Blogs
Home/business/Co z zakadami Fiata w Bielsku-Biaej Apeluja do rzadu. Oto plan

business

Co z zakadami Fiata w Bielsku-Biaej Apeluja do rzadu. Oto plan

Solidarnosc regionu Podbeskidzie zaapelowaa we wtorek do rzadu o zainteresowanie dawna fabryka silnikow wysokopreznych Fiata w Bielsku-Biaej. Zwiazkowcy wskazuja ze w miejscu wyspecjalizowanego zakadu z zaoga ktore mogyby trafic np. do PGZ wkrotce moga powstac magazyny.

November 13, 2024 | business

Związkowcy nawiązali do przedłużających się negocjacji właściciela zamkniętej już fabryki, koncernu Stellantis, z Polską Grupą Zbrojeniową . Wskazują, że wobec tego Stellantis zawarł już warunkową umowę sprzedaży fabryki deweloperowi magazynowemu, pod warunkiem nieskorzystania z prawa pierwokupu m.in. przez Skarb Państwa. Przewodniczący zarządu podbeskidzkiej Solidarności Marek Bogusz przypomniał w liście adresowanym m.in. do szefa rządu, że będąca poprzedniczką fabryki silników Fiata Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej była od lat 70. ubiegłego wieku jednym z najważniejszych organizmów gospodarczych na południu Polski. Bielska FSM obejmowała 15 zakładów w Bielsku-Białej, Tychach, Czechowicach-Dziedzicach, Skoczowie, Ustroniu, Sosnowcu i Częstochowie. Solidarność apeluje. Chce, by dawne zakłady Fiata trafiły do PGZ W wyniku procesu przekształceń i prywatyzacji w latach 1990-92 FSM przekształciła się w koncern Fiat Auto Poland, co zaowocowało funkcjonowaniem do dziś w pobliżu Bielska-Białej 37 fabryk branży automotive. Dalsza część artykułu pod materiałem wideo Bogusz wskazał, że w latach 1997-2001, m.in. dzięki pracy działaczy Akcji Wyborczej Solidarność z regionu i decyzji rządu Jerzego Buzka, ustanawiającej w Bielsku-Białej rozproszoną strefę ekonomiczną, na terenie dawnej FSM spółka Fiata i General Motors zbudowała w latach 2002-03 fabrykę FCA Powertrain, która wyprodukowała ponad 7 mln silników, w znaczącej większości wyeksportowanych. Wobec fuzji Fiat Chrysler Automobiles i Groupe PSA w 2021 r., skutkującej utworzeniem koncernu Stellantis, zdecydowano o zamknięciu kliku fabryk FCA, w tym fabryki Powertrain w Bielsku-Białej, w której produkcja zakończyła się wiosną 2024 roku. Bogusz zaznaczył, że wiedząc o tym Solidarność od jesieni 2022 r. zaangażowała się w "próbę znalezienia rozwiązania, które nie doprowadziłoby do zmarnowania kapitału ludzkiego i nowoczesnego majątku produkcyjnego, likwidowanego przez Stellantis". Szef podbeskidzkiej Solidarności odwołał się przy tym do trwającej zmiany w przemyśle zbrojeniowym i wydatków Polski z tym związanych, które mają przekroczyć 4 proc. PKB. Przypomniał, że znacznym beneficjentem tych wydatków jest PGZ, z której przedstawicielami – przy zaangażowaniu Solidarności - od marca ub. roku osoby odpowiedzialne w Stellantis za likwidację fabryki podjęły "rozmowy i badania". "Według ekspertów najlepszym pomysłem zagospodarowania likwidowanego kompleksu przemysłowego byłoby zastąpienie zaawansowanej produkcji silników wysokoprężnych w Bielsku-Białej produkcją na rzecz Sił Zbrojnych w ramach PGZ, która przejęłaby zorganizowaną część przedsiębiorstwa FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej, tworząc w ten sposób najnowocześniejszy kompleks wojskowo-przemysłowy w kraju" – napisał szef podbeskidzkiej Solidarności. Wskazał, że PGZ pozyskałaby w ten sposób wolną od zobowiązań finansowych fabrykę z pracownikami oraz funkcjonującą organizację, wydzieloną z części Grupy Stellanis. "FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej to nieporównywalny do żadnego innego w kraju potencjał produkcyjny, umożliwiający sprawne uruchomienie masowej produkcji zgodnie z najnowszymi trendami w zakresie zarządzania produkcją. Jest to niepowtarzalna okazja wprowadzenia do grupy PGZ całkowicie nowego podmiotu z odmienną mentalnością od już będących jej częścią innych podmiotów" – podkreślił Bogusz. Zaznaczył, że w sierpniu i wrześniu br. przedstawiciele Solidarności spotkali się z wiceministrami aktywów i obrony, odpowiedzialnymi za nadzór nad PGZ oraz za zamówienia i zakupy produkcji wojskowej i w czasie tych rozmów nie spotkali się z negatywnym stanowiskiem wobec ew. przejęcia majątku fabryki przez PGZ. Jest już warunkowa umowa sprzedaży "Dlatego z przykrością odnotowaliśmy – zamiast podjęcia rozmów ws. zakupu likwidowanego kompleksu – skierowanie w dniu 2 października br. do koncernu Stellantis listu prezesa PGZ z wnioskiem o przedłużenie terminu negocjacji do końca pierwszego kwartału przyszłego roku" – napisał związkowiec. Wyjaśnił, że w efekcie braku oferty PGZ Stellantis 30 października br. podpisał z polskim deweloperem magazynowym, firmą DL Invest Group, warunkową umowę sprzedaży kompleksu przemysłowego Stellantis w Bielsku-Białej – za 27 mln euro i świadczenie niepieniężne o wartości 5 mln euro. "Warunkiem zapadalności tej umowy jest nieskorzystanie z prawa pierwokupu przez Skarb Państwa w okresie 30 dni i przez Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną w okresie następnych 30 dni" – stwierdził Bogusz. Przypomniał, że od 1 lipca br. Skarb Państwa reprezentuje w takim wypadku wojewoda śląski, a nadzór nad KSSE sprawuje minister właściwy do spraw gospodarki. Związkowiec zauważył też, że łączna kwota nabycia z umowy warunkowej, czyli 32 mln euro, stanowi zaledwie niecałe 62 proc. wartości fabryki zapisanej w operacie szacunkowym (52 mln euro). Ocenił, że nieskorzystanie z prawa pierwokupu przez Skarb Państwa lub KSSE "w takim przypadku byłoby działaniem na szkodę Skarbu Państwa lub spółki". Podbeskidzka Solidarność podała, że kopie listu do szefa rządu wysłała również do ministrów obrony narodowej i aktywów państwowych oraz wojewody śląskiego i prezesa KSSE.

SOURCE : money
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS