Blogs
Home/business/Rosyjska "Khatanga" pojdzie na zom Zbiornikowiec stanowi zagrozenie

business

Rosyjska "Khatanga" pojdzie na zom Zbiornikowiec stanowi zagrozenie

Port Gdynia poinformowa ze rosyjski zbiornikowiec "Khatanga" najprawdopodobniej zostanie zezomowany. Od kilku lat cumuje w gdynskim porcie z niejasnym statusem wasnosciowym a po upadku armatora statek nie nadaje sie juz do zeglugi i wrecz stanowi zagrozenie dla portowej infrastruktury.

Rosyjska "Khatanga" pójdzie na złom? Zbiornikowiec stanowi zagrożenie
February 07, 2025 | business

Statek "Khatanga", który od kilku lat cumuje w gdyńskim porcie, nie nadaje się do samodzielnej żeglugi. Port Gdynia podał, że jednostka docelowo prawdopodobnie zostanie zezłomowana. W czwartek Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało, że statek, który cumuje w porcie od 8 lat zostanie z niego usunięty. W czwartek w mediach społecznościowych Ministerstwo Infrastruktury podało, że zgodnie z decyzją wydaną przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni (UMG), Zarząd Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) został zobowiązany do usunięcia rosyjskiego statku "Khatanga", który stoi w porcie od 2017 roku. Podano, że jednostka zagraża bezpieczeństwu żeglugi i jest wycofana z eksploatacji. Dzień później rzeczniczka prasowa UMG Magdalena Kierzkowska przekazała, że dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni wydał Zarządowi Morskiego Portu Gdynia zarządzenie usunięcia statku. "Jest to element działań, zmierzających do skutecznego rozwiązania kwestii statku, który po latach przebywania w Gdyni z niejasnym i zmiennym statusem własnościowym (wejście do stoczni na remont, upadłość armatora, brak kontaktu z syndykiem, zmiany własnościowe terenów portowych i samego nabrzeża) jest obecnie obiektem niezdolnym do samodzielnej żeglugi, bez załogi, bez zasilania i w aktualnym stanie, stanowiącym potencjalne zagrożenie dla infrastruktury portowej" - przekazała Kierzkowska. Zapewniła przy tym, że statek pozostaje pod stałym nadzorem ze strony Portu Gdynia oraz służby dyżurnej Kapitanatu. Statek pozostaje pod nadzorem Portu Gdynia oraz służby dyżurnej Kapitanatu. Z kolei rzeczniczka prasowa ZMPG Kalina Gierblińska poinformowała, że port od miesięcy starał się o decyzję, która odblokuje możliwość wyprowadzenia statku z gdyńskiego portu. Wyjaśniła, że decyzja wydana przez Urząd Morski w Gdyni nie precyzuje jeszcze warunków wyprowadzenia jednostki. "Zostaną one ustalone w porozumieniu z ZMPG" - podała. Podkreśliła, że statek z pewnością nie nadaje się do samodzielnej żeglugi, a docelowo prawdopodobnie będzie zezłomowany. "ZMPG będzie dążyć do sprzedaży tej jednostki, aby z jej ceny pokryć przynajmniej część zobowiązań, jakie powstały wskutek nieopłacania postoju przez rosyjskiego armatora" - wyjaśniła. Podała, że rekompensata za postój jednostki wynosi ok. 13 mln złotych. W czwartkowym komunikacie Ministerstwo Infrastruktury przekazało, że ZMPG będzie domagać się od rosyjskiego armatora zwrotu kosztów za cały okres cumowania jednostki w porcie. Gdyński magistrat na swojej stronie podał, że zbiornikowiec "Khatanga" ma ponad 150 metrów długości, 26 metrów szerokości i waży ponad 15 tys. ton. Służył do i jej pochodnych. Od 2017 roku cumuje w Porcie Gdynia, gdzie został zatrzymany, kiedy nie przeszedł kontroli technicznej. Statek miał przejść remont i odpłynąć, ale do tego nie doszło. W 2020 roku armator jednostki - Murmansk Shipping Company - ogłosił upadłość przez co "Khatanga" pozostała w porcie. Z biegiem lat coraz bardziej pogarszał się stan techniczny statku. Jak wynika z informacji medialnych rosyjski zbiornikowiec dwukrotnie zerwał się z cum zagrażając bezpieczeństwu innych statków.

SOURCE : interiabiznes
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS