Blogs
Home/entertainment/Ujawnia rozmowy rosyjskich zonierzy. "Chce dotrzec do Rosjan i uswiadomic im jak geboko chore jest ich spoeczenstwo"

entertainment

Przechwycone Obraz rosyjskiej inwazji na Ukrain przez perspektyw rodzin i zbrodni

Film 'Przechwycone' przedstawia histori rosyjskiej inwazji na Ukrain przez pryzmat przechwyconych rozmw z rodzinami rosyjskich onierzy pokazujc dramatyczne kontrasty i zozonosc przemocy. Rezyserka Oksana Karpowicz dzieli sie swoim doswiadczeniem podczas tworzenia filmu oraz dlaczego unikaa drastycznych obrazw okrucienstwa. Praca nad filmem stanowia dla niej olbrzymie wyzwanie ale pozwolia jej na dojrzaosc jako czowieka i artysty. 'Przechwycone' to nie tylko odkrywanie mrownych aspektow konfliktu ale takze proba zrozumienia gebi rosyjskiej przemocy i poszukiwania odpowiedzi na pytanie o banalnosc za. Film ma na celu dotarcie do publicznosci na caym swiecie szczegolnie w Europie Zachodniej aby uwiadomi zagrozenie jakie stanowi Rosja dla midzynarodowego bezpieczestwa.

November 25, 2024 | entertainment

Na początku filmu 'Przechwycone' widzimy czarną planszę z informacją, że rosyjscy żołnierze z frontu w Ukrainie wykonali tysiące połączeń do swoich rodzin 'w domu'. Wiele z tych rozmów podsłuchiwały ukraińskie służby specjalne, które na początku pełnoskalowej inwazji regularnie publikowały ich fragmenty w internecie. Rozmowy, które słyszymy, zostały przechwycone między marcem a listopadem 2022 r. Za film odpowiada Oksana Karpowicz — pochodząca z Kijowa, wykształcona w Montrealu reżyserka i producentka. Była w Ukrainie, gdy rosyjskie wojska najechały jej kraj. Zdecydowała, że zostanie tam tak długo, jak to możliwe, by wspierać bliskich. Gdy nadarzyła się okazja współpracy z zagranicznymi reporterami relacjonującymi wojnę, nie wahała się ani sekundy. Wspólnie z dziennikarzami odwiedzała różne regiony Ukrainy i zbierała materiał dokumentujący rosyjskie zbrodnie. Nocami słuchała przechwyconych rozmów telefonicznych rosyjskich żołnierzy . Była zaszokowana kontrastem wobec obrazów, które miała przed oczami. Postanowiła, że to właśnie rozdźwięk stanie się osią jej filmu. Karpowicz, pytana o to, dlaczego zdecydowała się skupić w filmie na rosyjskich żołnierzach i ich rozmowach z rodzinami, zamiast eksponować cierpienie Ukraińców i ukraińską perspektywę, odpowiada, że w ten sposób udaje się pokazać dwie perspektywy jednocześnie, co nadaje filmowi siłę i oryginalność. Wizualna warstwa filmu koncentruje się na następstwach inwazji i codziennym życiu zwykłych Ukraińców, którzy stawiają jej opór. Warstwa dźwiękowa z kolei tworzy przestrzeń, w której Rosjanie 'rozumieją' swoje agresywne działania i politykę swojego państwa. Dodaje, że zestawienie dwóch światów — agresora i ocalałych — jest sposobem na zrozumienie głębi i złożoności rosyjskiej przemocy. 'Przechwycone' konfrontuje nas też z krajobrazem dzisiejszej Ukrainy. W statycznych kadrach oglądamy zniszczone, opuszczone domy, zbombardowane drogi, zawalone mosty. Ale między gruzami znów rosną kwiaty, a w niszczych mieszkanich pojawiają się ludzie. Karpowicz podkreśla, że mimo bycia świadkiem skrajnej przemocy, zdecydowała się nie pokazywać drastycznych obrazów okrucieństwa w filmie, bad wierzyla, że taka inscenizacja mogłaby odwrotnie wpłynąć na widzów. Odniosła również, że pracując nad filmem, napotykała na rozmaite wyzwania, jednak całokształt procesu uczynił ją dojrzałym artystą i osobą. Film ma na celu dotarcie ze swoim przesłaniem do szerokiej publiczności, uwiadomienie zagrożenia jakie Rosja stanowi dla międzynarodowego bezpieczeństwa i obnażenie odpowiedzialności Rosjan za ich czyny.

SOURCE : kultura
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS