Blogs
Home/business/Ceny codziennych zakupow rosna szybciej od inflacji GUS. Raport

business

Ceny codziennych zakupow rosna szybciej od inflacji GUS. Raport

W pazdzierniku br. codzienne zakupy takie jak zywnosc i napoje zdrozay srednio o 54 proc. rdr czyli bardziej zauwazalnie niz miesiac wczesniej gdy byo to 49 proc. wynika z raportu UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito.

November 16, 2024 | business

W informacji prasowej opisującej raport zwrócono uwagę, że jest to też większy wzrost rdr, niż wyliczony według tej samej metodologii we wrześniu oraz w sierpniu, kiedy wzrost wynosił odpowiednio 4,9 proc. oraz 4,3 proc. rdr. Dodano, że w październiku na 17 monitorowanych kategorii — 14 wykazało "jednocyfrowy wzrost", we wrześniu było to 13. Jak doprecyzowano, jako "codzienne zakupy" wzięto pod uwagę — żywność, napoje bezalkoholowe i alkoholowe oraz pozostały asortyment, tj. np. chemia gospodarcza i artykuły dla dzieci. — Obecnie w Polsce mamy jeden z najwyższych wskaźników inflacji w Europie. Sytuacja ta jest efektem znaczącego wzrostu cen energii i . Dlatego większość kategorii produktów drożeje – ocenił dr Artur Fiks z Uniwersytetu WSB Merito, cytowany w informacji. Najbardziej drożeją warzywa Zwrócono uwagę, że w październiku najbardziej podrożały warzywa, bo Wysokie wzrosty cen warzyw były zresztą też we wrześniu, kiedy podrożały o 10,8 proc. rdr. W październiku drugą kategorią po względem wzrostu cen były słodycze i desery — wzrost o 10,4 proc. rdr (+8,6 proc. rdr we wrześniu), a trzecie miejsce zajęły owoce ze średnim wzrostem rdr o 9,9 proc. (+10,1 proc. rdr). — . W dużej mierze są więc importowane zza granicy, a na ich ceny wpływają m.in. takie czynniki, jak . Spodziewałabym się dalszego wzrostu cen w tej kategorii — oceniła dr inż. Anna Motylska-Kuźma z Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW. Dodała, że ogólna sytuacja wskazuje również , a nawet znaczne wzrosty, szczególnie w ostatnich miesiącach br. oraz w pierwszym kwartale 2025 r. Dlaczego drożeje nabiał? Na dalszych miejscach pod względem wzrostu cen w październiku były rdr, produkty tłuszczowe (wzrost o 6,9 proc. rdr) oraz używki (tj. herbata, kawa, piwo, wódka) i napoje bezalkoholowe z podwyżkami odpowiednio o 6,4 proc. i 6,3 proc. rdr. — Dynamika cen nabiału była . Do tego Polska staje się powoli liderem produkcji mleka. Zmniejszona podaż na rynek krajowy powoduje powolny wzrost cen obserwowany w sklepach — oceniła dr inż. Motylska-Kuźma. Cytowany w raporcie dr Fiks poinformował z kolei, że przez co wzrosty cen na rynkach światowych szybko są przez nas odczuwane. — Dla przykładu, co mocno wpłynęło na całą kategorię. Z kolei wzrost cen napojów bezalkoholowych zahamował spadek temperatur. Niemniej zwiększenie opłat za energię i kosztów transportu w czasie możliwych ujemnych temperatur wciąż będzie podbijało ceny tego typu produktów – ocenił Fiks. W raporcie dodano, że w październiku nieznacznie drożały art. dla dzieci (+1,5 proc. rdr), chemia gospodarcza (+1,2 proc. rdr) oraz środki higieny osobistej (+0,1 proc. rdr). Spadły — choć nieznacznie — ceny tylko karmy dla zwierząt (-0,4 proc. rdr). Raport, z którego pochodzą powyższe dane powstaje co miesiąc od blisko siedmiu lat i pokazuje średnią wartość cenową, notowaną miesiąc do miesiąca i rok do roku. W raporcie pod uwagę wzięto 17 kategorii i ponad 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku. Łącznie zestawiono ze sobą ponad 86 tys. cen detalicznych z blisko 41 tys. sklepów należących do 60 sieci handlowych. Badaniem objęto wszystkie na rynku docierające ze swoją ofertą do większości konsumentów w Polsce. Zastrzeżono, że powyższa analiza nie może być traktowana jako pomiar wzrostu lub spadku ogólnego poziomu inflacji. To różni ten sposób zbierania danych od GUS. , "badanie przeprowadzane jest . Obejmują one . Notowania cen detalicznych przeprowadzane są raz w miesiącu w okresie między 5 a 22 dniem miesiąca sprawozdawczego. Aby obliczyć średni poziom ceny reprezentanta, (bez wag/udziałów). W niektórych przypadkach, jeszcze przed tym procesem, zanotowane ceny są przeliczane na jednostkę standardową z uwagi na stosowane przez producentów różne rozmiary opakowań". Innymi słowy, dla GUS nie ma znaczenia, że najczęściej kupujemy w Biedronce, Lidlu i Dino, nie nadaje cenom z tych dyskontów większej wagi i liczy zwykłą średnią z wielu punktów sprzedaży. W ten sposób ceny odnotowywane przez urząd wcale nie muszą odpowiadać tym, które zazwyczaj płacą Polacy.

SOURCE : businessinsider_pl
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS