Blogs
Home/business/Orlen przy wsparciu unijnym chce wybudowac w Szczecinie hub wodorowy

business

Orlen przy wsparciu unijnym chce wybudowac w Szczecinie hub wodorowy

Orlen planuje budowe w Szczecinie instalacji do produkcji wodoru. Hub ma powstac w ramach projektu realizowanego przy dofinansowaniu z Unii Europejskiej. Koncern ogosi zapytanie ofertowe w sprawie inwestycji odpowiedzi mozna skadac do 28 lutego.

Orlen przy wsparciu unijnym chce wybudować w Szczecinie hub wodorowy
February 07, 2025 | business

W opublikowanej dokumentacji postępowania „Budowa instalacji do produkcji wodoru - hub Szczecin” Orlen poinformował, że zadanie to dotyczy kompleksowego wykonania robót w formule EPC, „pod klucz”. Koncern wyjaśnił, że inwestycja będzie prowadzona na potrzeby projektu „Clean Cities - Hydrogen Mobility in Poland” przy dofinansowaniu z budżetu UE w ramach programu CEF Transport Alternative Fuels Infrastructure Facility. Jak podał w ogłoszeniu Orlen, zakres przedsięwzięcia ma obejmować budowę infrastruktury wytwarzania wodoru z odnawialnych źródeł energii wraz z elektrolizerem zasilanym energią z tych źródeł, magazynami oraz infrastrukturą do załadunku o mocy ok. 5 MW i wydajności na poziomie co najmniej 85 kg wodoru na godzinę. Według koncernu, realizacja inwestycji ma potrwać do dwóch lata od chwili podpisania umowy z wybranym w postępowaniu oferentem. W tym terminie koncern oczekuje finalizacji wszystkich prac w formule EPC, zakończenia rozruchów, testów i prób funkcjonalnych oraz uruchomienia instalacji i przekazania dokumentacji powykonawczej. Odpowiedzi na ogłoszone zapytanie ofertowe dotyczące hubu można składać do 28 lutego br. W kwietniu 2024 r. koncern oznajmił, że otrzymał 62 mln euro bezzwrotnego wsparcia z UE na projekt "Clean Cities - Hydrogen Mobility in Poland"; dofinansowanie obejmie budowę w Polsce 16 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru i instalacji produkcji „zielonego”, odnawialnego wodoru. Orlen wyjaśniał wtedy, że unijne wsparcie zostało przekazane na realizację trzeciej fazy projektu, a w ramach pierwszych dwóch etapów koncern rozpoczął budowę ośmiu stacji tankowania wodoru w całej Polsce oraz instalacji produkcji wodoru jakości automotive we Włocławku - inwestycje te już wcześniej otrzymały dofinansowanie w wysokości 70 mln zł z funduszu Łącząc Europę. W ramach tych środków, jak przypominał koncern - uruchomiono m.in. dostawy paliwa wodorowego dla pojazdów komunikacji miejskiej w Poznaniu oraz rozpoczęto testy stacji tankowania wodoru w Katowicach. Orlen zapowiadał, że kolejne stacje tankowania wodoru będą uruchamiane m.in. w Pile, Warszawie, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie i Włocławku, jako obiekty do zasilania autobusów miejskiej komunikacji publicznej, samochodów osobowych i ciężarowych. Koncern informował, że w trzecim etapie projektu zamierza zbudować 16 kolejnych ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru, które będą rozmieszczone w sieci transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T w różnych częściach kraju. Także w kwietniu 2024 r. Orlen podawał, że planuje budowę w Szczecinie instalacji do produkcji wodoru jakości automotive, w oparciu o elektrolizę wody zasilanej odnawialnymi źródłami energii. Grupa Orlen to multienergetyczny koncern, który posiada rafinerie w Polsce, Czechach i na Litwie oraz sieć stacji paliw, w tym także w Niemczech, na Słowacji, Węgrzech i w Austrii. Rozwija również segment wydobywczy ropy naftowej i gazu ziemnego, segment petrochemiczny, a także energetyczny, w tym z odnawialnych źródeł energii. Planuje też rozwój energetyki jądrowej opartej o małe, modułowe reaktory SMR. Na początku stycznia br. Orlen ogłosił nową strategię do 2035 r. Według niej, skumulowane nakłady inwestycyjne z uwzględnieniem inwestycji kapitałowych w latach 2025-2035 mogą wynieść do 380 mld zł. Koncern podkreśla, że istotnym elementem jego zaktualizowanej strategii jest m.in. rozszerzenie oferty paliwowej, która za 10 lat w ponad 25 proc. ma bazować na zeroemisyjnych źródłach. Strategia zakłada też spadek emisji w segmencie downstream przez produkcję wodoru niskoemisyjnego - w 2035 r. ma to być 210 tys. ton czystego wodoru do produkcji rafineryjnej i transportu.

SOURCE : pb
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS