business
XTB zatrudnio sztuczna inteligencje. Jak ocenia pierwszy rok wspopracy
Trend sztucznej inteligencji napedzi giedowe notowania wielu zagranicznych spoek ale AI przyjmuje sie takze na polskiej ziemi czego dowodem jest XTB. Pracownicy fintechu korzystaja z niej juz od roku. Jak ze sztucznej inteligencji korzysta sie w biurach najwiekszego polskiego brokera Spoka podzielia sie szczegoami na ten temat.
Trend sztucznej inteligencji napędził giełdowe notowania wielu zagranicznych spółek, ale AI przyjmuje się także na polskiej ziemi, czego dowodem jest XTB. Pracownicy fintechu korzystają z niej już od roku. Jak ze sztucznej inteligencji korzysta się w biurach największego polskiego brokera? Spółka podzieliła się szczegółami na ten temat. fot. VesnaArt / / Shutterstock W tej chwili nie widać tego na zewnątrz, ale w wewnętrznych procesach XTB sztuczna inteligencja odgrywa już bardzo istotną rolę. Z opartych na niej narzędzi korzystają pracownicy zatrudnieni w wielu działach spółki od obsługi klienta i marketingu po informatyków. Sztuczna inteligencja stała się integralną częścią procesów w firmie i na uwagę zasługuje czas, w którym do tego doszło. W przyszłości udogodnienia związane z AI mają zauważyć również klienci brokera. Pod koniec 2023 roku w ramach działu odpowiedzialnego za Produkt i Technologie w XTB stworzono zespół mający za zadanie opracować i wdrażać technologie bazujące na sztucznej inteligencji. Na jego czele stanął dr Tomasz Gawron - doświadczony programista będący ekspertem w dziedzinie robotyki. XTB poinformowało Bankier.pl, że po roku od rozpoczęcia prac zespołu AI ze stworzonych przez niego rozwiązań korzysta każdego dnia ponad 60 proc. pracowników spółki. Zobacz także Postaw pierwsze kroki ku bezpiecznym inwestycjom — przeczytaj nasz poradnik o Obligacjach Skarbowych! - Ostatni rok był dla nas niezwykle intensywny pod względem implementacji rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji. Choć na zewnątrz efekty mogą być jeszcze pozornie mało zauważalne dla klientów, wewnętrznie sztuczna inteligencja już teraz pełni rolę kluczowego asystenta pracowników XTB, znacząco zwiększając efektywność ich działań i wspierając rozwój platformy. Ponad 60 proc. naszego zespołu regularnie korzysta z narzędzi wspierających codzienną pracę. Miesięcznie generujemy blisko 100 tysięcy zapytań obsługiwanych przez sztuczną inteligencję, co pozwala oszczędzać cenny czas i skupić się na kreatywności oraz personalizacji obsługi klientów - skomentował dr Tomasz Gawron, Head of AI w XTB. Jak XTB korzysta ze sztucznej inteligencji Narzędzia oparte na AI są wykorzystywane przez XTB m.in. w onboardingu nowych klientów, co pozwoliło na automatyzację i skrócenie całego procesu. Pracownicy kontrolują jedynie wybrane etapy, co daje im więcej czasu na obsługę niestandardowych przypadków. Podobne podejście planowane jest w automatyzacji migracji rachunków IKE od innych brokerów. Jak podkreśla XTB, jest to szczególnie interesująca innowacja w kontekście tradycyjnej, analogowej natury tego procesu w innych instytucjach finansowych. Kolejnym miejscem, w którym wdrożenie sztucznej inteligencji przynosi spółce znaczne korzyści, jest Dział Technologii Produktu, gdzie z rozwiązań opartych na AI korzysta prawie 200 pracowników. Narzędzia wspierają generowanie kodu, analizę danych, recenzję zmian w projektach i umożliwiają automatyzację rutynowych działań. Spółka informuje, że dzięki temu programiści mogą koncentrować się na bardziej zaawansowanych zadaniach. Z AI korzysta także dział marketingu brokera. Wewnętrzne narzędzia XTB umożliwiają tworzenie grafik do kampanii reklamowych oraz wspomagają pracę copywriterów. Oprócz tego dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji wprowadzono zaawansowany system voice of customer, który analizuje opinie użytkowników o platformie XTB pozostawione w sieci. Według spółki pozwala jej to na szczegółową analizę sentymentu i umożliwia szybszą reakcję na opinie użytkowników. AI nie tylko dla firmy XTB podkreśla, że nie zamierza ograniczać się wyłącznie do wewnętrznego wykorzystania AI. Za niedługo na platformie inwestycyjnej brokera pojawi się specjalny chat oparty na sztucznej inteligencji, który będzie wspierał pracę działu obsługi klienta. Narzędzie ma przejąć obsługę podstawowych, powtarzających się zapytań, co według firmy pozwoli pracownikom skupić się na bardziej wymagających sprawach. - Docelowo pracujemy nad tym, aby w XTB powstał asystent AI dostępny dla każdego naszego klienta. Chat obsługujący pytania użytkowników z zakresu obsługi platformy to dopiero wstęp do wdrażania naszych funkcjonalności mających na celu zwiększenie komfortu korzystania z platformy. W dalszych etapach chcemy, aby asystent AI wspierał inwestorów w szukaniu informacji na temat rozważanych inwestycji czy pozyskiwania szczegółowych danych. Wszystko po to, aby jeszcze bardziej zdemokratyzować świat inwestycji i pozwolić inwestorom podejmować jak najbardziej przemyślane i odpowiedzialne decyzje inwestycyjne - podsumowuje dr Tomasz Gawron. 2024 rok był dla XTB bardzo intensywny pod względem wprowadzonych nowości dla klientów. Od początku października polscy klienci brokera mogą zakładać u niego rachunki IKE , umożliwiające inwestowanie pod parasolem podatkowym. Oprócz tego XTB uruchomiło zautomatyzowane Plany Inwestycyjne, wymianę walut pomiędzy kontami oraz wirtualny portfel z kartą wielowalutową. O tym co szykuje na przyszły rok, fintech ma zamiar powiedzieć na początku 2025 r. MM Źródło:
PREV NEWSFirmy chca wyprzedzic ca Trumpa. Zamawiaja towary z Chin caymi kontenerami
NEXT NEWSElektryki tanieja. Wkrotce beda tansze od aut z komisow
Portugalczyk zastapi Belga na stanowisku przewodniczacego Rady Europejskiej
Po piecioletniej kadencji przewodniczacego Rady Europejskiej czyli gremium zozonego z przywodcow panstw UE Belg Charles Michel przekaza uroczyscie stanowisko swojemu nastepcy Portugalczykowi Antoniemu Coscie. Bierzmy sie do roboty wezwa byy premier Portugalii.
Coca-Cola McDonald's Nike i inni. Juz za chwile na warszawskiej giedzie
Jeden z gownych zarzutow dotyczacych inwestowania wyacznie na GPW polega na tym ze taki inwestor pozbawia sie szans na zyski z najwiekszych swiatowych firm. GPW ma na to pomys daje mozliwosc inwestowania w zagraniczne spoki u siebie za pomoca rynku GlobalConnect. Niebawem w ten sposob "zadebiutuja" m.in. Coca-Cola McDonald's Nike. Na nasza giede wroci tez InPost.
Burger Drwala z kurkami to nie przypadek. McDonald's wyjasnia
Burger Drwala z kurkami oficjalnie pojawi sie w menu McDonalds. Nowy wariant sezonowej oferty to nie przypadek. Kanapka ktora mozna dostac tylko w Polsce siegnea do tradycyjnej i sezonowej kuchni. Powod wprowadzenia wariantu z kurkami to efekt... zamiowania Polakow do grzybobrania. McDonalds w specjalnym komentarzu dla Interii Biznes wyjasni wybranie wasnie grzybowego wariantu.
Pozegnanie moze byc w stylu eko
Polskie miasta podazaja za trendami pogrzebow przyjaznych srodowisku. Ostatnio na cmentarzu ewangelicko-augsburskim w odzi powstaa pierwsza indywidualna kwatera ekologiczna bez plastiku szka i monumentalnych pomnikow. Marek Cichewicz prezes Grupy Klepsydra i Rafa Cichewicz prezes Firmy Pogrzebowej Klepsydra przedstawiaja tez inne znane na swiecie pomysy na ktore Polacy jeszcze nie sa gotowi.
Polska jest na cyberwojnie z Rosja. Minister nie ma juz watpliwosci
Ministerstwo Cyfryzacji wskazuje na gwatowny wzrost cyberatakow w Polsce. W 2024 r. zanotowano dwukrotny wzrost incydentow zwiazanych z cyberbezpieczenstwem w porownaniu z poprzednim rokiem a liczba atakow jest trzykrotnie wyzsza niz w 2022 r. Wicepremier Krzysztof Gawkowski twierdzi ze jestesmy juz na "cyberwojnie z Rosja".
Odwracaja sie od Elona Muska po wyborze Donalda Trumpa. "Wstydze sie"
Wasciciele samochodow marki Tesla negatywnie zareagowali na wsparcie w amerykanskich wyborach prezydenckich Donalda Trumpa przez tworce tej firmy Elona Muska. Wielu z ich publicznie demonstruje swoje niezadowolenie poprzez umieszczanie na swoich autach naklejek uderzajacych w miliardera informuje brytyjski dziennik "The Guardian". Eksperci przewiduja ze z czasem poglady i zachowanie Muska moga wpynac na spadek sprzedazy aut tesli.