business
CPK na inwestycje kolejowe w ramach programu przeznaczono 768 mld z
Na inwestycje kolejowe w ramach programu CPK przeznaczono 768 mld z kolejne 427 mld z pochoney inwestycje lotniskowe - wynika z danych opublikowanych we wtorek przez spoke CPK. Zaktualizowany aczny koszt programu do 2032 r. oszacowano na 1317 mld z.
Rząd przyjął we wtorek nową uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego "Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024–2030". Rząd zaktualizował w niej ramy finansowe i czasowe, a także warunki realizacji zamierzeń dotyczących CPK na lata 2024-2032. Nowy harmonogram przewiduje, że do końca 2032 r. uruchomiony zostanie pierwszy etap lotniska oraz Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Warszawą, CPK i Łodzią. Dodano, że zaawansowane będą także prace budowlane na odcinkach KDP do Wrocławia i Poznania. W ramach programu "Polska w 100 minut" dojazd do tych miast ma zająć z Warszawy docelowo ok. 100 minut. "Uchwalony dziś przez rząd Program Wieloletni Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032 ustanawia ramy finansowe i warunki realizacji zamierzeń państwa w zakresie CPK. Zapisane w Programie finansowanie pozwoli m.in. na kontynuację zaawansowanych już prac projektowych (w przypadku Łodzi także trwających prac w terenie), a także wykup nieruchomości i realizację właściwych robót budowlanych" - napisała w opublikowanym we wtorek komunikacie spółka CPK. Jak wynika również z komunikatu, po zaktualizowaniu całkowity koszt programu CPK do 2032 r. został oszacowany na 131,7 mld zł. Na inwestycje kolejowe w jego ramach zostanie przeznaczone 76,8 mld zł. Kolejne 42,7 mld zł pochłoną inwestycje lotniskowe. Mniejsze kwoty zostaną wydane na projekty komplementarne lotniska oraz inwestycje drogowe - po 2,5 mld zł. Ponadto 1,7 mld zł trafi na tabor dla Kolei Dużych Prędkości, 0,8 mld zł na inwestycje rozwojowe, w tym tzw. Airport City i Cargo City, a 0,3 mld zł na program społeczno-gospodarczy. W ramach programu 4,3 mld zł to rezerwa inwestycyjna - wynika z komunikatu. Spółka zaznaczyła, że w wyniku weryfikacji zaawansowania programu CPK dokonano zmniejszenia planowanych wydatków w formie emisji obligacji w kolejnych latach. Po zmianach maksymalna roczna wartość zaangażowania Skarbu Państwa w tej formie wynosi ok. 11,5 mld zł - wcześniej było to ponad 13 mld zł. Dodała, że zaktualizowany programu przewiduje, że w 2032 r. zakończą się testy systemów i procesy certyfikacji lotniska, co oznacza, że wtedy ma być ono administracyjnie i organizacyjnie gotowe do uruchomienia. Zakończenie budowy musi zatem nastąpić co najmniej kilka miesięcy wcześniej. Zgodnie z programem w pierwszym etapie port lotniczy umożliwi obsługę do 34 mln pasażerów rocznie. "Według prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA), które są obecnie aktualizowane, taka przepustowość jest wystarczająca co najmniej do końca 2035 r. W ramach etapowania inwestycji jest przewidziane jej zwiększenie o kolejnych 10 mln pasażerów, czyli do 44 mln osób rocznie. Projekt budowlany lotniska, dla którego dobiegają właśnie końca odbiory, zakłada, że rozbudowa jest możliwa bez istotnego wpływu na prowadzone operacje lotnicze" - poinformowała spółka. Zgodnie z założeniami do końca 2032 r. zostanie uruchomiona pierwsza linia KDP - z Warszawy do Łodzi wraz z 4,6-kilometrowym tunelem oraz stacją kolejową CPK zintegrowaną z terminalem lotniska. W komunikacie przekazano też, że nowe linie Kolei Dużych Prędkości CPK będą osiągać prędkość projektową do 350 km/h. Dodano, że szacowany czas przejazdu pociągu z Warszawy Centralnej do CPK to 20 min, a do Łodzi – ok. 40 min. "Wersja Programu Wieloletniego przygotowana przez naszych poprzedników nie przewidywała uruchomienia jednocześnie z linią Warszawa – CPK – Łódź ponad 9-kilometrowego tunelu pod Odolanami, na zachodnim wylocie ze stolicy. Planowano więc otworzyć lotnisko z obsługą kolejową poprzez łącznicę do istniejącej linii kolejowej w rejonie Brwinowa, co znacząco wydłużyłoby czas przejazdu. Zmiana na lepsze jest taka, że obecnie w Programie są pieniądze także na tunel pod Odolanami" – poinformował pełnomocnik rządu ds. CPK, wiceminister infrastruktury Maciej Lasek, cytowany w komunikacie spółki. CPK dodało też, że wersja programu z października 2023 r. nie obejmowała też swoim zakresem budowy łącznic między Centralną Magistralą Kolejową i lotniskiem CPK. "Dopiero obecnie w spółce trwają zaawansowane analizy w celu przyspieszenia budowy łączników kolejowych z CMK, które umożliwią wygodniejszy dojazd na Lotnisko CPK od strony Krakowa i Katowic" - przekazała spółka. "Przesunięcie środków i wydłużenie perspektywy Programu z 2030 r. do 2032 r. umożliwi w trakcie jego trwania zakończenie robót budowlanych na łącznie ok. 320 km linii KDP. Środki założone w aktualizacji Programu zakładają wybudowanie do 2032 r. odcinków: z Warszawy przez Łódź i Sieradz do Wrocławia, a także większość robót na odcinku Sieradz – Poznań. Dla porównania: wcześniej budowę odcinka między Sieradzem i Poznaniem zaplanowano w formule PPP, przy czym nie zagwarantowano środków na ten cel" - dodano. Spółka przekazała także w komunikacie, że przyjęta aktualizacja programu zakłada kontynuację prac przygotowawczych - projektowych lub przedprojektowych - na odcinkach o łącznej długości ok. 880 km, nie wliczając linii "Y". Program zakłada też zapewnienie taboru kolejowego na pierwsze lata funkcjonowania KDP. Na uruchomienie tzw. poolu taborowego rządowy dokument przewiduje do 2032 r. 1,7 mld zł wkładu spółki CPK - dodano. "Wyszczególniona w Programie koncepcja zakłada minimalizację udziału skarbowych papierów wartościowych na rzecz finansowania komercyjnego" - wskazano. CPK zwróciło uwagę, że uchwalony przez rząd program zakłada również budżet 2,6 mld zł na drogi o długości ok. 90 km, które połączą CPK z siecią dróg publicznych. Planowane nakłady dotyczące pozyskania gruntów i budowy dróg dojazdowych do CPK (w tym węzłów) będą finansowane ze skarbowych papierów wartościowych - dodało. W ramach tzw. inwestycji komplementarnych lotniska zaplanowana jest z kolei realizacja projektów zapewniających zasilanie portu lotniczego w energię elektryczną i paliwo oraz systemy ogrzewania i chłodzenia - zauważono.
PREV NEWSPlantator orzeszkow ziemnych w Biaym Domu
NEXT NEWSPolska przejmie przewodnictwo w Radzie. W Brukseli pojawi sie polskie logo
Zarzadzanie emisyjnoscia jako element przewagi konkurencyjnej dla firm
Coraz wiecej duzych globalnych firm podkresla ze preferuja wspoprace z dostawcami ktorzy swiadomie zarzadzaja swoja emisyjnoscia i podejmuja dziaania w zakresie zrownowazonego rozwoju
By Agata DondziakSprawa Tuleyi. Prokuratura Krajowa sad potwierdzi ze nie popeni przestepstwa
Sprawa sledztwa wobec sedziego Igora Tuleyi jest ostatecznie zamknieta w czwartek sad uwzgledni zazalenie sedziego i jako podstawe umorzenia wskaza brak przestepstwa - podaa Prokuratura Krajowa.
Media Netanjahu nie planuje przyjechc do Polski na obchody 80. rocznicy wyzwolenia Auschwitz
Premier Izraela Benjamin Netanjahu nie planuje obecnie udziau w obchodach 80. rocznicy wyzwolenia Auschwitz poinformowa w czwartek portal Times of Israel powoujac sie na doradce szefa rzadu. Podczas uroczystosci Izrael bedzie reprezentowa minister edukacji Yoav Kisch - poda rzecznik resortu.
Rynek akcji Kolumbii zamkna sesje spadkami. COLCAP straci 023
By Investing.comWielkie pozary w Los Angeles. Ewakuowano juz 180 tys. osob straty nawet na 57 mld dolarow
Liczba ewakuowanych mieszkancow Los Angeles wzrosa ze 130 do 180 tys. - poinformowa w czwartek na konferencji prasowej gubernator Kalifornii Gavin Newsom. Mimo ze strazacy czesciowo opanowali pozar ktory trwa tam od wtorku to zywio wciaz jest w duzej mierze poza kontrola.
Sankcje na Biaorus i Rosje do uszczelnienia. Sejm zdecydowa
Sejm w czwartek uchwali nowelizacje ustaw ktore maja uszczelnic system sankcji przeciwko Rosji i Biaorusi. Przepisy rozszerzaja katalog zakazow zwiekszaja tez kary.