business
Zabka dopiero sie rozpedza
Lider polskiego convenience ogasza zamiar przeprowadzenia IPO i wejscia na GPW. W planach ma dynamiczny rozwoj sieci sklepow w Polsce i Rumunii.
Kupować w Żabce czy kupować Żabkę? Oto jest pytanie, które już niedługo będą mogli sobie zadawać inwestorzy. Sieć sklepów convenience z portfela funduszu CVC zapowiada to, o czym w branży mówiło się od lat, czyli intencję przeprowadzenia oferty i wejścia na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie. – Wierzymy, że planowane IPO pozwoli Grupie Żabka na dalsze wykorzystanie szerokich możliwości, jakie dostrzegamy na rynku. Aby to zrealizować, wyznaczyliśmy sobie jasne i realne cele średnioterminowe: dążymy do podwojenia sprzedaży do klientów końcowych do 2028 r., otwierając ponad 1 tys. sklepów rocznie w Polsce i Rumunii – mówi Tomasz Suchański, prezes Grupy Żabka. Na razie spółka nie ujawnia parametrów oferty ani harmonogramu. Informuje natomiast, że IPO przeprowadzi m.in. z myślą o łatwiejszym dostępie do kapitału w przyszłości, zwłaszcza że nie wyklucza rozwoju poprzez przejęcia. – Działania M&A Żabki będą się zapewne koncentrować wokół sieci handlowych, jak i start-upów technologicznych. Być może będą również selektywnie rozważane oferty nabycia producentów. Możliwości wzrostu zarówno na rynku polskim, jak i rumuńskim, zwłaszcza w zakresie poszerzania sieci i oferty są jeszcze bardzo duże – mówi Mikołaj Lipiński, partner firmy doradczej Blackpartners. Już dziś trudno znaleźć miejsce w Polsce, gdzie w zasięgu wzroku nie byłoby szyldu Żabki. Mimo to zarząd sieci ocenia, że potencjał rynku jest wciąż duży, a ekspert się z tym zgadza. - Możliwości wzrostu zarówno na rynku polskim, jak i rumuńskim, zwłaszcza w zakresie poszerzania sieci i oferty są jeszcze bardzo duże – uważa Mikołaj Lipiński Na potrzeby planowanej ekspansji firma dysponuje zespołem ok. 130 specjalistów wykorzystujących zaawansowane narzędzia AI w procesie zatwierdzania nowych lokalizacji. Operatora interesują zarówno duże aglomeracje, jak i mniejsze miejscowości. Obecnie Żabek jest ponad 10,5 tys. Sieć ocenia potencjał rynku na ok. 19,5 tys. sklepów w Polsce oraz ok. 4 tys. w Rumunii, gdzie w tym roku rozpoczęła działalność pod szyldem Froo. Czas pokaże, jak sobie tam poradzi - według przedstawicieli firmy pierwsze sygnały są obiecujące. Żabka wyskakiwała za granicę już wcześniej. W zeszłym roku uruchomiła dwa sklepy autonomiczne Żabka Nano w fabryce Tesli pod Berlinem. – Scenariusz zakładający blisko 20 tys. sklepów Żabka w Polsce wydaje się ambitny, ale realny. W mojej ocenie firma musiałaby mocno zmodyfikować strategię rozwoju i założyć przejęcie co najmniej jednej zorganizowanej sieci detalicznej. Niewykluczone, że to jeden z powodów zapowiadanego debiutu na GPW. W świetle doniesień prasowych o restrukturyzacji Grupy Eurocash, w tym m.in. likwidacji niektórych oddziałów cash&carry, wydaje się prawdopodobne, że część placówek działających pod szyldem ABC może stać się celem dla Grupy Żabka. Oczywiście tego typu akwizycja prawdopodobnie byłaby przedmiotem zainteresowania UOKiK – komentuje Michał Sadecki, prezes MSL Consulting. Żabka chce się jednak rozwijać nie tylko w handlu detalicznym, ale także w innych obszarach rynku. Jej oferta obejmuje catering dietetyczny Maczfit, porównywarkę tego typu usług Dietly, usługi q-commerce i e-commerce Delio i Żabka Jush! oraz sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych Żabka Nano. Sieć Żabka została założona przez Mariusza Świtalskiego, twórcę m.in. Eurocashu i Biedronki. Pomysł na sklep typu convenience biznesmen podpatrzył za granicą. Pierwszy otworzył w 1998 r. w Swarzędzu pod Poznaniem. W 2020 r. w sieć zainwestował fundusz AIG New Europe. Trzy lata od powstania na rynku działało już tysiąc placówek. W 2007 r. zalożyciej sprzedał Żabkę czeskiemu funduszowi Penta Investments, a rok później sieć została przejęta przez należącą do Penty spółkę Anura. W 2011 r. nowym właścicielem Żabki został fundusz inwestycyjny Mid Europa Partners, a w 2017 szyld przejął fundusz CVC Capital Partners. – Kilka lat temu Żabka przypominała raczej ubogą wersję 7-Eleven, dziś sytuacja się odwróciła. Sieć wie, jak przyciągnąć nie tylko klientów, ale także franczyzobiorców, którzy są jej kluczowymi partnerami. Żabkę wyróżnia na tle konkurencji innowacyjność. Wiele z jej pomysłów, jak np. wprowadzenie do sklepów kawy i hot-dogów, miało na polskim rynku charakter rewolucyjny. Dziś Żabka Cafe jest największą siecią kawiarni w Polsce – mówi Agnieszka Górnicka, prezes agencji badawczej Inquiry. – Żabka doskonale zdefiniowała potrzeby polskiego rynku oraz dobrze oceniła potencjał konkurencji i swoje miejsce na mapie polskiego handlu. Nigdy nie próbowała nawiązywać bezpośredniej walki z sieciami dyskontów i hipermarketów. Od ponad 25 lat jej sklepy to typowe modern convenience, czyli placówki zlokalizowane blisko klienta, oferujące wyselekcjonowany asortyment zaspokajający jego podstawowe potrzeby – podkreśla Michał Sadecki. Żabka zapowiada, że jej celem jest ponaddwukrotne zwiększenie sprzedaży do 2028 r. w porównaniu z 2023 r. Jeśli chodzi o sprzedaż porównywalną (LFL), w tym roku sieć przewiduje wzrost o 7,5-9 proc. Firma pracuje też nad zwiększeniem skorygowanej marży EBITDA. "W perspektywie średnioterminowej ma ona dążyć do górnej granicy przedziału 12-13 proc. Spółka oczekuje przyspieszenia wzrostu marż w perspektywie krótkoterminowej, w związku z normalizacją cen energii oraz rosnącym efektem skali" – podano w komunikacie. W zeszłym roku przychody spółki wzrosły o 24 proc. do 19,8 mld zł, przy czym wzrost sprzedaży porównywalnej sięgnął 10,8 proc. Skorygowana EBITDA zwiększyła się o 17 proc. do 2,83 mld zł. Żabce udało się też pierwsze półrocze 2024 - przychody wzrosły o 21,5 proc. do 11,1 mld zł, a wzrost LFL wyniósł 10,3 proc. Skorygowana EBITDA zwiększyła się natomiast o 33,5 proc. do 1,4 mld zł.
Wsparcie firm dotknietych powodzia. Nawet milion z dla jednego przedsiebiorcy
Ministerstwo Rozwoju i Technologii informuje o nowych mechanizmie pomocy dla przedsiebiorcow dotknietych skutkami powodzi. Firmy ktore ucierpiay od wielkiej wody otrzymaja 16 tys. z na kazdego zgoszonego do ubezpieczenia w ZUS lub rownowartosc 75 proc. sredniomiesiecznego przychodu osiagnietego rok wczesniej.
PLN w ciagu tygodnia nieznacznie osabi sie rentownosci SPW spady
Zoty konczy tydzien niewielkim osabieniem wobec euro i dolara. W przypadku rynku dugu w ciagu mijajacego tygodnia dochodowosc krajowych obligacji 10-letnich spada o 11 pb. i byy to jedne z najlepiej zachowujacych sie papierow w Europie. W przyszym tygodniu inwestorzy w Polsce beda zwracac uwage na dane o inflacji za wrzesien.
Zaufanie konsumentow w USA wzroso powyzej oczekiwan
Zaufanie konsumentow w Stanach Zjednoczonych wzroso we wrzesniu bardziej niz oczekiwano. Z badania przeprowadzonego przez Uniwersytet Michigan wynika ze przewidywania dotyczace inflacji w perspektywie pieciu lat utrzymay sie na poziomie 31 proc.
"WSJ" izraelski wywiad skupi sie na Hezbollahu przez co nie doceni Hamasu
Wywiad Izraela skupi wysiki na libanskiej organizacji terrorystycznej Hezbollah przez co nie doceni palestynskiego Hamasu - oceni w piatek "Wall Street Journal". Izrael zakada ze Hamas nie bedzie dazy do bezposredniej konfrontacji i zrezygnowa z prob infiltrowania Strefy Gazy - doda.
Widmo strajku w amerykanskich portach
Na 1 pazdziernika zaplanowany jest protest pracownikow amerykanskich terminali domagajacych sie podwyzek. Skutki moze odczuc takze europejska w tym polska gospodarka.
Projekt MF chce objac akcyza wielorazowe papierosy elektroniczne oraz podgrzewacze
Ministerstwo Finansow chce objac akcyza wielorazowe papierosy elektroniczne oraz podgrzewacze zamierza takze podniesc akcyze na pyn zawarty w jednorazowych papierosach elektronicznych wynika z informacji opublikowanej w piatek na stronach kancelarii premiera.