Blogs
Home/business/Ca Trumpa uderza nawet w Tesle. Wielki projekt moze upasc

business

Ca Trumpa uderza nawet w Tesle. Wielki projekt moze upasc

Kosztujaca 10 mld dol. gigafabryka Tesli w Meksyku moze nie powstac po objeciu prezydentury przez Donalda Trumpa. Analitycy twierdza ze ca na samochody importowane z Meksyku miayby tragiczne konsekwencje dla amerykanskich producentow a w ostatecznosci za wszystko zapaca klienci.

November 28, 2024 | business

Trump zapowiedział nałożenie ceł wyższych niż 200 proc. na pojazdy importowane z Meksyku, co według analityków może doprowadzić amerykański przemysł motoryzacyjny do kryzysu. Spowodowało to również wstrzymanie budowy nowej fabryki Tesli o wartości 10 mld dol. planowanej przez jednego z największych zwolenników Trumpa — Elona Muska. Tesla ogłosiła w marcu 2023 r., że planuje zbudować swoją siódmą gigafabrykę w pobliżu przemysłowego centrum Monterrey w Meksyku. Od tego czasu projekt ucierpiał z powodu opóźnień i niepewności, a Elon Musk powiedział inwestorom na początku tego roku, że został wstrzymany do czasu rozstrzygnięcia wyborów. — — powiedział w lipcu CEO Tesli. Musk zainwestował duże pieniądze w kampanię wyborczą byłego prezydenta i może otrzymać stanowisko w jego administracji. Zwycięstwo Trumpa jeszcze bardziej opóźniło projekt Tesli. Trump obiecał w kampanii wyborczej zaostrzyć politykę wobec producentów samochodów budujących auta w Meksyku, a perspektywa nowych ceł może zmusić amerykańskich producentów samochodów, takich jak Tesla, do podjęcia trudnych decyzji dotyczących działających lub planowanych fabryk w Meksyku. Bank inwestycyjny UBS ostrzegł, że . Analitycy powiedzieli BI, że taryfy wprowadzone przez Trumpa zniechęciłyby producentów samochodów, takich jak Tesla, do inwestowania w Meksyku. — Z fabryką Tesli wszystko wisi na włosku — powiedział Sam Fiorani z AutoForecast Solutions. — W zależności od poziomu ceł może to skomplikować inwestycje w Meksyku — dodał. Nadchodzący kryzys Fiorani powiedział BI, że Według analityka Morningstar Davida Whistona General Motors i Stellantis produkują około jednej trzeciej swoich pełnowymiarowych pickupów w Meksyku, a Ford produkuje tam swojego kompaktowego pickupa Maverick. Meksyk jest również kluczowym ośrodkiem produkcyjnym dla Mustanga Mach-E EV Forda, budowanego w fabryce firmy w Cuautitlan. Umowa o wolnym handlu ze Stanami Zjednoczonymi, która pozwala producentom samochodów importować pojazdy przez granicę bez ceł i która ma zostać poddana przeglądowi w 2026 r., przyciągnęła innych producentów samochodów spoza Wielkiej Trójki. Meksyk wzbudził również zainteresowanie chińskich producentów samochodów, wywołując obawy, że mogą oni wykorzystać ten kraj jako "tylne drzwi" do rynku amerykańskiego. Chińscy giganci pojazdów elektrycznych BYD i MG ogłosili plany budowy fabryk w tym kraju. BYD zaprzeczył doniesieniom, że wstrzymał te plany, aby poczekać na wynik wyborów. Inni producenci samochodów też zwiększyli swoją obecność w Meksyku, pomimo niepewności związanej z wyborami i perspektywą ceł za drugiej kadencji Trumpa. Jeep, marka Stellantis, buduje swój pierwszy pojazd elektryczny, Wagoneer S, w fabryce w Toluca w Meksyku. CEO Chryslera, innej marki Stellantis, również niedawno potwierdził, że , po tym, jak "Wall Street Journal" poinformował, że firma rozważa wyprodukowanie swojej najpopularniejszej ciężarówki Ram 1500 na południe od granicy. Tymczasem niemiecka luksusowa marka BMW inwestuje 800 mln euro w rozbudowę fabryki w San Luis Potosí w Meksyku, w której od 2027 r. ma powstawać linia Neue Klasse. — — powiedziała BI Stephanie Brinley, analityk motoryzacyjny w S&P Global. — To sprawia, że budowa fabryki w Meksyku jest droższa i mniej atrakcyjna — dodała. Kosztowny dylemat Brinley dodała, że wielu producentów samochodów, którzy są obecni w USA od dziesięcioleci, ma swoje zakłady w Meksyku, co oznacza, że — To byłaby ogromna inwestycja... prawdopodobnie wymagałaby oszałamiającej ilości pieniędzy i nie można byłoby tego zrobić szybko. Zmiana śladu produkcyjnego zajęłaby co najmniej pięć lat — powiedziała. Brinley stwierdziła, że — W tym miejscu taryfy ostatecznie szkodzą konsumentom, ponieważ firmy te nie zamierzają po prostu wziąć ich na siebie. Niektóre, jeśli nie wszystkie koszty zostaną przeniesione na konsumentów — powiedziała Brinley. Tesla, GM, Ford i Stellantis nie odpowiedziały na prośby BI o komentarz.

SOURCE : businessinsider_pl

LATEST INSIGHTS