business
Agencja Uzbrojenia umowa na zakup czogow K2 ich polonizacja i produkcja w Polsce nie jest zagrozona
Negocjowana wasnie druga umowa na zakup kolejnej partii czogow K2 jak i ich polonizacja oraz produkcja w Polsce nie jest zagrozona - przekazaa w komunikacie Agencja Uzbrojenia po publikacji "Rzeczpospolitej" w ktorej mowa o opoznieniu umowy i niepewnosci do co przyszej produkcji czogow w Polsce.
W piątek dziennik "Rzeczpospolita" opublikował artykuł poświęcony negocjowanej obecnie między Agencją Uzbrojenia, Polską Grupą Zbrojeniową i koreańskim producentem Hyundai Rotem umowy przewidującej dostawy do Wojska Polskiego kolejnych czołgów K2. Pierwsza umowa na dostawę do Polski 180 wyprodukowanych w Korei czołgów K2 została podpisana w lipcu 2022 roku, za rządów w MON Mariusza Błaszczaka. Równolegle podpisano wtedy szerszą umowę ramową, przewidującą dostarczenie do polskiej armii łącznie 1000 czołgów, z których pozostałe 820 miałoby ulec głębszej polonizacji, docelowo zaś czołgi miałyby być produkowane w Polsce. Obecnie trwają dostawy 180 czołgów z pierwszej umowy wykonawczej, są one jednak spolonizowane w niewielkim stopniu - polskie są w nich jedynie systemy łączności produkowane przez Grupę WB. Zakup tych czołgów był uzasadniany możliwością szybkich dostaw, które stały się kluczowe dla wypełniania luk powstałych po tym, jak w 2022 i 2023 roku Polska przekazała kilkaset swoich czołgów z rodziny T-72 broniącej się przed Rosją Ukrainie. W myśl podpisanej w 2022 roku umowy ramowej K2 ma docelowo stać się najliczniej wykorzystywanym przez Wojsko Polskie typem czołgu. W związku z tym obecnie trwają negocjacje nad kolejnymi umowami wykonawczymi realizującymi założenia umowy ramowej - dostawy do WP kolejnych czołgów i ich polonizacji (do wersji nazywanej K2PL). W czerwcu wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz mówił, że prawdopodobnie we wrześniu, na kieleckich targach MSPO, podpisana zostanie kolejna umowa wykonawcza na dostawę kolejnych 180 czołgów. Kosiniak-Kamysz zapewnił, że K2 docelowo będą powstawać w Polsce, zapowiedział, że celem jest to, by część czołgów z zaplanowanej na wrzesień umowy powstało już w polskich zakładach. Dodał, że otrzymał od strony koreańskiej zapewnienia o bezproblemowym transferze potrzebnej technologii. Według informacji "Rzeczpospolitej" z piątku, ta umowa ma jednak nie zostać podpisana podczas wrześniowych targów. "Plany produkcji tych czołgów w Polsce stoją zaś pod znakiem zapytania" - dodaje gazeta. "Z nieoficjalnych informacji +Rzeczpospolitej+ wynika, że negocjacje idą teraz w kierunku zwiększenia liczby elementów z Polski w koreańskich czołgach K2, a nie ich produkcji w naszym kraju. Rozszerzony miałby być również zakres serwisu, który wykonywałyby zakłady nad Wisłą" - czytamy. Według gazety, rozmowy dotyczące zakupu kolejnych 180 czołgów K2 "przeciągają się głównie ze względu na brak porozumienia między potencjalnymi wykonawcami polskiej części kontraktu i z powodu sposobu finansowania umowy". Jak dodano, obecnie najbardziej prawdopodobnym terminem podpisania umowy jest końcówka b.r. Do informacji "Rz" odniosła się następnie w komunikacie na portalu X (Twitterze) Agencja Uzbrojenia - instytucja odpowiedzialna za zakupy sprzętu dla Wojska Polskiego. "Informujemy, że negocjowana właśnie druga umowa na zakup kolejnej partii czołgów K2, jak i ich polonizacja oraz produkcja w Polsce nie jest zagrożona" - oświadczono. "Nie uzależniamy podpisywania jakichkolwiek umów od kalendarza imprez handlowych. Uzależniamy je jedynie od najlepszych wynegocjowanych warunków zakupu. 9 sierpnia przeszliśmy do finalnych rozmów z firmami Hyundai Rotem Company i PGZ S.A. Prowadzone negocjacje obejmują m.in. 180 czołgów K2, 81 wozów towarzyszących oraz zapas amunicji" - czytamy w komunikacie. K2 to jeden z typów broni – obok samobieżnych armatohaubic K9, wyrzutni rakietowych K239 i samolotów szkolno-bojowych FA-50 – kupowanych przez Polskę w Republice Korei. Umowę ramową zakładająca zakup 1000 czołgów zatwierdził w lipcu 2022 ówczesny szef MON Błaszczak. Miesiąc później Agencja Uzbrojenia i Hyundai Rotem podpisały umowę wykonawczą o wartości 3,37 mld USD netto na dostawę 180 czołgów w latach 2022-25. Zapowiadano wtedy, że w 2026 roku, wraz z kolejnymi planowanymi dostawami rozpocznie się produkcja tych wozów w Polsce. Serwis, remonty i produkcja miały zostać ulokowane w należących do Polskiej Grupy Zbrojeniowej Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych w Poznaniu, zajmujących się obsługą czołgów Leopard 2 i wybranych jako miejsce serwisu M1 Abrams. Zapowiadano ponadto włączenie do PGZ – i do prac przy spolonizowanej wersji K2 – zakładów Cegielskiego (szef MON mówił o tym w maju). Pojawiły się także oczekiwania, w tym ze strony związkowej, że w projekcie wezmą udział gliwickie Zakłady Mechaniczne Bumar Łabędy, w przeszłości produkujące, a obecnie uczestniczące w remontach sprzętu pancernego. Obecnie żadna z polskich firm zbrojeniowych nie produkuje czołgów; ostatnie maszyny powstały w Polsce w zakładach Bumaru w latach 2007-2009. Były to czołgi PT-91M zamówione przez rząd Malezji.(
PREV NEWSDwie oferty przejecia DB Schenker za ok. 14 mld EUR
NEXT NEWSKrol patkow sniadaniowych odchodzi po osmiu latach. Gigant ma problemy
Wielka Brytania jak Australia. Chca zakazu dla osob ponizej 16 lat
Wielka Brytania rozwaza zakaz korzystania z mediow spoecznosciowych dla osob ponizej 16. roku zycia jak poinformowa sekretarz ds. technologii Peter Kyle w rozmowie z BBC.
Co z pomoca dla powodzian Jest komunikat rzadu pada konkretna kwota
Na tereny dotkniete powodzia zostay dotychczas przekazane srodki na poziomie 216 mld z zarowno na pomoc przedsiebiorcom jak i zasiki celowe oraz wsparcie na odbudowe i remonty domow i mieszkan poinformowa wiceminister spraw wewnetrznych i administracji Wiesaw Szczepanski.
Wiceminister odpowiada ws. podwyzek stawek za przeglad. "Cykliczna waloryzacja opaty"
Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje projekt ustawy ktory zmieni zasady ustalania opat za badania techniczne pojazdow - poinformowa w Sejmie wiceminister infrastruktury Stanisaw Bukowiec. To odpowiedz na apel branzy ktora od wielu miesiecy domaga sie wzrostu opat. Projekt ma powiazac stawki z "obiektywnym wskaznikiem" co ma pozwolic na ich cykliczna waloryzacje i uchronic stacje kontroli pojazdow przed kolejnymi zamknieciami.
EBC ma powazny problem z pacami
Utrzymujaca sie wysoka dynamika wzrostu wynagrodzen jest obecnie jednym z najpowazniejszych wyzwan z jakimi mierzy sie Europejski Bank Centralny probujac odzyskac kontrole nad inflacja.
Francja zakupia rekordowo duzo rosyjskiego LNG. Nie tylko dla siebie
Dostawy skroplonego gazu ziemnego z Rosji do Francji przekroczyy juz w tym roku rekordowy poziom za cay 2022 rok. Gownym odbiorca terminalu w Dunkierce jest dawna spoka zalezna Gazpromu znacjonalizowana przez niemiecki rzad.
By Iwona TrusewiczProducent Pepsi postawi gigantyczna farme fotowoltaiczna pod Wrocawiem
PepsiCo uruchomio swoja najwieksza jak dotad farme fotowoltaiczna w Polsce o mocy 35 MWp megawatopikow w miejscowosci Swiete na Dolnym Slasku. Inwestycja ta zasili produkcje produktow marek Lays i Doritos.