Home/entertainment/Mistrzowie horroru i nie tylko - dorobek studia Bloober Team

entertainment

Mistrzowie horroru i nie tylko - dorobek studia Bloober Team

W ostatnich tygodniach krakowskie studio Bloober Team jest na ustach niemal wszystkich a to za sprawa - jak sie okazuje - swietnie przygotowanego remakea Silent Hill 2. Polacy po raz kolejny udowodnili ze sa mistrzami kreowania ciezkiej atmosfery i potrafia udzwignac nawet tak trudne zadanie jak remake jednej z najbardziej kultowych gier w historii.

October 22, 2024 | entertainment

Dlatego pomyślałem, że z tej okazji warto będzie się przyjrzeć całemu dorobkowi krakowskiego studia. A wbrew pozorom - wcale nie zaczyna się on od pierwszej części Layers of Fear. Inspirowana kultowymi seriami gier strategiczno-turowych, a do tego mogąca pochwalić się sympatyczną oprawą graficzną i lokacją, która ostatni raz w grach strategicznych pojawiła się w 1999 w kultowym "Faraonie". Grę cechowała przystępność, a przy tym była ona przystosowana nie tylko do potrzeb komputerów, ale i różnego typu konsol mobilnych - pomysł, który Bloober Team eksploatowało w kolejnych tytułach. Pierwsze dokonania są bardzo odległe od klimatów horroru, z których Polacy zasłynęli najbardziej. W 2010 roku wydali oni (najpierw na iPhone’y, a następnie na konsolę Nintendo DS) grę . W grze tej mamy do dyspozycji określoną liczbę łóżek szpitalnych, którymi trzeba dysponować w taki sposób, by pojawiający się w naszej placówce pacjenci doszli do zdrowia w możliwie najkrótszym czasie. Gra jest tak naprawdę prostym "klikaczem", ale kliknięcia te to wykonywanie kolejnych "akcji" na pacjentach - im szybciej to robimy, tym bardziej efektywna jest nasza praca. Gra muzyczna, wydana przy współpracy z , która w swojej stylistyce oraz mechanikach przypominała nieco serię . Zadaniem gracza jest w niej samodzielne wykonywanie dzieł Fryderyka Chopina w różnych aranżacjach - podzielonych m.in. na classic, rock i pop. Gra obsługiwała sterowanie z poziomu klawiatury jak i różnego rodzaju kontrolerów dedykowanych grom rytmicznym. Gra typu tower defense, która pojawiła się tylko na systemach mobilnych i niektórych konsolach - iOS, PSP, Nintendo Switch i Nintendo Wii. Jej oceny na Metacritic i w serwisach branżowych oscylowały wokół "przeciętnych", choć były wyjątki - w serwisie IGN gra otrzymała ocenę 7,5 dla wersji na Wii. Połączenie gry logicznej i platformówki, które ukazało się na pecetach oraz PlayStation 3 i PlayStation Vita. Inspiracją dla stworzenia gry były takie klasyczne tytuły jak i . W grze sterujemy postaciami 5 żołnierzy, którzy muszą łączyć swoje unikalne zdolności aby pokonywać kolejne poziomy. Niestety, gra ani w tej, ani w drugiej części nie zdobyła serc graczy, a jej oceny są raczej negatywne, w porywach do mieszanych. Strategiczno-zręcznościowa MOBA, której akcja - jak mówi tytuł - toczy się na wsi. Była to gra z rodzaju free-to-play, w której bohaterami byli rolnicy, walczący między sobą przy pomocy narzędzi rolniczych i korzystający z pomocy zwierząt. W rozgrywce są oni podzieleni na dwie trzyosobowe drużyny, z których każda ma za zadanie zdobyć bazę przeciwników. Gra mocno inspirowana klasycznym , która wsławiła się chyba głównie tym, że była... najgorzej ocenianą grą jaka pojawiła się na PlayStation 4. Jej średnia ocen z Metacritica oscylowała gdzieś wokół 27/100. Nawet sami członkowie studia otwarcie przyznają, że gra była "sporą wtopą". Wkrótce potem pojawiła się jej poprawiona wersja, BRAWL. Wkraczamy w ten etap historii studia Bloober Team, o którym można śmiało powiedzieć, że Polacy odnajdują swoje miejsce w branży jako specjaliści od horroru i gier z ciężkim, mrocznym klimatem. Wcielamy się w niej w postać XIX-wiecznego malarza pragnącego ukończyć swoje opus magnum - największe dzieło. Bohater boryka się jednak z problemami natury psychicznej, a cała gra to tak naprawdę chaotyczna i niezrozumiała podróż przez umysł artysty, podczas której poznajemy jego historię i zgłębiamy szczegóły, które popchnęły go w odmęty szaleństwa. W 2019 roku gra doczekała się sequela, w którym tym razem wcielaliśmy się w postać aktora, który otrzymał propozycję nakręcenia filmu na pokładzie płynącego transatlantyku. Sequel również przepełniają surrealistyczne sceny. Horror psychologiczny, w którym gracz wciela się w rolę Daniela Łazarskiego, krakowskiego detektywa, który posiadł zdolność włamywania się do ludzkich implantów w mózgu, dzięki czemu łatwiej mu dokonywać przesłuchań. Gra toczy się w roku 2084, po wybuchu "cyfrowej plagi", która pozbawiła życia tysiące ludzi, a w efekcie doprowadziła do wojny i masowego nadużywania narkotyków. W roli detektywa pojawił się tutaj znany aktor, Rutger Hauer. Survival horror bazujący na kultowym filmie z 1994 roku. Śledzimy w nim losy byłego policjanta, Ellisa Lyncha, który dołączył do poszukiwań chłopca, który zaginął w lasach Black Hills. Grę cechował częściowo otwarty świat, perspektywa pierwszoosobowa, zagadki logiczne oraz konieczność zbierania kaset video, których odgrywanie wpływa na losy i zachowanie całego otoczenia. Znów akcja gry toczy się w Polsce, a przede wszystkim Krakowie i okolicach, w dodatku pojawiają się tutaj częste nawiązania do okresu PRL-u. W grze wcielamy się w postać Marianne, medium pracującej w zakładzie pogrzebowym, która posiadła niezwykłą umiejętność "podróżowania" do zaświatów. Sam wygląd owych zaświatów mocno inspirowany jest twórczością Zdzisława Beksińskiego. Marianne angażuje się w pomoc w rozwikłaniu tajemnicy masakry, jaka miała miejsce wiele lat wcześniej w - obecnie opuszczonym i zrujnowanym - domu wypoczynkowym Niwa. W grze wystąpili m.in. Weronika Rosati oraz Marcin Dorociński, a do stworzenia wnętrz ośrodka Niwa wykorzystano skany wnętrz i pomieszczeń krakowskiego hotelu Cracovia.

SOURCE : gry_interia
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS