Home/science/Podroze kosmiczne moga zle wpynac na nasze serce. Zaskakujace wyniki badan

Podroze kosmiczne moga zle wpynac na nasze serce. Zaskakujace wyniki badan

Specjalisci stwierdzili ze niska grawitacja jakiej czowiek moze doswiadczac w podrozach kosmicznych moze osabic i zakocic rytm miesnia sercowego. Czy podroze kosmiczne beda dla nas zagrozeniem

September 25, 2024 | science

mają być w przyszłości jednym ze stałych elementów ludzkiej cywilizacji. Jednocześnie trwają szczegółowe badania, mające odpowiedzieć na pytanie, czy nasze organizmy będą w stanie wytrzymać długi lot w przestrzeni kosmicznej. W trakcie ostatnich badań naukowcy . Powstały one wskutek przemiany komórek macierzystych w komórki mięśnia sercowego. Wcześniej tkanki te zostały umieszczone w bioinżynieryjnym zminiaturyzowanym "urządzeniu tkankowym", które łączy poszczególne komórki, by zbierać dane o tym, w jaki sposób się one kurczą (biją). Obudowa została skonstruowana tak, by naśladować środowisko ludzkiego serca. . Co ciekawe, dane były zbierane w czasie rzeczywistym przez 10 sekund co 30 minut. Raz w tygodniu astronautka Jessica Meir zmieniała płynne składniki odżywcze otaczające tkanki. Prowadziła również ich "konserwację" w określonych odstępach czasu w celu późniejszego odczytu genów i dokonania analiz obrazowych. Specjaliści po sprowadzeniu tkanek na naszą planetę mocno się zdziwili, ponieważ dalsze oględziny ujawniły, że wszystkie tkanki osłabły, zaś ich funkcjonowanie było zaburzone. Czy ludzkie serce wytrzyma kosmiczne podróże? Po przeprowadzonych eksperymentach badacze byli zgodni, że tkanki serca "naprawdę nie radzą sobie dobrze w kosmosie". Wcześniejsze badania wykazały, że astronauci powracający z długich misji na ISS cierpieli na choroby związane z wiekiem, w tym na zmniejszoną funkcjonalność mięśnia serowego i arytmię. Jednakże część z objawów zanikała wraz z czasem po powrocie. - Niesamowita ilość najnowocześniejszej technologii z zakresu , biosensorów i bioelektroniki oraz mikrofabrykacji została włożona w zapewnienie żywotności tych tkanek w kosmosie — mówi profesor Deok-Ho Kim z Johns Hopkins University School of Medicine. Dalsze szczegółowe analizy wykazały, że . Rozwinęła się także arytmia - ich kurczenie się przebiegało prawie pięć razy dłuższej niż na Ziemi. Jednakże zauważono, że ich stan powrócił niemalże do normy po wylądowaniu na naszej planecie. Zauważono również, że wiązki białek w komórkach mięśniowych, które pomagają im się kurczyć, . Taki układ jest charakterystyczny dla osób cierpiących na choroby serca. Dodatkowo , które wytwarzają energię w komórkach, stały się większe, bardziej okrągłe, a także utraciły charakterystyczne dla nich fałdy, które pomagają komórkom wytwarzać i wykorzystywać energię. Wykazano także, że w tkankach powstawały geny zaangażowane w stan zapalny i uszkodzenia oksydacyjne. Obecnie naukowcy chcą udoskonalić swoje metody badawcze, by w lepszy sposób określić wpływ na cały organizm człowieka i na poszczególne jego organy. Badania te poszerzają naszą wiedzę dotyczącą wpływu podróży kosmicznych na funkcjonowanie ludzkiego organizmu. Ma to wielkie znaczenie w przypadku długich misji kosmicznych. Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie . *** i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub i komentuj tam nasze artykuły! *** Co myślisz o Geekweeka? Twoje zdanie ma dla nas znaczenie.