Blogs
Home/business/Co dzieje sie w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego

business

Co dzieje sie w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego

Podsumowanie od CPK.

January 03, 2025 | business

W ostatnich 12 miesiącach spółka CPK ogłosiła ok. 60 postępowań przetargowych na ponad 8,3 mld zł. W ostatnim dniu 2024 r. rząd przyjął Program Wieloletni CPK, gwarantujący całemu projektowi finansowanie w wysokości ponad 131 mld zł – chwaliła się spółka w informacji podsumowującej 2024 rok. Najpierw kapitał zakładowy spółki Centralny Port Komunikacyjny został powiększony o dodatkowe 3,5 mld zł. Środki te umożliwią m.in. zakończenie prac projektowych terminala, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego, a także stref Airside (części operacyjnej lotniska) i Landside (części ogólnodostępnej lotniska). Następnie Rada Ministrów przyjęła Program Wieloletni CPK na lata 2024-2032. Zapewniła tym samym niezbędne finansowanie, w tym m.in.: 76,8 mld zł na inwestycje kolejowe, 42,7 mld zł na projekty lotniskowe oraz 2,5 mld zł na drogi — podała spółka CPK w informację prasową, podsumowującą rok 2024. Projekt budowlany CPK przypomniał, że w ubiegłym roku został przyjęty i zaprezentowany projekt budowlany terminala lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego. Projekt został przygotowany przez konsorcjum Foster and Partners i Buro Happold oraz 30 innych firm projektowych, a w pracach nad nimi brało w sumie udział 500 projektantów z różnych branż. Projekt zakłada, że w pierwszym etapie lotnisko CPK będzie miało przepustowość ok. 34 mln pasażerów rocznie – z możliwością dalszej rozbudowy. W całym roku pod inwestycje CPK wywłaszczona nie została ani jedna osoba. W sumie w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć zakupiliśmy już ponad 1800 działek o łącznej powierzchni ponad 1700 ha. To większość obszaru potrzebnego do realizacji pierwszego etapu Lotniska CPK. Zaawansowane rozmowy z właścicielami dotyczą kolejnych ok. 300 ha, a co za tym idzie pula gruntów będzie się powiększać — czytamy w informacji prasowej. Decyzja lokalizacyjna CPK poinformował także, że w najbliższych tygodniach spodziewa się otrzymania decyzji lokalizacyjnej dla lotniska i części węzła kolejowego. Od sierpnia ub.r. spółka dysponuje już decyzją lokalizacyjną dla budowy linii wysokiego napięcia na 110 kV i 220 kV. W minionym roku wybraliśmy też Polskie Porty Lotnicze (PPL) na mniejszościowego inwestora powstającego lotniska centralnego. Dzięki tej decyzji projekt będzie realizowany w oparciu o polski kapitał, przez spółkę mającą największe doświadczenie w zarządzaniu infrastrukturą lotniskową w Polsce i będącą właścicielem m.in. Lotniska Chopina w Warszawie — podała spółka. Przypomniała, że w ub.r. została podpisana umowa z polskim konsorcjum na zaprojektowanie Centrum Kontroli Operacji Lotniczych. Przygotowany i opublikowany został Projekt Strategii Rozwoju Obszaru Otoczenia CPK. W tym obszarze mieszka ponad 400 tys. mieszkańców,. Najbardziej zaawansowane inwestycje kolejowe CPK trwają w Łodzi i dotyczą 4,6- kilometrowego tunelu Kolei Dużych Prędkości, dla którego spółka ma już pozwolenia na budowę. Po niedawnym otwarciu ofert w przetargu na drążenie, trwa teraz proces wyłaniania wykonawcy tego najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce. Na realizację projektu przewidziano 2,8 mld zł. Jednocześnie w Łodzi kończy się budowa komory startowej Retkinia i prace związane ze wzmacnianiem fundamentów budynku Łódzkiego Domu Kultury — podał CPK. Spółka przypomniała także, że do 2032 roku planowane jest wybudowania odcinka KDP z Warszawy do Łodzi i do 2035 roku do Poznania i Wrocławia. CZYTAJ TAKŻE: — Rząd Tuska majstruje przy CPK. Jest nowy harmonogram, pozmieniano też koszty poszczególnych elementów inwestycji — NASZ WYWIAD. Horała: Ten kaleki potworek neo-CPK, w kontekście wykluczenia komunikacyjnego, nie zmienia zupełnie nic — Kuriozum! CPK będzie zarządzny przez PLL. „Spółka zależna bez kasy, ale za to z wydatkami 1.6 mld na Okęcie wyłoży 9 mld, których nie ma” as/PAP

SOURCE : wpolityce_pl
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS