Home/business/Debiut Zabki. Pierwsze notowanie rozczarowao

business

Debiut Zabki. Pierwsze notowanie rozczarowao

Zabka w czwartek zaczea swoja giedowa przygode. Akcje sprzedawano w ofercie po 2150 z. Pierwsza cena giedowa wyniosa 23 z. Prognozy byy bardziej optymistyczne.

October 17, 2024 | business

Przy cenie debiutu 23 zł za akcję przebicie w porównaniu z ceną w ofercie publicznej (21,59 zł) wyniosło 7 proc. Ale to był początek. Choć akcje wzrosły jeszcze do 23,44 zł, to później nie było już wystarczającego popytu, by je pchać wyżej i zeszły w pierwszej pół godzinie handlu do 21,50 zł, a przy tej cenie... zysku już nie było. Przez pierwsze 30 minut (od 9.15 do 9.45) w obrocie znalazło się już ponad 22 mln akcji. Przypomnijmy, że w ofercie (IPO) sprzedano ich 300 mln. Przy cenie debiutu 23 zł cała . Daje to , tj. z uwzględnieniem akcji podmiotów zagranicznych. A Grupa Żabka jest właśnie podmiotem zagranicznym, zarejestrowanym w Luksemburgu. Dla porównania, Allegro wyceniane jest na 37 mld zł, a Dino Polska na 34 mld zł. Ile Żabka jest warta? Zainteresowanie inwestorów sprzedażą akcji w ofercie publicznej było wielkie — chętnych było więcej niż udziałów dostępnych w puli. W przypadku drobnych giełdowych graczy redukcja wyniosła 90 proc., co oznacza, że mogli kupić tylko 10 proc. tego, co chcieli. Eksperci z tego powodu prognozowali, że już pierwszego dnia na giełdzie notowania spółki mogą wystrzelić wysoko w górę. Patrząc na notowania z pierwszych 30 minut — przeliczyli się. Kwestia w tym, jaki potencjał zysku daje spółka. Allegro zarobiło w pierwszym półroczu 589 mln zł netto, Dino Polska 643 mln zł, a (rok wcześniej strata 77,2 mln zł). Oczywiście w wycenie rynkowej spółki kluczowe są bardziej perspektywy wyników niż to, co już osiągnęła, ale dysproporcja chwilowo jest spora przy niższej dysproporcji w wycenie rynkowej. Minusem w przypadku Żabki jest to, że na razie nie zamierza wypłacać dywidendy, a stawia na wzrost finansowany m.in. zyskami. "Rada Dyrektorów obecnie zakłada zatrzymywanie dostępnych i przyszłych zysków na finansowanie rozwoju i działalności grupy, . W jej ocenie, inwestowanie zysków przyniesie wymierne korzyści dla akcjonariuszy" — napisano w prospekcie. W 2023 r. sieć urosła o 1,1 tys. nowych punktów i Grupa zakłada, że do 2028 r. jej sieć stacjonarna w Polsce liczyć będzie ok. 14 tys. 500 sklepów, co oznacza otwarcie ok. 4500 nowych sklepów w Polsce w latach 2024-2028. Przychody Żabki wzrosły w pierwszej połowie o 21,5 proc. do 11,1 mld zł. Dla porównania, przychody Allegro wzrosły o 9 proc. rdr do 5,1 mld zł, a Dino o 15 proc. do 13,9 mld zł.

SOURCE : businessinsider_pl

LATEST INSIGHTS