelka o pojemności 1,5 l 2 lata temu kosztowała ok. 1,86 zł, a w 2024 już 2,49 zł, co stanowi wzrost o ok. 34 proc. Od 2022 r. o ok. 27 podrożał ser twarogowy, a ok. 13 proc. chleb pszenno-żytni. Konsumentów czeka za to słodka niespodzianka. Cukier staniał i to także zauważalnie. Kilogram we wrześniu 2022 r. kosztował średnio 6,03 zł, natomiast w analogicznym miesiącu 2024 r. jego cena zmalała do 4,48 zł. Oznacza to, że w tym roku cukier był o ok. 26 proc. tańszy. W ostatnim roku większość produktów, takich jak chleb, twaróg, kawa czy woda mineralna, utrzymały swój cennik na takim samym lub podobnym poziomie. Wyjątkiem jest natomiast masło, którego kostka jeszcze rok temu kosztowało średnio 6 zł 49 gr., natomiast we wrześniu 2024 r. cena za ten sam produkt wynosiła ok. 8 zł 39 gr. To stanowi wzrost o ok. 30 proc. PanParagon – Sumarycznie koszyk z produktami ujętymi w badaniu w ciągu ostatnich dwóch lat podrożał o ok. 25 proc. Największe podwyżki miały miejsce w 2023 r., po czym w 2024 r. ceny nieco wyhamowały. Warto jednak zaznaczyć, że większość analizowanych przez nas artykułów spożywczych zatrzymała się na wysokim poziomie cenowym, co wciąż przekłada się na duże wydatki Polaków podczas codziennych zakupów – zauważa Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon. – Co przyniosą kolejne lata? Trudno jednoznacznie stwierdzić. Sytuacja geopolityczna jest tak napięta, że z pewnością będziemy przyglądać się zmianom, również na rynku spożywczym w Polsce – dodaje. opr. aw/PanParagon Źródło:

SOURCE : bankier

LATEST INSIGHTS