Home/business/Chcesz zareklamowac towar bez paragonu Sprawdz jak to zrobic

business

Chcesz zareklamowac towar bez paragonu Sprawdz jak to zrobic

Bez paragonu reklamacji nie przyjmujemy zwykle syszymy w sklepie gdy przynosimy popsute choc niedawno kupione buty czajnik czy energooszczedne zarowki. Okazuje sie jednak ze zgodnie z obowiazujacym prawem reklamacja towaru bez paragonu jest mozliwa. Sprzedawca ktory nie chce przyjac reklamacji z powodu braku paragonu dziaa niezgodnie z prawem. Jak zatem zozyc reklamacje bez paragonu Oto rady prawnika.

October 14, 2024 | business

Różne podstawy złożenia reklamacji — Podstawą reklamacji, czyli zgłoszenia wadliwości zakupionego produktu lub usługi, może być Różnią się one tym, że rękojmia i roszczenie jest prawem ustawowym, gwarancja zaś jest prawem dobrowolnie udzielanym przez producenta konsument, a Jednym słowem gwarancja jest to dobrowolne oświadczenie dotyczące jakości towaru złożone przez przedsiębiorcę, czyli gwaranta. Wymiana rzeczy w ramach gwarancji nie wyłącza odpowiedzialności sprzedawcy za wady, które mogą wystąpić w przyszłości w rzeczy wymienionej. Konsument składając reklamację, powinien Może to być naprawa, wymiana, obniżenie ceny lub zwrot zapłaconych pieniędzy. Czy można zareklamować towar bez paragonu ? Aby zgłosić reklamację, potrzebny jest dowód zakupu towaru. Wymaganie przez przedsiębiorcę obowiązku przedstawienia paragonu nosi ponadto cechy nieuczciwej praktyki rynkowej wprowadzającej w błąd określonej w ustawie z 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym — dodaje mec. Podgórski. Zaznacza jednak, że co do zasady sprzedawca mają obowiązek wydania paragonu, jeśli prowadzi ewidencję sprzedaży na kasie rejestrującej. W takim przypadku niewydanie paragonu może być uznane za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe. Ale jest jeszcze jedna strona tego obowiązku. — Warto pamiętać, że również powinien posiadać – czy dane z wewnętrznego systemu elektronicznego. W związku z tym jest w stanie samemu zweryfikować dowód zakupu dostarczony przez konsumenta, zwłaszcza jeśli dowód ten budzi jego uzasadnione wątpliwości — tłumaczy mec. Podgórski. Jeśli nie paragon, to co? Konieczność okazania paragonu była kiedyś jedyną możliwą podstawą do złożenia reklamacji. Powód? Płatności można było dokonywać wówczas tylko za pomocą gotówki, dlatego jedynym dowodem transakcji był wydruk z kasy fiskalnej — dowód transakcji kartą płatniczą lub kredytową – wydruk z terminala, — potwierdzenie transakcji przesłane na pocztę e-mail, — wyciąg z rachunku bankowego, — dane z systemu aukcyjnego, np. Allegro, AliExpress lub Amazon, — zeznania świadków, — pisemne potwierdzenie zawarcia umowy sprzedaży, Warto wiedzieć, że konsument ma też prawo zażądać od sprzedawcy wystawienia pisemnego potwierdzenia zawarcia umowy. Taki dokument zawiera dane sprzedawcy, adres, datę transakcji, a także nazwę towaru, cenę i ilość. W przypadku sprzedaży produktu na raty, na zamówienie, z przedpłatą czy za cenę powyżej 2 tys. złotych, przedsiębiorca musi wystawić kupującemu pisemne potwierdzenie zawartej transakcji. Dokument ten jest według prawa podstawą do złożenia reklamacji. Reklamacja krok po kroku Zasady reklamacji w Polsce określa przede wszystkim Kodeks cywilny. Tu warto pamiętać, że d na podstawie art. 558 par. 1 kodeksu cywilnego. Podstawą odpowiedzialności przedsiębiorcy wobec konsumenta jest wada fizyczna lub prawna (art. 556 Kc). rękojmia wynikająca z kodeksu cywilnego, nadal ma zastosowanie w odniesieniu do przedsiębiorców, jednak zamiast niej, Jeżeli zakupiony przez towar ma wadę, przysługuje kupującemu jako konsumentowi prawo do : · odstąpienia od umowy (jeżeli wada jest istotna), · obniżenia ceny, · wymiany rzecz na nową wolną od wad, · bezpłatnej naprawy. W jakim czasie możesz zgłosić reklamację? — W ciągu Po tym czasie roszczenie ulegnie przedawnieniu. Natomiast jeżeli wada towaru nie będzie można już dokonać reklamacji — tłumaczy mec. Podgórski. Jeżeli towar zostanie zaraklamowany, sprzedawca w ciągu 14 dni kalendarzowych ma obowiązek ustosunkować się do żądania. Jeżeli tego nie zrobi, domniemywa się, że uznał żądanie za zasadne. W przypadku reklamacji składanych przez konsumentów sklep powinien je rozpatrzyć w ciągu 30 dni od dnia złożenia. Brak odpowiedzi uznaje się za uwzględnienie reklamacji. Odpowiedzi na reklamację udziela się na trwałym nośniku, np. na papierze. Sprzedawcy nie wolno narzucać trybu składania reklamacji. W szczególności sprzedawca nie może uznać paragonu za jedyną podstawę prawną reklamowania wadliwej rzeczy. Chodzi o to, że nie jest możliwe, aby w jakikolwiek sposób ograniczyć albo uniemożliwić prawa do reklamacji. Szczególnie nie można zrobić tego przez oświadczenie kupującego, że wie o niezgodności towaru z umową. Te same zasady dotyczą zakupów dokonywanych przez internet. Według prawa konsument, który chce zareklamować rzecz zakupioną online, nie ma obowiązku przedstawiania paragonu. UOKiK broni praw konsumenta Podsumowując, . Zatem wydruk z kasy fiskalnej może być tylko jedną z form potwierdzenia transakcji potrzebnej do złożenia reklamacji. . W innym wypadku łamie prawo i może być ukarany przez UOKiK. Tak było w przypadku sieci hipermarketów Auchan, która umieszczała na paragonach informację o tym, że jest on niezbędny do reklamacji. "Prawo konsumenta do reklamacji nie może być w żaden sposób ograniczane. Nie wolno też sugerować, że nie będzie możliwości jej złożenia w przypadku utraty paragonu" – przypominał UOKiK w decyzji wydanej w sprawie Auchan Polska W ocenie Urzędu Auchan mógł wprowadzać konsumentów w błąd, przekazując na wydrukach z kasy fiskalnej informacje, które klienci mogli odbierać jako pouczenie o obowiązującym stanie prawnym i rezygnować z przysługującego im uprawnienia do składania reklamacji bez paragonu. Spółka została zobowiązana do zmiany informacji widniejącej na paragonie. "Paragon może ułatwić złożenie reklamacji, ale nie jest niezbędny do jej złożenia". Takie informacje znalazły się również na stronie internetowej sklepu, w gazetkach ofertowych czy w Punktach Obsługi Klienta.

SOURCE : businessinsider_pl
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS